|

روایت فاجعه خلازیر

تقصیر بر گردن کیست؟

تخریب ساختمان 7 طبقه با سیم بوکسل

دیروز( یکشنبه 15 مرداد) عملیات تخریب یک ساختمان غیر مجاز توسط شهرداری تهران، منطقه 19 منجر به فاجعه شد. پنج تن جان خود را از دست دادند.

تقصیر بر گردن کیست؟
فرانک جواهری دبیر گروه اجتماعی شبکه شرق

به گزارش شبکه شرق، دیروز( یکشنبه 15 مرداد) عملیات تخریب یک ساختمان غیر مجاز توسط شهرداری تهران، منطقه 19 منجر به فاجعه شد.

پنج تن جان خود را از دست دادند. هیچ منبع و مقام رسمی روند حادثه را با جزییات تشریح نکرده است، اما بر اساس  ویدئویی که توسط یکی از ناظران  در بالای یکی از ساختمان ها ضبط شده، می توان تصویری از روند تخریب که منجر به ریزش دومینو وار ساختمان ها شده ترسیم کرد.

تخریب با سیم بوکسل

 در تصویر مشخص است که دو لودر با سیم بوکسول به ستون های ساختمان متصل شده اند  و حرکت می کنند. در عرض چند ثانیه اسکلت ساختمان از هم پاشیده و همزمان به سمت راست روی ساختمان کناری می افتد و ساختمان ها به صورت دومینو وار فرو می ریزند. تماشاچیان به نسبت با فاصله از ساختمان ایستاده اند و با آغاز ریزش به سمت انتهای خیابان خاکی حرکت می کنند. تصویر با گرد و غبار، تار می شود  و بعد از مدتی می توان تصویر استیصال شاهدان را دید. گفته می شود که برای این برنامه، با یک تیم تبلیغاتی برای فیلمبرداری از بالا و زوایای مختلف قرارداد بسته شده است، اما تا کنون هیچ ویدئو و تصویری در این خصوص منتشر نشده است. 

حادثه چطور اتفاق افتاد

امانی: ما نمی دانیم

چمران: آنچه باید در تخریب رعایت می شد، انجام شد

هنوز هیچ مقام رسمی شهرداری در خصوص علت حادثه اظهار نظر مشخصی نکرده است. به گفته چمران، رئیس شورای شهر  برای این محدوده سه بار تخریب‌ عملیاتی شده " که در مرحله اول افرادی کفن‌پوش با تفنگ در محل حضور پیدا کردند و جلوی تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز را گرفتند. " اما ناصر امانی عضو شورای شهر تهران به شبکه شرق می گوید، نمی داند چرا این اتفاق رخ داده است. 

امانی: " برخی می گویند، انفجار بوده ، برخی می گویند، با سیم بوکسل در حال کشیدن یکی از ستون های ساختمان بودند که فرو ریخته و ساختمان های کناری را تخریب کرده است. "

 هرچند امانی از اظهار نظر مستقیم خودداری کرد، اما چمران در نشست خبری صبح امروز که درایسنا منتشر شده، به نوعی اطمینان داده که تیم تخریب حرفه ای بوده اند و علت را ناپایداری ساختمان ها دانسته است. 

"از نیروهای متخصص سازمان نظام مهندسی دعوت شده بود و در محل حضور داشتند؛ آنچه باید در تخریب رعایت می شد، انجام شد و مجدداً تأکید می کنیم که پیمانکار متخصص اقدام به تخریب کرد. وقتی چهار طبقه ناپایدار ساخته می شود و چهار طبقه ناپایدار دیگر نیز روی آن قرار می گیرد، چنین اتفاقی می افتد."

چرا ساختمان بدون پروانه بالا رفته است؟

اما امانی  به اندازه چمران از روند استاندارد تخریب و آنچه رخ داده مطمئن نیست و می گوید قرار است کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا بررسی کرده و به شورا گزارش دهد و به دو سوال اساسی پاسخ دهد:

" اولا ساخت و ساز غیر مجاز این ساختمان در منطقه 19 از چه زمانی آغاز شده است که ساختمان این میزان (7 طبقه) بالا رفته و کسی ندیده؟

 دوم آنکه چرا اقدامی صورت گرفته که باعث فرو ریختن همزمان ۴ ساختمان شده است. باید گزارش این مسئله به طور کامل و مجزا داده شود."

اعطا: چطور شهرداری اجازه ساخت داده است؟

اگر شما در تهران زندگی کنید، مطمئنا می دانید که شهرداری مناطق را تحت نظر دارد و از ساخت و سازها مطلع است. پس چطور می شود که ساختمانی با سازه بتنی بدون پروانه ساخت تا 7 طبقه بالا برود؟ اعطا، عضو سابق شورای شهر به  شرق می گوید:

"در گام اول شهرداری زیر سوال است که چطور اجازه داده آجر روی آجر گذاشته شود؟ ماموران شهرداری مدام ساخت و سازهای منطقه را تحت نظر دارند، ان هم در منطقه ای مثل منطقه ۱۹ که در سال هایی اخیر موارد این چنین زیاد داشته است. "

ساخت و ساز شبانه و در جریان اعتراضات 

 سوالی که چمران در نشست امروز، این چنین پاسخ داد:

"این افراد از شرایط اغتشاشات سال گذشته کشور سوء‌استفاده کردند و شبانه و با سرعت زیادی ساختمان‌های ناپایدار را ساختند. به شکلی که در مدت یک هفته ساختمانی را ساختند و با زدن کلنگ به لوله آب برای ساختمان‌ها با جوش دادن لوله‌ای آب گرفتند و برق را نیز از سر تیر گرفتند."

اما اعطا معتقد است :

" فساد عاملی است که باعث می شود این ساخت و سازها اتفاق افتاده و از آن چشم پوشی شود."

سوتدبیر در روند تخریب ؟

اگر بتوان به سوال اول که ساختمان چطور بدون مجوز تا 7 طبقه بالا رفته، پاسخ داد، آنچه رخ داده و جان هایی که از دست رفته، تخصص پیمانکار و پیروی از اصول تخریب را زیر سوال می برد. 

اعطا عضو سابق شورای شهر معتقد است بی تدبیری و بی کفایتی مشخص است.

"وقتی  قرار است ساختمان تخریب شود، اولین موضوع این است از نظر  ایمنی همه موارد در نظر گرفته شود تا جان افراد و ساختمان های مجاور حفظ شود. اینجا سوتدبیر مشخص است، اما ما در مقام قضاوت نیستیم،  تا مشخص کنیم تقصیر گردن کیست."

در خلازیر چه خبر است؟

این حادثه در ناحیه 3 منطقه 19 شهر تهران ، رخ داده است، منطقه ای سرشار از مشکلات تلنبار شده .  بخش عمده ای از زمین های این منطقه موقوفی بوده و از نظر سند دارای مشکل هستند، به همین علت مالکان برای گرفتن پروانه ساخت همواره با مسئله روبرو بودند.

به نظر می رسد، تخریب بخشی از زندگی روزانه منطقه است.  بهمن پارسال به نقل از ایرنا 54 واحد تجاری غیر مجاز در محله خلازیر در راستای طرح موسوم به "پاکسازی ناحیه ۳ منطقه "۱۹ تخریب شده است. ساکنان این منطقه از طبقه کم برخوردار اقتصادی هستند، در این منطقه حدود 23 کوره‌پزخانه وجود دارد که مالکیت آنها شخصی است و در ۱۸ کوره سکنه برای زندگی وجود دارد

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها