|

بیانیه گروه ۲۰ علیه روسیه: خواستار پایان جنگ هستیم

گروه ۲۰ در پایان نشست این گروه به میزبانی بالی اندونزی طی بیانیه مشترک حمله روسیه به اوکراین را بشدت محکوم کرد.

بیانیه گروه ۲۰ علیه روسیه: خواستار پایان جنگ هستیم

به گزارش شبکه شرق، گروه ۲۰ در بیانیه پایانی نشست خود ضمن محکوم کردن روسیه بابت جنگ علیه اوکراین، توقف این جنگ را خواستار شد. 

منابع رسانه‌ای از اندونزی خبر دادند که نشست دو روزه سران گروه ۲۰ روز چهارشنبه (امروز) با انتشار بیانیه‌ به کار خود پایان داد.

به گزارش شبکه الجزیره، در این بیانیه که مورد تایید اکثر کشورهای عضو گروه ۲۰ قرار گرفت، «تجاوز روسیه به اوکراین» محکوم شده است.

در بخشی از بیانیه پایانی نشست گروه ۲۰ در بالی اندونزی با اشاره به جنگ اوکراین آمده که قوانین و حقوق بین‌المللی باید محترم شمرده شود و تهدید به استفاده از سلاح اتمی، غیرقابل قبول است.

در بیانیه آمده است: «بسیاری از اعضا جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی، غیرقابل توجیه و بی اساس روسیه علیه اوکراین را به شدت محکوم کردند و خواستار پایان جنگ شدند».

سران گروه ۲۰ همچنین از احیای توافق غلات بین روسیه و اوکراین با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه استقبال کردند.

آنها همچنین نگرانی خودشان را درباره آسیب‌های وارده به زیرساخت حیاتی بهداشتی، تلفات غیرنظامیان و پرسنل پزشکی و درمانی در نتیجه جنگ اوکراین ابراز داشتند

طبق بیانیه گروه ۲۰، جنگ اوکراین به اقتصاد جهانی آسیب زده است و بانک‌های مرکزی کشورهای عضو متناسب با شرایط به تنظیم سیاست‌های پولی سختگیرانه ادامه می‌دهند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که برای شرکت در نشست گروه ۲۰ به اندونزی سفر کرد، در اظهاراتی هشدار آمیز گفت که «واقعا حیاتی است که از تشدید جنگ در اوکراین جلوگیری شود».

 

 

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها