|

زندگی جدا حساب جدا

یارانه مفهومی است که از دیرباز وجود داشته است. اما در طول دوره‌های زمانی مختلف، محتوا و کیفیت آن تغییر کرده است. برای مثال در حال حاضر در ایران و طی 10 سال گذشته، یارانه به مبالغی از وجه نقد گفته می‌شود که به صورت ماهیانه به حساب سرپرست‌های خانوار ایرانی واریز می‌شود.

زندگی جدا حساب جدا

 

اما در دوره‌هایی، یارانه به شکل تحویل سبدهای حمایتی و معیشتی در قالب برخی از اقلام ضروری وجود داشته است. همچنین ممکن است که دولت، بخشی از هزینه تمام شده محصولات ضروری را پرداخت نماید. به نحوی که شهروندان با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده، بتوانند آن کالا را تهیه نمایند.

از بین انواع یارانه، مورد اول یعنی پرداخت وجه نقد، برای ما در حال حاضر مفهومی آشناتر است. و سوالی که بسیار در خصوص آن پرسیده می‌شود، عبارت است از نحوه جدا کردن یارانه اشخاص از خانواده. در این مطلب قصد داریم که به توضیح این مورد بپردازیم.

انواع جداسازی یارانه

یارانه در حال حاضر به این صورت پرداخت می‌شود که در انتهای هر ماه، مبلغی به ازای تعداد نفرات اعضای خانواده، به حساب سرپرست خانوار واریز می‌گردد. پس با وجود آن که یارانه برای کلیه اشخاص ایرانی پرداخت می‌شود، اما کیفیت پرداخت آن به نحوی است که دریافت‌کننده تنها سرپرست خانواده است.

حال اگر شخصی تمایل داشته باشد که یارانه مربوط به خود را شخصا دریافت نماید، چه گزینه‌هایی برای وی وجود خواهد داشت؟

جداسازی یارانه فرزندان متاهل از خانواده پس از ازدواج

اولین حالت و اتفاقا مرسوم‌ترین وضعیت که می‌تواند به جدا شدن یارانه از خانواده بیانجامد، حالتی است که فرزند خانواده ازدواج می‌نماید. در این صورت دو نفر یعنی زوج و زوجه، یک خانواده جدید را تشکیل می‌دهند. خانواده‌ای که از دو عضو تشکیل شده است.

در نتیجه طبیعی است که یارانه هر کدام از ایشان که به سرپرست خانواده اصلی پرداخت می‌شد، به خانواده جدید پرداخت گردد. به همین سبب امکان جداسازی یارانه به واسطه ازدواج فراهم شده است.

برای انجام این فرآیند، ضروری است که زوج با در اختیار داشتن مدارک لازم به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه نموده و درخواست جداسازی یارانه را اعلام نماید.

مدارکی که زوج حتما باید به همراه داشته باشد عبارت است از شناسنامه و کارت ملی خود و زوجه، سند ازدواج زوجین است. پس از آن که زوج درخواست خود را اعلام کرد، فرمی به وی تقدیم می‌گردد تا پر نماید. سپس فرم پر شده که شامل اطلاعات هویتی زوجین و نیز یک شماره حساب به نام زوج است، را به همراه کپی مدارک خواسته شده به دفتر پلیس +10 تقدیم می‌نماید.

در مرحله بعدی زوج توسط پلیس +10 هدایت می‌شود تا برای حذف نام زوجین از شمار خانواده اصلی اقدام نماید. زمانی که حذف نام نیز صورت پذیرد، یک شماره پیگیری به زوج اعلام خواهد شد. در این مرحله زوج با در اختیار داشتن شماره پیگیری و نیز مدارکی که پیش از این اشاره شد، مجددا به دفتر پلیس +10 مراجعه خواهد نمود.

در این مرحله، زوج درخواست ثبت و ایجاد خانواده جدید را دارد. دفتر پلیس +10 پس از آن که درخواست زوج برای ایجاد خانواده جدید را دریافت کرد، مراحل اداری این فرآِند را آغاز می‌نماید.

در نتیجه این فرآیند یک خانواده جدید معرفی خواهد شد که اعضای آن شامل زوج و زوجه هستند. از این پس یارانه مربوط به زوجین، در هر ماه به حساب معرفی شده توسط زوج واریز خواهد شد. زیرا زوج به عنوان سرپرست خانواده جدید معرفی شده و به رسمیت شناخته شده است.

در نهایت در نظر داشته باشید که ممکن است یارانه خانواده اصلی به دلایل مختلف قطع شده باشد، در این صورت زوج می‌تواند درخواست بررسی مجدد و فعالسازی مجدد یارانه برای خانواده جدید را داشته باشد.

در پایان باید اشاره شود که انجام کلیه مراحل یاد شده و ایجاد یک خانواده جدید، در حال حاضر معمولا تا 10 روز کاری به طول می‌انجامد.

یارانه خانوارهای بدسرپرست

حالت دیگری که ممکن است به تغییر وضعیت پرداخت یارانه به خانواده ایرانی بیانجامد، حالتی است که سرپرست خانواده به عنوان شخصی تعیین می‌گردد که صلاحیت ادامه سرپرستی خانواده را نداشته باشد. این وضعیت که می‌تواند به دلیل اختلال در سلامت جسمی یا روانی وی ایجاد شده باشد و یا حتی می‌تواند به دلیل انتخاب‌ها و رفتارهای آگاهانه سرپرست رخ داده باشد.

در این حالت به اصطلاح خانوار بدسرپرست گفته می‌شود. برای حمایت از خانوارهای یاد شده، رو‌ش‌های قانونی پیش‌بینی شده است. یکی از این موارد عبارت است از تغییر سرپرست خانواده و در نتیجه تغییر نحوه و شرایط پرداخت یارانه.

برای این منظور ضروری است که حکم دادگاه برای رد سرپرستی شخص از خانواده دریافت شود. سپس در مرحله بعدی یکی از اعضای خانواده، که کلیه اعضا نسبت به وی توافق داشته باشند، با در اختیار داشتن مدارک شناسایی کلیه اعضای خانواده و نیز حکم دادگاه مبنی بر رد سرپرستی شخص سابق، می‌تواند درخواست تغییر سرپرستی را داشته باشد.

برای این منظور، نامبرده باید با در اختیار داشتن مدارک یاد شده، به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه نموده و با اعلام شماره حساب جدید، درخواست تغییر شماره حساب ثبت شده را داشته باشد. در این صورت نام سرپرست خانواده و شماره حساب مقصد برای آن خانواده تغییر خواهد نمود.

فوت سرپرست خانواده

آخرین حالتی که ممکن است به تغییر سرپرست خانواده بیانجامد، وضعیتی است که سرپرست قبلی فوت نماید. با توجه به اینکه سرپرست خانواده مطابق با قانون ایران پدر یا زوج فرض می‌شود، این حالت زمانی ایجاد می‌شود که زوج فوت نموده باشد.

در این صورت به دلیل مسدود شدن حساب‌های بانکی وی، پرداخت یارانه به صورت موقت قطع خواهد شد. اما هر یک از اعضای خانواده که با موافقت همگی انتخاب شده باشد، می‌تواند با در اختیار داشتن گواهی فوت پدر و نیز مدارک هویتی دیگر اعضای خانواده، به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه نموده و درخواست تغییر سرپرست خانواده را داشته باشد.

در این صورت شماره حساب جدید جایگزین حساب قبلی خواهد شد و از ماه جاری که درخواست تقدیم و تایید شده باشد، پرداخت یارانه خانواده به شماره حساب جدید از سر گرفته خواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها