|

آماده‌باش در ۲۸ استان کشور/ شهروندان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند

به دنبال هشدار سطح نارنجی شماره «۸» سازمان هواشناسی، نیروهای امدادی و عملیاتی در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفتند.

آماده‌باش در ۲۸ استان کشور/ شهروندان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند

به گزارش شبکه شرق، رئیس سازمان امداد و نجات، با اشاره به صدور هشدار نارنجی هواشناسی، گفت: نیروهای امدادی و عملیاتی این جمعیت در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفتند.

سازمان هواشناسی از کاهش دما و فعالیت سامانه بارشی در بیشتر نقاط کشور تا پنج‌شنبه خبر داد و نسبت به وزش باد شدید و طوفان، آب‌گرفتگی، سیلاب و خسارت به محصولات کشاورزی هشدار صادر کرد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از آماده‌باش امدادگران این سازمان برای بارش شدید باران و وزش باد شدید در ۲۸ استان کشور خبر داد.

به نقل از روابط عمومی سازمان امداد و نجات، بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات اظهار داشت: هشدار سطح نارنجی شماره «۸» سازمان هواشناسی مبنی بر بارش شدید و رگباری باران، وزش شدید باد و طوفان، احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی صادر شد.

بابک محمودی با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی و پیش‌بینی بارش شدید و رگباری باران و وزش باد شدید در مناطقی از ۲۸ استان کشور، گفت: نیروهای امدادی و عملیاتی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در همین راستا در آماده‌باش کامل قرار گرفتند.  

او درباره دامنه اثر این سامانه بارش گفت: در روز دوشنبه، سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برای جنوب اردبیل، شرق و جنوب آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی و استان‌های کردستان، کرمانشاه، زنجان، لرستان، مرکزی، همدان، اصفهان، قم، غرب سمنان و دامنه و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، مازندران و گیلان فعالیت این سامانه بارشی پیش‌بینی شده است.

محمودی اضافه کرد: همچنین بر اساس پیش‌بینی هواشناسی در روز سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت ماه نیز استان‌های مرکزی، قم، شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، شمال شرق فارس، یزد، نیمه شمالی کرمان، البرز، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان و دامنه و ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران و گلستان تحت تأثیر این سامانه بارشی قرار می‌گیرند. در روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه نیز استان‌های سمنان، اصفهان، یزد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، شمال هرمزگان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی و شمال فارس، کهگیلویه و بویراحمد و دامنه و ارتفاعات استان‌های گلستان و چهارمحال و بختیاری تحت تاثیر این سامانه خواهند بود.

​او اظهار کرد: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه استان‌های سمنان، اصفهان، یزد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، شمال هرمزگان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی و شمال فارس، کهگیلویه و بویراحمد و دامنه و ارتفاعات استان‌های گلستان و چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور با بیان اینکه  تیم‌های امدادی و عملیاتی  در این استان‌ها به حالت آماده‌باش درآمده‌اند، گفت: امکانات لازم برای پیشگیری یا مقابله با حوادث احتمالی در پی این هشدار در نظر گرفته شده است.

او با تاکید بر اینکه مردم نیز باید یک‌سری از هشدارها را مورد توجه قرار دهند، گفـت: در همین راستا نیز درخواست ما از ساکنان و مسافران این مناطق این است که در تاریخ‌های اعلام شده از اسکان و استقرار در حاشیه رودها و مسیل‌ها و همچنین صعود به ارتفاعات پرهیز کنند. در هنگام وزش باد نیز حتما از قرار گرفتن در لبه پشت‌بام، مجاور درختان فرسوده و تابلوهای تبلیغاتی و ساختمان‌های نیمه‌ساز پرهیز کنند.

هشدار هواشناسی درباره وقوع سیلاب در ۱۵ استان کشور

رئیس موسسه تحقیقات آب کشور از پیش‌بینی وقوع سیلاب در ۱۵ استان کشور خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در استان‌های کرمان، یزد و مازندران طی حدود ۶۰ ساعت، ۷۰ تا ۹۰ میلی‌متر بارندگی‌ داشته باشیم.

به نقل از وزارت نیرو، محمدرضا کاویان‌پور، رئیس موسسه تحقیقات آب کشور از فعال شدن سامانه بارشی جدید در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: این سامانه بارشی از امروز یکشنبه فعال می‌شود و اوج بارندگی‌ها در روز چهارشنبه هفته جاری پیش‌بینی شده است.

او افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، در برخی از نواحی استان‌های سمنان، گلستان، اصفهان و فارس ۵۰ تا ۷۰ میلی‌متر بارندگی رخ خواهد داد.

کاویان‌پور ادامه داد: همچنین طی ۴۸ ساعت، بین ۴۰ تا ۶۰ میلی‌متر بارندگی را در استان‌های تهران، البرز، مرکزی، همدان، قم و نیز چهارمحال و بختیاری شاهد خواهیم بود.

رئیس موسسه تحقیقات آب کشور یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود از بعدازظهر روز دوشنبه هفته جاری، طی ۳۶ ساعت در شمال سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی، بین ۳۰ تا ۶۰ میلی‌متر بارندگی به ثبت برسد.

هشدار هواشناسی درباره وقوع بارش‌های رگباری در بیشتر نقاط کشور

برای امروز و فردا در بسیاری از نقاط کشور، توده‌های تندری و وقوع بارندگی پیش‌بینی شده است و در بسیاری از نقاط نیمه غربی، مرکز و حتی نواحی از دامنه‌های البرز و شمال شرق کشور شاهد تشکیل توده‌های تندری و وقوع بارندگی خواهیم بود.

شدت و تمرکز اصلی بارش‌ها در استان‌های مرکزی و همچنین حاشیه زاگرس خواهد بود، چرا که توده‌های تندری بیشتر و قدرتمند تری در این نقاط تشکیل خواهد شد.

از روز دوشنبه، با ورود یک موج بارشی جدید به کشور، شاهد بارش‌های رگباری خواهیم بود که گسترده‌تر و شدید تر خواهد بود.

سازمان هواشناسی اعلام کرد مناطق غربی کشور منتظر رگبار باشند و همچنین اداره کل هواشناسی استان تهران از وقوع رگبار و رعدوبرق در استان از دوشنبه (سوم اردیبهشت ماه) خبر داد.

در ساعات بعدازظهر امروز (دوم اردیبهشت ماه) با نفوذ موج تراز میانی جو به غرب کشور رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور پیش‌بینی می‌شود.

فردا (سوم اردیبهشت ماه) سامانه در کل نوار غربی، دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز استان‌های اصفهان، یزد، شمال فارس و بوشهر و ارتفاعات کرمان فعال است.

از روز دوشنبه تا چهارشنبه (سوم تا پنجم اردیبهشت ماه) با نفوذ سامانه بارشی وضعیت جوی استان آسمان نیمه ابری تا ابری، در بعضی ساعات همراه با بارش باران، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید در مناطق مستعد با احتمال بارش تگرگ کاهش دما پیش‌بینی می‌شود.

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها