|

هشدار قرمز سیل در ایران/ بارش‌های سیل‎‌آسا، طوفان و کولاک برف در راه است

سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز «بالاترین سطح هشدار»، از فعالیت دو سامانه بارشی، احتمال بارش‌های سیل‌آسا و وقوع سیل، آب‌گرفتگی معابر، وزش باد شدید و کولاک برف در اکثر استان‌های کشور خبر داد.

هشدار قرمز سیل در ایران/ بارش‌های سیل‎‌آسا، طوفان و کولاک برف در راه است

به گزارش شبکه شرق،  سازمان هواشناسی با هشدار بارش‌های سیل‌آسا در بیشتر استان‌های از فعالیت دو سامانه بارشی و بارش‌های سیل‌آسا در کشور طی امروز «یکشنبه، پنجم فروردین ماه ۱۴۰۳»، تا پنج‌شنبه «نهم فروردین ماه ۱۴۰۳» و احتمال آب‌گرفتگی، سیلاب، طوفان و کولاک برف خبر داد.

تحلیل نقشه‌‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز سامانه بارشی از مناطق جنوبی وارد کشور شده و به‌تدریج در استان‌های واقع در جنوب، غرب، غرب، شمال غرب، دامنه و ارتفاعات زاگرس و البرز غربی، بخش‌هایی از استا‌ن‌های ساحلی خزر و مناطقی از جنوب شرق سبب بارش باران رعد‌وبرق و وزش باد شدید موقت در برخی نقاط خیزش گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ می‌شود.

بیشینه بارش در استان‌های خوزستان کهگیلویه و بویراحمد، فارس، لرستان، ایلام، غرب استان‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان و جنوب استان‌های آذربایجان غربی و شرقی است.

روز دوشنبه این سامانه تقویت شده و علاوه بر مناطق مذکور در استان‌های واقع در شمال شرق، شرق و مرکز نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. شدت بارش روز دوشنبه در شمال و شرق خوزستان، نیمه شرقی، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان و نیمه جنوبی استان‌های همدان و مرکزی قابل توجه است.

لازم به ذکر است، بارش در ارتفاعات و مناطق سردسیر به شکل برف خواهد بود. سامانه بارشی روز سه شنبه با بارش‌های پراکنده در شمال شرق و شرق کشور به فعالیت خود خاتمه می‌دهد.

سامانه بارشی دیگری از اواخر وقت سه‌شنبه از شمال غرب وارد کشور شده و طی روز چهارشنبه در شمال غرب و استان‌های ساحلی خزر و ارتفاعات البرز سبب بارندگی می‌شود. این سامانه روز پنجشنبه استانهای واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و غربی، شمال شرق و بخش‌هایی از مرکز و شرق کشور را درگیر خواهد کرد.

امروز در جنوب غرب، غرب و بخش‌هایی از مرکز، دوشنبه در مناطق مرکزی و بخش‌هایی از شمال شرق و شرق و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز و بخش‌هایی از جنوب شرق وزش باد نسبتاً شدید تا شدید پیش‌بینی می‌شود و به تبع آن خیزش گرد و خاک در برخی نقاط از این مناطق دور از انتظار نیست. فردا دوشنبه 6 فروردین خلیج فارس مواج و متلاطم است.

توصیف سامانه: تداوم فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: یکشنبه 1403/01/05

زمان پایان: پنجشنبه 1403/01/09

نوع مخاطره: بارندگی، رعدوبرق، وزش باد شدید، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد تگرگ، در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها مه‌گرفتگی.

منطقه اثر:

یکشنبه 1403/01/05: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، همدان، لرستان، خوزستان، بوشهر، فارس، جنوب اصفهان و غرب استانهای هرمزگان، کرمان و یزد.

دوشنبه 1403/01/06: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، اصفهان، کرمان، یزد، هرمزگان، قزوین، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی.

سه‌شنبه 1403/01/07: شرق مازندران، خراسان شمالی، شمال و شرق خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، ارتفاعات کرمان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، شمال کرمانشاه.

چهارشنبه 1403/01/08: جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، شمال مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات استانهای تهران و سمنان.

پنجشنبه 1403/01/09: مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات و شمال شرق سمنان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان‌آب، مه، وزش باد نسبتاً شدید، کولاک برف و احتمال یخ‌زدگی سطح جاده‌ها در نواحی سردسیر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی، نهال و محصولات کشاورزی.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هرگونه عملیات کشاورزی.

توصیف سامانه: وزش باد شدید

زمان شروع: یکشنبه 1403/01/05

زمان پایان: پنج‌شنبه 1403/01/09

نوع مخاطره: وزش باد شدید، خیزش گردوخاک، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، خسارت به سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی.

منطقه اثر:

یکشنبه 1403/01/05: آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، مرکزی، همدان، لرستان، ایلام، خوزستان، اصفهان.

دوشنبه 1403/01/06: اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق خوزستان، بوشهر، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، زنجان، سمنان، قزوین، مرکزی، همدان، قم، البرز، تهران.

سه‌شنبه 1403/01/07: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، سمنان، تهران، خراسان رضوی، شمال اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان.

چهارشنبه 1403/01/08: آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، همدان، مرکزی، قزوین، قم، شمال اصفهان، سمنان، تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، مازندران، گلستان، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان.

پنجشنبه 1403/01/09: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، شرق اصفهان، شرق کرمان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: کاهش دید.

توصیه:استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی، مدیریت برنامه مسافرت، احتیاط در چرای دام و تردد عشایر در مناطق کوهستانی، احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: یکشنبه 1403/01/05

زمان پایان: دوشنبه 1403/01/06

نوع مخاطره: بارندگی شدید، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد تگرگ، در نقاط کوهستانی و سردسیر کولاک برف.

منطقه اثر:

یکشنبه 1403/01/05: جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، غرب و جنوب لرستان، شمال و نیمه شرقی خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی بوشهر، شمال و غرب فارس.

دوشنبه 1403/01/06: نیمه جنوبی همدان، مرکزی، قم، البرز، تهران، غرب و جنوب اصفهان، لرستان، جنوب ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، احتمال سقوط بهمن در دامنه‌های برف‌گیر، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مربوطه، انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: یکشنبه 1403/01/05

زمان پایان: چهارشنبه 1403/01/08

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای بین 24 تا 32 نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج در سواحل تا 2متر و دور از ساحل بیش از 2 متر.

منطقه اثر:

یکشنبه 1403/01/05 و دوشنبه 1403/01/06: مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس و نیمه غربی تنگه هرمز.

سه‌شنبه 1403/01/07: مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس، تنگه هرمز و غرب دریای عمان.

چهارشنبه 1403/01/08: مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه‌ سنگین، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

هشدار قرمز هواشناسی برای خوزستان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد

سازمان هواشناسی با صدور بالاترین سطح هشدار برای خوزستان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد از بارش شدید باران، رعد و برق و وزش باد شدید خبر داد.

به گزارش ایسنا،‌ سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح قرمز برای استان لرستان از تشدید فعالیت سامانه بارشی از شب یکشنبه تا پایان ظهر دوشنبه (۵ تا ۶ فروردین ماه) خبر داد.

در این شرایط جوی بارش شدید باران و رعد و برق، در نواحی مستعد رگبار تگرگ، در نواحی کوهستانی و سردسیر بارش برف درخرم آباد، ازنا، سلسله (الشتر)، الیگودرز، ایمان آباد، بدرآباد، بروجرد، پلدختر، دورود، سپید دشت، سراب، دوره، سیلاخور، شول آباد، کوهدشت، دلفان (نورآباد)  پیش‌بینی می‌شود بنابراین بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر بصورت گسترده، انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده ها، اختلال جدی در سفرهای بین شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیتهای عمرانی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره و ... دور از انتظار نیست.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی از توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه ها و مسیلها خودداری شود و بازگشایی کانال‌ها و آبروهای درون و برون شهری، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امداد رسان،  اجتناب از سفرهای برون شهری،  اجتناب از فعالیتهای کوه نوردی و جابجایی عشایر کوچ رو و اتخاذ تمهیدات مقتضی برای کاهش خسارت به محصولات باغی و زراعی و سایر اقدامات پیشگیرانه مد نظر قرار گیرد.

هشدار سطح قرمز برای استان کهگیلویه و بویر احمد

سازمان  هواشناسی با صدور هشدار سطح قرمز برای استان کهگیلویه و بویراحمد از  تشدید و تقویت سامانه بارشی از بعد از ظهر یک شنبه تا اواخر وقت دوشنبه خبر داد.

بر این اساس بارش شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید، در برخی نقاط بارش تگرگ و مه آلودگی در یاسوج، باشت (امامزاده جعفر)، بویراحمد، چرام (دهدشت)، کهگیلویه (دهدشت)، گچساران (دوگنبدان)، دنا (سی‌سخت) لنده، بهمئی (لیکک) مارگون و سایر مناطق استان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی،  آبگرفتگی معابر بصورت گسترده، سرریز سدها، انسداد راه‌ها و احتمال تخریب پل، اختلال جدی در سفرهای بین شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره، تخریب تاسیسات و سازه‌های واقع شده در حریم و بستر رودخانه، تخریب سازه های موقت و سبک در اثر وزش باد شدید و ریزش سنگ در جاده های مواصلاتی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی توصیه می‌کند: هموطنان از توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها اجتناب کنند همچنین بازگشایی کانال‌ها و آب‌روهای درون و برون شهری، آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، بازگشایی دهانه پل‌ها، اجتناب از سفرهای برون شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوه نوردی، خروج شهروندان از تفرجگاه‌ها و سکونتگاه‌های واقع در حریم و بستر رودخانه، مدیریت زمین های کشاورزی، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه ها و اطلاع رسانی به مسافرین نوروزی و سایر اقدامات پیشگیرانه در دستور کار قرار گیرد.

همچنین سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح قرمز برای استان خوزستان از وزش باد شدید همراه با تقویت بارش در مناطق دریایی و مواج شدن دریا از یکشنیه تا دوشنبه خبر داد.

براین اساس وزش باد شدید در محدوده ۵۰ نات و افزایش ارتفاع موج در محدوده ۶ فوت همراه با رگبار شدید باران و رعد وبرق درغرب خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط آب و هوایی خسارت به مناطق ساحلی به دلیل تند باد شدید، اختلال در ترددهای دریایی، شناورهای سبک، شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی تصمیمات لازم جهت جلوگیری از خسارات احتمالی با تاکید بر غرب خلیج فارس اتخاذ و آماده‌باش نیروهای امدادی با منع کلیه فعالیت های تفریحی و شیلاتی، جلوگیری از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین انجام شود البته با توجه به شدت بارش جلوگیری از تردد کشتیهای تجاری به این مقاصد مورد تاکید است.

هشدار قرمز رنگ، بالاترین سطح هشدار است که در آن پیش‌بینی می‌شود که یک پدیده جوی خسارت‌های وسیعی به دنبال داشته باشد. از این‌رو سازمان هواشناسی با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کند که وارد عمل شوند و اقداماتی را برای کاهش خسارات وقوع پدیده‌های جوی انجام دهند.

 

هشدار قرمز هواشناسی درباره ورود سامانه بارشی جدید

بنابر اعلام سازمان هواشناسی، سامانه بارشی در حال ورود به کشور است.

زهرا احمدی، کارشناس هواشناسی، از اعلام هشدار سطح قرمز برای دو استان لرستان و خوزستان خبر داد و گفت: سامانه بارشی در حال ورود به کشور است و به تدریج، گستره این سامانه بارشی به کل نیمه‌غربی خواهد رسید.

کارشناس هواشناسی افزود: روز دوشنبه بیشترین فعالیت این سامانه بارشی است و برای لرستان و خوزستان هشدار سطح قرمز صادر شده است.

احمدی گفت: شدت بارش‌ها در نیمه غربی کشور همراه با سیلابی شدن رودخانه‌ها خواهد بود.

هشدار هواشناسی درباره ورود سامانه بارشی به کشور 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود یک سامانه بارشی طی فردا (۶ فروردین ماه) و سامانه بارشی دیگری در سه شنبه (هشتم فروردین ماه) به کشور خبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: امروز (پنجم فروردین ماه)، سامانه بارشی از مناطق جنوبی وارد کشور می‌شود و به‌تدریج در استان‌های واقع در جنوب غرب، غرب، شمال غرب، دامنه و ارتفاعات زاگرس، البرز غربی و بخش‌هایی از استان‌های ساحلی خزر و مناطقی از جنوب شرق سبب بارش باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط خیزش گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه بیشینه بارش در استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، لرستان، ایلام، غرب استان‌های کرمانشاه، ایلام، کردستان و جنوب استان‌های آذربایجان غربی و شرقی است، گفت: روز دوشنبه (۶ فروردین ماه) این سامانه تقویت می‌شود و علاوه بر مناطق مذکور در استان‌های واقع در شمال شرق، شرق و مرکز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

ضیاییان ادامه داد: شدت بارش که روز دوشنبه (۶ فروردین‌ماه) در شمال و شرق خوزستان، نیمه شرقی لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، شمال غرب چهارمحال بختیاری، غرب اصفهان و نیمه جنوبی استان‌های همدان و مرکزی قابل توجه است و بارش در ارتفاعات و مناطق سردسیر به شکل برف خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه این سامانه روز سه‌شنبه (هفتم فروردین ماه) با بارش‌های پراکنده در شمال شرق و شرق کشور به فعالیت خود خاتمه می دهد، افزود: سامانه بارشی دیگری از اواخر وقت سه شنبه از شمال غرب وارد کشور و طی روز چهارشنبه (هشتم فروردین ماه) در شمال غرب و استان‌های ساحلی خزر و ارتفاعات البرز موجب بارندگی می شود.

ضیاییان اضافه کرد: این سامانه روز پنج شنبه (۹ فروردین‌ماه) استان های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و غربی، شمال شرق و بخش‌هایی از مرکز و شرق کشور را درگیر خواهد کرد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه روز یکشنبه در جنوب غرب، غرب و بخش‌هایی از مرکز، دوشنبه در مناطق مرکزی و بخش‌هایی از شمال شرق و شرق و روزهای سه شنبه و چهارشنبه در شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز و بخش‌هایی از جنوب شرق وزش باد نسبتا شدید تا شدید پیش‌بینی می شود، گفت: به تبع آن خیزش گردوخاک در برخی نقاط از این مناطق دور از انتظار نیست. از سوی دیگر روز دوشنبه خلیج فارس مواج و متلاطم خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۶ فروردین‌ماه) ابری، در بعضی ساعت‌ها بارش باران، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۴ و حداکثر دمای ۱۸ درجه سانتیگراد و طی سه شنبه (هفتم فروردین‌ماه) صاف تا قسمتی ابری، در بعضی ساعت‌ها افزایش باد، گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۹ و حداکثر دمای ۱۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی فردا و پس فردا بندرعباس با دمای ۲۸ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۲ و ۱- درجه سانتی‌گراد، سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

پیش‌بینی هواشناسی درباره وضعیت آب‌و‌هوای کشور در پنجمین روز سال جدید

به گزارش سازمان هواشناسی، با ورود سامانه بارشی به کشور شدت بارش‌ها در نیمه‌غربی کشور همراه با سیلابی شدن رودخانه‌ها خواهد بود.

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها