|

پیشنهاد صلح رئیس‌جمهور برزیل به روسیه در سالگرد جنگ اوکراین

رئیس‌جمهوری برزیل همزمان با نخستین سالگرد جنگ اوکراین، پیشنهاد خود مبنی بر ایجاد گروهی از کشورها برای تشکیل میز مذاکره به منظور دستیابی به صلح را تکرار کرد و مسکو از بررسی این پیشنهاد خبر داد.

پیشنهاد صلح رئیس‌جمهور برزیل به روسیه در سالگرد جنگ اوکراین

به گزارش شبکه شرق، لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری چپگرای برزیل در صفحه توییتر خود نوشت: در زمانی که بشریت به صلح نیاز دارد، یکسال از جنگ بین روسیه و اوکراین می‌گذرد. ضروری است تا گروهی از کشورها که درگیر این جنگ نیستند، مسئولیت انجام مذاکره برای بازگرداندن صلح را بر عهده بگیرند.

داسیلوا پیشنهاد خود را برای اولین بار در دیدار با اولاف شولتس صدراعظم آلمان در برازیلیا به صورت علنی اعلام کرد.

لولا داسیلوا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صدراعظم آلمان گفت: پیشنهاد من این است که گروهی از کشورها ایجاد شود که گفت‌وگوی بین اوکراین و روسیه را برای یافتن صلح ترویج کند و پیشنهاد می‌کنم این گروه از خود آلمان، فرانسه و ایالات متحده و در میان دیگر کشورها، برزیل، چین و هند به عنوان میانجی‌های احتمالی تشکیل شود.

میخائیل گالوزین معاون وزیر خارجه روسیه نیز پنجشنبه گذشته گفت مسکو در حال ارزیابی این پیشنهاد است.

معاون وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری تاس گفت: ما اظهارات رئیس‌جمهوری برزیل را در مورد میانجیگری احتمالی برای یافتن راه هایی برای جلوگیری از تشدید تنش در اوکراین مورد توجه قرار می‌دهیم.

او افزود: ما به صورت عمده از نقطه نظر سیاست متعادل برزیل و البته با در نظر گرفتن شرایط موجود در حال بررسی ابتکارات هستیم.

لولا داسیلوا از ارسال مهمات به اوکراین خودداری کرده و اطمینان داده است که برزیل کشور صلح است. اظهار نظر این سیاستمدار چپگرا در سال گذشته مبنی بر اینکه ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین «به اندازه ولادیمیر پوتین در این درگیری مسئول است»، سروصدای زیادی به پا کرد.

مائورو ویرا وزیر امور خارجه برزیل دیروز جمعه اعلام کرد برزیل «راه‌حل آماده ای ندارد»، اما به دنبال گفت‌وگو با سایر کشورها برای بررسی «مسیرهای ایجاد صلح» است.

با گذشت یکسال از جنگ اوکراین، دولت اوکراین نیز در نظر دارد با کسب حمایت لولا داسیلوا، روابط نزدیک با آمریکای لاتین را برقرار کند.

به گزارش خبرگزاری افه، زلنسکی دیروز (جمعه) از علاقه خود برای دیدار با همتای برزیلی خود خبر داد؛ طبق اعلام زلنسکی، «دیداری که به اوکراین کمک کند تا آمریکای لاتین به تلاش‌های این کشور برای دستیابی به صلح عادلانه از طریق خروج نیروهای روسی از اوکراین اضافه شود».

پدرو بارروس تحلیلگر برزیلی به تازگی به اسپوتنیک گفت: پیشنهاد لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل مبنی بر ایجاد انجمنی که به دنبال صلح میان روسیه و اوکراین باشد، نشان‌دهنده اراده او برای ایفای نقش رهبری در جهان در زمان فقدان یک قدرت هدایت‌کننده است.

به گفته این کارشناس، تعهد برزیل به گفت‌وگو می‌تواند جایگزینی برای راه‌های دیگر برای حل مناقشات مانند اعمال تحریم‌ها یا تلاش برای سرنگونی دولت‌ها باشد.

بارروس همچنین تاکید کرد که لولا داسیلوا «بسیار به صلح به‌عنوان سنت سیاست خارجی برزیل، متعهد است». وی اطمینان داد که برای برازیلیا، حفظ خطوط دیپلماتیک با هر دو طرف درگیری، اساسی و ضروری است.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها