|

نیم نگاهی به حکم تخلیه سمن‌ها توسط شهرداری تهران؛

قربانیان سیاسی کاری؟

شهرداری تهران از زمانی که روی کار آمده است، برای ملکِ خانه اندیشمندان علوم انسانی، خانه کودک ناصر خسرو، مرکز حمایت از کودک و خانواده نوید مهر، موسسه کاهش آسیب نور سپید هدایت ، حکم تخلیه گرفته است.

قربانیان سیاسی کاری؟
فرانک جواهری دبیر گروه اجتماعی شبکه شرق

رویکرد اجتماعی و  فرهنگی شهرداری تهران با روی کار آمدن تیم جدید به مدیریت علیرضا زاکانی، نماینده سابق قم در مجلس شورای اسلامی، متحول شده است.  شهرداری تهران، به رسم همه دنیا در راستای وظایف اجتماعی و فرهنگی خود ملک و امکاناتی در اختیار سازمان های مردم نهاد قرار می دهد. برخورد و توزیع امکانات شهر تهران، میان این سازمان ها همیشه محل مناقشه بوده است و تحت تاثیر رویکرد سیاسی و ایدئولوژیک مدیریت شهری تغییر کرده است. این درحالیست که امکانات شهر باید بر اساس نیاز شهروندان در همه حوزه ها تقسیم شود نه رویکردهای سیاسی، حزبی و ایدئو لوژیک. در این شرایط احکام تخلیه جدید از سوی شهرداری، سوالات و نگرانی‌های را در پی داشته است.

 

کدام سازمان‌های مردم نهاد تخلیه شدند؟

شهرداری تهران از زمانی که روی کار آمده است، برای  ملکِ خانه اندیشمندان علوم انسانی، خانه کودک ناصر خسرو، مرکز حمایت از کودک و خانواده نوید مهر،  موسسه کاهش آسیب نور سپید هدایت ، حکم تخلیه گرفته است. برخی از این موسسه ها سابقه بیش از یک دهه دارند وبخشی از خاطره جمعی شهروندان تهرانی محسوب می‌شوند. برای مثال خانه کودک ناصر خسرو از دهه ۸۰ در محله پامنار با هدف آموزش به کودکان کار مشغول به کار بوده و حکم تخلیه ملک تا پایان تیرماه سال جاری توسط معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۱۲  صادر شده است.

 

 ریتوییت معاون شهردار: «چرا باید بیت المالی چند هزار متری دست سکولارمابان ضد انقلاب و دین باشه؟»

در میان اظهارات شهرداری تهران رسیدن به یک نگاه و اظهار نظر صریح  دشوار است. اما معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران، حضور فعال در فضای مجازی و توییتر دارد و از لابه لای این حضور مجازی می توان نیم نگاهی به دل تفکر جدید مدیریت شهری انداخت. امین توکلی‌زاده در جریان ورود نیروهای شهرداری به داخل ساختمان خانه اندیشمندان، بارها در توییتر از مواضع و اقدامات شهرداری دفاع کرد. در این میان توییتی را دوباره بازنشر کرد که می تواند بخشی از نگاه مدیریت شهری جدید را نشان دهد. در متن این توییت آمده است: چرا باید بیت المالی چند هزار متری دست سکولارمابان ضد انقلاب و دین باشه؟

Screenshot_20230717-210614_Photos (1)

 

تصویر کلی چه می‌گوید؟

جدا از این اظهارنظرات موردی، نگاهی کلی به سرنوشت  سمن‌های قدیمی، خوشنام و فعال  به علاوه روند تخریب و تعطیلی‌ها می تواند، تصویری از روند حاکم ارائه دهد. بسته شدن خانه خورشید به علل نامشخص، حکم تخلیه برای خانه کودک ناصر خسرو و موسسه کاهش آسیب نور سپید هدایت،  تعطیلی گرمخانه زنان در شوش، تخریب کافه‌های اکباتان، تخلیه و منحل شدن شورایاری‌ها، بلاتکلیفی سرای محلات، همه و همه تصویری از رویکرد فرهنگی و هنری شهرداری تهران به مخاطب عرضه می کند.

 

قانون  چه می‌گوید؟

شهرداری از نظر قانونی می تواند مشخص کند، املاک شهر تهران را در اختیار کدام سازمان و نهاد قرار دهد.این بار هم قانون، اصل را بر این گذاشته است که مدیران شهری بر اساس منافع عموم عمل می کنند. بعد از پرونده املاک نجومی، در مهرماه ۹۶ با رای اعضای شورای شهر مقرر شد، واگذاری به شکل سابق  که از دل آن پرونده املاک نجومی بیرون آمد، متوقف شود و  تمام واگذارای‌های قبلی مجددا بررسی و در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری شود. 

 

چه خبر از  املاک؟ 

املاک متعلق به شهرداری یکی از سرمایه‌های اصلی شهر تهران هستند و بعد از گزارش سال ۱۴۰۰ مدیریت شهری، هنوز گزارشی با جزییات در خصوص وضعیت املاک واگذار شده یا پس گرفته شده، منتشر نشده است. در گزارش تحویل و تحول شهرداری تهران در دوره پیروز حناچی، بین سال های ۹۶ تا ۱۴۰۰ در مجموع  تکلیف ۳۷۰۰ ملک  مشخص شده است. از این تعداد   حدود ۱۸۰۰ ملک (۴۸ درصد)  در حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری، در قالب سرای محلات، مرکز کوثر، مرکز فرآموز و ... مورد بهره برداری قرار می‌گرفته که مقرر شد این بهره برداری ادامه یابد . ۹۰۰ ملک (۲۴ درصد) نیز با تعریف کاربری اجتماعی و فرهنگی در اختیار فضاهای نظیر حسینیه، مسجد، یا بخشی از فضای مسجد موسسه فرهنگی قرانی و خیریه قرار گرفته بود. همچنین ۱۰۰۰ ملک (۳۷ درصد) به ارگان‌های دولتی و حاکمیتی و نظایر آن واگذار شده بود که همه این موارد بررسی و طی لوایحی برای تعیین تکلیف به شورای شهر ارسال شد.

 

F26AFF00-8E4F-46F4-952A-59A8607D8FBF

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها