|

پاسخ رییس فیفا درباره عدم حذف ایران از جام جهانی

رییس فدراسیون جهانی فوتبال فیفا گفت: شاید خیلی مسائل بد در ایران باشد اما همه که در ایران بد نیستند. آیا همه ۶۰ میلیون مردم انگلیس بد هستند؟ نیستند.

پاسخ رییس فیفا درباره عدم حذف ایران از جام جهانی

به گزارش شبکه شرق، رییس فدراسیون جهانی فوتبال فیفا در نشست خبری در آستانه شروع رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به طرح مواضع خود درباره مسائل مختلف مرتبط با این رقابت‌ها پرداخت.

جانی اینفانتینو، رییس فدراسیون جهانی فوتبال فیفا در این نشست خبری برگزار شده در مرکز کنوانسیون ملی قطر مواضع متعددی را از جمله در ارتباط با ممنوعیت نوشیدن مشروبات الکی در استادیوم‌های قطر، اختلافات جنسیتی، نژادی و قومیتی، انتقادها از نقض حقوق بشر هنگام به کارگیری کارگران به ویژه کارگران مهاجر برای اجرای پروژه‌های جام جهانی قطر و مسائل دیگر پرداخت.

اینفانتینو در این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به انتقادها از سیاست اعمال شده از سوی قطر در ممنوع کردن صرف مشروبات الکی در استادیوم‌های محل مسابقات جام جهانی گفت:‌ "فکر نکنم اگر روزی برای مدت سه ساعت الکل مصرف نکنید بمیرید."

او اشاره کرد که کشورهای اروپایی هم بعضا محدودیت‌های مشابهی در زمینه مصرف نوشیدن‌های الکلی در استادیوم‌ها اتخاذ شده است و در قطر مکان‌هایی برای مصرف این نوشیدنی‌ها در خارج از استادیوم‌ها در نظر گرفته شده است. او این تصمیم مقامات قطری را به جهت مدیریت برگزاری اجرای این مسابقات که این بار کوتاه‌تر و فشرده‌تر از جام جهانی‌های قبلی برگزار می‌شوند ضروری دانست.

رییس فیفا خواستار روی آوردن به "تعامل" و "تفاهم"‌ برای بهتر برگزار کردن رقابت‌های جام جهانی شده و تصریح کرد: نباید شکاف ایجاد کنید؛ باید اتحاد ایجاد کنید؛ باید در جام جهانی نژادپرستی را متوقف کنیم همه زندگی سختی داریم. مدارا با خودمان شروع می‌شود و نباید تهاجم را گسترش دهیم باید تفاهم را گسرش دهیم.

اینفانتینو توضیح داد: فیفا یک سازمان جهانی است ما نمی‌خواهیم سیاسی باشیم فوتبال همه را متحد می‌کند. من خواستم در زمان تلاش برای طرح نامزدی مشترک کره شمالی و کره جنوبی برای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۳ زنان به کره شمالی بروم که البته میسر نشد ولی اگر لازم باشد سفر من به رفع اختلافات دو کشور کمک کند، باز هم به چنین سفری خواهم رفت.

او اظهار کرد:‌ امیدوارم این جام جهانی چشم‌های افراد زیادی را چه در غرب چه شرق باز کند. ما همه در یک جهان یکسان زندگی می‌کنیم که باید در آن همدیگر را درک کنیم، با هم کنار بیایم و همدیگر را بشناسیم. اگر فکر می‌کنیم چیزی اشتباه هست باید بگوییم و شاید بتوانیم به همه کمک کنیم همدیگر را بهتر درک کنند.

اینفانتینو در عین حال از رویکرد تبعیض آمیز کشورهای غربی در نپذیرفتن فوتبالیست‌های افغانی که در پی روی کار آمدن طالبان در افغانستان به کمک فیفا و قطر از این کشور بیرون برده شده و به دنبال کسب مهاجرت در کشورهای دیگر بودند انتقاد کرد و تاکید کرد که در بین همه کشورهای غربی به جز آلبانی هیچ کشوری حاضر به پذیرش این فوتبالیست‌ها نشد.

رییس فیفا ادامه داد: همه تصمیمات این جام جهانی را مشترکا قطر و فیفا گرفتند. سرمایه‌گذاران زیادی در جام جهانی قطر سرمایه‌گذاری کردند چون به فیفا اعتقاد و به قطر اعتماد دارند. این غم انگیز است که به جای فوتبال روی مسائل دیگر تمرکز کنیم. اگر به مساله‌ای انتقاد دارید با انتقاد از بازیکن‌ها و مربی‌ها و با انتقاد از قطر روی آن‌ها فشار وارد نکنید. من مسئول هستم و بگذارید مردم از جام جهانی لذت ببرند. آیا می‌خواهید همواره تفرقه بندازید، بین مردم اختلاف بندازید چون ظاهر و زبان آن‌ها با شما فرق می‌کند. ما از حقوق بشر دفاع می‌کنیم. تلاش نکنید بین انسان‌ها اختلاف بیندازید و به صورت هم تف نکنید به ما کمک کنید با این شکاف‌ها مقابله کنیم.

وی با گفتن این که درست نیست از فوتبال به نفع مسائل دیگر استفاده ابزاری و سوءاستفاده شود گفت: "ما باید از همه در قطر استقبال کنیم از جمله همجنس‌بازها. ما خودمان هم در اروپا مشکلاتی داریم که فراموش می‌کنیم. باید تجربه خودمان را هم ببینیم و ببینیم که چه پروسه‌ای را طی کردیم و این پروسه را طی کنیم و تعامل کنیم. تحریک کردن اشتباه است.

اینفانتیو در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره وضعیت ایران با اشاره به این که وضعیت ایران خوب نیست گفت: اما آیا این به معنی این است که همه مردم ایران بد هستند؟ خیر. من در گذشته و در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی چند بار برای پیگیری مساله حضور زنان در استادیوم‌ها به ایران سفر کردم. ما سازمان ملل و پلیس جهانی و سربازان کلاه آبی نیستیم. تنها سلاح ما توپ فوتبال است و ما باید تعامل کنیم. امیدواریم به خاطر تلاش‌های ما چند هزار تا کارگر دیگر در قطر و چند هزار تا زن دیگر در ایران خوشحال شده باشند.

او هم‌چنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار دیگر درباره مسائل مربوط به ایران و این که چرا به ایران اجازه داده شده در جام جهانی بازی کند و ایران را از جام جهانی کنار نگذاشته‌اند؟ گفت:‌ "مگر دو حکومت و دو ایدئولوژی قرار است در جام جهانی با هم بازی کنن؟ بازی بین دو تیم فوتبال است. اگر شما جنگ جهانی می‌خواهید بروید جنگ جهانی اما این یک تورنمنت فوتبال است. آیا در ایران همه ۸۰ میلیون مردم ایران بد هستند؟ شاید خیلی مسائل بد در ایران باشد اما همه که در ایران بد نیستند. آیا همه ۶۰ میلیون مردم انگلیس بد هستند؟ نیستند. آیا به خاطر وجود چند فرد بد در یک مردم، باید همه آن‌ها را تحریم کنیم. نه چون ما می‌خواهیم به رفع اختلافات کمک کنیم و به غیر از ما هیچ کس دیگری این کار را در دنیا نمی‌کند.

 

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها