|

سفیر آمریکا به دنبال حذف ایران از جام جهانی قطر

ماجرای حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام حهانی قطر ابعاد تازه ای چیدا کرده و حالا پای سفیر آمریکا در ایتالیا نیز به آن باز شده است.

سفیر آمریکا به دنبال حذف ایران از جام جهانی قطر

به گزارش شبکه شرق، در روزهای اخیر تلاش‌هایی برای تحت‌فشار قرار دادن فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) برای کنار گذاشتن تیم ملی فوتبال ایران از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به دلیل آنچه نقض حقوق بشر عنوان شده، شکل گرفته است. حالا روزنامه «رپوبلیکا»ی ایتالیا خبر می‌دهد که سفیر آمریکا در ایتالیا هم خواهان کنار گذاشتن تیم ملی ایران از بیست‌ودومین دوره جام جهانی شده است.  

 

پائولو زامپولی سفیر آمریکا در ایتالیا با ارسال نامه‌ای به فیفا و در خطاب به جانی اینفانتینو رئیس فیفا خواستار کنار گذاشتن تیم ملی ایران از جام جهانی شد، مسابقاتی که از تاریخ ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) به میزبانی قطر آغاز خواهد شد. در بخشی از این نامه آمده است: «ما نمی‌توانیم خشونت دولت ایران را تحمل کنیم، شما فرصت دارید تا وضعیت را بهبود بخشید. بار دیگر جهان منتظر اقدام شما به عنوان یک رهبر برای محروم کردن ایران از جام جهانی است. آنچه حول محور فیفا می‌چرخد ​​نباید تحت‌الشعاع اخبار سیاسی منفی برای میلیاردها هوادار در سراسر جهان قرار گیرد، اخباری که می‌تواند بر کار خوب شما و تمیم بن‌حمد بن‌خلیفة آل‌ثانی (امیر قطر) تأثیر بگذارد».

در ادامه این نامه به نگرانی‌های سازمان ملل متحد و آمریکا در خصوص اتفاقات اخیر در ایران، اشاره و تأکید شده است: «به عنوان نماینده رئیس جمهور آمریکا در امور فوتبال در شورای ورزش، تناسب اندام و تغذیه می‌گویم این وضعیت می‌تواند موقعیت اینفانتینو را بیشتر تضعیف کند. در سطح شخصی اما من تنها نیستم. پس از محرومیت ایران از جام جهانی، ایتالیا می‌تواند مقابل انگلیس بازی کند. تا جایی که من می‌دانم، ایتالیا در بین تیم‌هایی که به جام جهانی نرسیده‌اند، در رده‌بندی فیفا صاحب بهترین جایگاه است. مطمئن هستم که اینفانتینو بهترین تصمیم را خواهد گرفت و تضمین می‌کنم او حمایت سیاسی که می‌تواند به تسریع این روند کمک کند را خواهد داشت».

 

این دست اظهارات احمقانه در حالی عنوان می‌شود که اولا ایران در فرایندی قانونی به جام جهانی رسیده و امکان حذف این تیم به راحتی‌ مهیا نیست، ثانیا بر اساس تصریحات اساسنامه فیفا، بحث حذف تیم ملی ایران در حالت طبیعی تقریبا محال است و در نهایت اگر هم - بر فرض محال - ایران را کنار بگذارند، قرار نیست ایتالیای ناکام و شکست خورده در بازی‌های انتخابی به جام جهانی برود، چرا که ایران یک سهمیه آسیایی محسوب می‌شود و تیم جایگزین نیز باید از آسیا باشد، نه اروپا!

منبع: خبر ورزشی
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها