|

اخبار و جزئیات جدید درباره قطع درختان و ساخت مسجد در پارک قیطریه/ ویدئو

اخبار و جزئیات جدید درباره ماجرای جنجالی قطع درختان و ساخت مسجد در پارک قیطریه اعلام شد.

اخبار و جزئیات جدید درباره قطع درختان و ساخت مسجد در پارک قیطریه/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد تهران گفت: حتی یک سانتی‌متر از پارک قیطریه در مسیر ساخت مسجد، تبدیل به مال و پاساژ نخواهد شد.

«مجید غفوری» دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد تهران درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه و اینکه «آیا به لحاظ قانونی تغییر کاربری پارک‌ها و فضای سبز تهران ممنوعیت دارد یا خیر»، اظهار داشت: درخت و فضای سبز به تنهایی برای بوستان‌ها کفایت نمی‌کند و همه پارک‌ها و بوستان‌ها به مکمل‌هایی مانند فضاهای فرهنگی نیاز دارند.

او با اشاره به اینکه ساخت مسجد در بوستان قیطریه سبب ایجاد فضای فرهنگی در این بوستان می‌شود، گفت: مسجد دارای کتابخانه، فضای فرهنگی و سرویس بهداشتی است که همه این‌ها برای شهروندان بسیار حائز اهمیت است.

دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد تهران با تاکید بر اینکه هیچ تغییر کاربری در بوستان قیطریه قرار نیست ایجاد شود، گفت: ساخت مسجد در بوستان قیطریه هیچ ممنوعیتی ندارد و فضای مکمل بوستان است.

غفوری با اشاره به اینکه شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد بر اساس مصوبه سال ۹۴ شورای شهر تهران راه اندازی شده است و هر نوع توسعه مساجد در این شورا مورد بحث، گفت‌وگو و بررسی قرار می‌گیرد، بیان داشت: ریاست شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد را شهردار تهران بر عهده دارد و ۱۲ نفر دیگر عضو این شورا هستند که شامل اعضای شورای، شهر، معاون فرهنگی شهرداری، رئیس مرکز رسیدگی به مساجد، نماینده اوقاف و … است. حدود یک سال پیش هم ساخت مسجد در بوستان قیطریه در این شورا بررسی و تأیید شده است.

دبیر شورای ساماندهی توسعه و گسترش مساجد تهران در پاسخ به این پرسش که «آیا با توجه به نزدیک بودن مساجد دیگر به این بوستان، ضرورتی در ساخت مسجد جدید است؟»، گفت: معیار ما در شهر تهران، به این صورت است که فاصله هر مسجد تا مسجد بعدی، باید ۵۰۰ متر باشد؛ فاصله مسجدی که قرار است ساخته شود، با مساجد دیگر، مانند مسجد نور و جعفری بیش از ۱۱۰۰ متر است.

دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد تهران در مورد اینکه گفته می‌شود درخواست‌های مردمی برای ساخت این مسجد وجود داشته و آیا به صورت مکتوب این درخواست‌ها موجود است و چگونه درخواست به دست شهرداری رسیده است گفت؟ بله تقاضای تعداد کثیری از شهروندان برای این مسئله وجود داشته که به صورت مکتوب به شهرداری تهران ارسال شده است و اسناد آن موجود است.

دبیر شورای ساماندهی، گسترش و توسعه مساجد تهران ادامه داد: برای ساخت این مسجد هیچ درختی قطع و جابجا نمی‌شود البته قضیه نهال متفاوت از درخت است چرا که نهال‌ها ۲ تا سه سال سن دارند و قابلیت جابجایی برای آنها وجود دارد.

غفوری تاکید کرد: هیچ پاساژ و مجتمع تجاری در کنار این مسجد نخواهیم داشت و حتی یک سانتی متر مربع از این پارک تبدیل به مال و پاساژ نخواهد شد. همچنین ساخت مسجد توسط بهترین معماران و با بهترین متریال انجام خواهد شد تا طی سال‌های آینده تبدیل به یک میراث فرهنگی شود و به زیبایی پارک و محل افزوده خواهد شد.

دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد تهران در پایان گفت: مساحت پارک قیطریه حدود ۱۲۲ هزار متر مربع است و سطح اشغال مسجدی که قرار است ساخته شود ،حدود ۸۰۰ متر مربع است که حدود ۶ دهم درصد مساحت کل بوستان را شامل می‌شود؛ این سطح اشغال بسیار ناچیز است.

مسجد پارک قیطریه کمتر از یک درصد مساحت پارک را اشغال می‌کند

عضو شورای شهر تهران گفت: ساخت مسجد پارک قیطریه کمتر از یک درصد مساحت پارک را اشغال می‌کند.

محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران در دویست‌وبیست‌وچهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در قالب تذکری اظهار کرد: این روزها در شبکه‌های اجتماعی موضوع ساخت مسجد در پارک قیطریه حواشی زیادی پیدا کرده است، موضوعی که حساسیت آن جای تعجب دارد. مدیریت شهری در دوره ششم تلاش کرده فضای پارک‌ها مناسب خانوادگی باشد و سرانه خدماتی آنها تامین شود.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: برای ساخت مسجد در پارک‌ها مصوبه‌ای مربوط به سال ۱۳۸۳ وجود دارد که براساس آن، تاکنون ۴۳ مسجد در پارک‌های مختلف تهران همچون پارک پلیس، لویزان، لاله و... ساخته شده است. ۳۴ مصوبه در شورای ساماندهی و گسترش و توسعه مساجد داریم که یکی از آنها ساخت مسجد در پارک قیطریه است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: برخی در خصوص وجود مسجد در فاصله کم از محل مورد نظر برای احداث مسجد جدید سخن گفته‌اند در حالی که نزدیک‌ترین مسجد به این محدوده ۴۵۰ متر فاصله هوایی دارد که فاصله زمینی آن حدود ۶۰۰ متر است. در حالی که مبنا این است که کمتر از ۴۰۰ متر مسجدی در محدوده ساخته نشود. در زمانی که جمعیت در این محدوده بسیار کمتر بوده و خانه‌ها بیشتر به صورت ویلایی بوده است در همان محدوده به فاصله ۲۰۰ متر مسجد ساخته شده و اتفاقا مورد استقبال اهالی واقع شده است.

آقامیری با اشاره به این‌که مقرر است ۸۰۰ متر از این پارک برای ساخت مسجد اختصاص پیدا کند، افزود: این متراژ کمتر از یک درصد مساحت پارک را اشغال می‌کند. ذهنیت‌هایی درست شده که قرار است در این محدوده قطع درخت انجام شود؛ در حالی که اعضای شورا و شهردار تهران از محدوده بازدید داشتند و هیچ درختی در اینجا قطع نخواهد شد. تعدادی درخت با قطر بسیار کم و در حد نهال در این محدوده منتقل خواهد شد. بی‌تردید این ظلم به کارمندان شهرداری به ویژه حوزه فضای سبز است که ظرف سه سال گذشته ۴۷۵۰ متر به کمربند سبز شهر تهران اضافه کرده‌اند بی‌تردید شهرداری دلسوزترین نهاد برای حفظ و گسترش فضای سبز و صیانت از درختان است.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: ساخت مسجد، سیر کثیر است و خدایی ناکرده، نباید مانع این کار خیر شویم. هر کس یک کلمه در این امر مانع شود، مکافات عمل خود را در دنیا و آخرت دریافت می‌کند.

توضیحات رئیس شورای شهر درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در واکنش به اعتراض‌های مردمی به ساخت مسجد در پارک قیطریه، به مصوبه شورای دوم در این رابطه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه مطالعه و مکان‌سنجی برای احداث مساجد در شهر و پارک ها باید صورت می‌گرفت، گفت: چنانچه بخش خصوصی برای ساخت مسجد وارد می‌شد، بنا بر این بود که عوارض از آنها دریافت نشود؛ شهرداری می‌تواند برای ساخت این مساجد هم زمین تحویل دهد و هم کمک مالی کند.

رئیس شورای شهر تهران افزود: در سال ۱۳۸۲، برای مساجد تهران و ساخت‌و‌ساز مساجد، بودجه تعیین شده بود که این از افتخارات ما در شورا به شمار می‌رود. باید برای مردم روشن شود که این اقدامات، دنباله همان راه است؛ نه قرار است درختی قطع شود، نه فضایی اشغال شود. زندگی چیز دیگری نیست و مسجد چیز دیگری. نماز عین زندگی است. جدا کردن اینها جدا کردن دین از زندگی است.

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها