|

شبهه درباره تعداد تلفات حیات وحش در پارک ملی بمو

طاعون بزی در پارک ملی بمو مهار نشده

«طاعون نشخوارکنندگان کوچک‌جثه» در پارک ملی بمو هنوز مهار نشده است.

طاعون بزی در پارک ملی بمو مهار نشده
خبرنگار: زینب رحیمی

مشاهده یک لاشه جدید در بمو

طاعون نشخوارکندگان کوچک یا طاعون بزی در پارک ملی بمو در استان فارس بروز کرده و بنا به گفته معاون محیط زیست این استان، دیروز یک لاشه جدید در منطقه پیدا شده و به آزمایشگاه فرستاده شده است.

طی دو یا سه روز آینده دلیل تلف شدن این بز مشخص و اطمینان حاصل می‌شود که آیا مرگ این حیوان در اثر طاعون نشخوارکنندگان کوچک بوده یا خیر.

 

طاعون نشخوارکنندگان کوچک و راه کنترل آن

طاعون نشخوارکنندگان کوچک‌جثه یا طاعون بزی، یک بیماری ویروسی بسیار مسری بین دام و حیات وحش است. به انسان سرایت نمی‌کند. از علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب دهان، اختلال تنفسی، سرفه، ذات‌الریه، التهاب روده‌ها و اسهال است. این بیماری در ایران و کشورهای خاورمیانه شایع است.

تماس نزدیک مهم‌ترین راه انتقال بیماری است اما ترشحات دام‌های آلوده و استفاده از آبشخورهای مشترک بین حیات وحش و دام دلیل مهم انتقال این بیماری از دام به حیات وحش است. واکسیناسیون دام بهترین راه کنترل این بیماری است که سازمان دامپزشکی باید انجام دهد.

 

تا اول تیر 3 لاشه در پارک بمو پیدا شده

تا اول تیرماه امسال لاشه سه کل و بز در پارک ملی بمو مشاهده و با قطعیت اعلام شده که مرگ اینها در اثر طاعون نشخوارکنندگان کوچک‌جثه بوده است. در تاریخ 14 تیرماه هم اداره محیط زیست فارس اعلام کرد که طاعون در پارک ملی بمو مهار شده است.

 

لاشه جدید در دست بررسی

اما امروز (20 تیرماه) نبی‌الله مرادی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان فارس در گفت‌وگو با شرق خبر داد که دیروز لاشه یک بز در پارک ملی بمو پیدا شده اما نمی‌دانیم که دلیل تلف شدنش طاعون بوده یا نه. برای نمونه‌برداری و انجام آزمایشات لازم به آزمایشگاه فرستاده شده و نتیجه آزمایش طی دو یا سه روز آینده اعلام می‌شود.

 

شبهه درباره تعداد تلفات پارک ملی بمو

با اینکه محیط زیست استان فارس، تعداد لاشه‌های پیداشده در اثر طاعون را تنها سه راس اعلام کرده، اما این عدد مورد تردید و پرسش فعالان محیط زیست قرار گرفته و بسیاری معتقدند که در صورت بروز طاعون در یک منطقه، احتمال آلوده‌شدن و مرگ کل گله هم وجود دارد. مرادی در این‌باره می‌گوید: این ادعا درست است. گاهی در اثر طاعون 70 درصد حیات وحش یک منطقه از بین می‌رود اما تنها سه لاشه در پارک بمو پیدا شده و این اتفاق برای خود ما هم جالب است. چون در همین استان فارس، در سال 1400در اثر بروز طاعون نصف کل و بز و قوچ و میش منطقه قطرویه را ازدست دادیم، یا در سال 1398 در منطقه هرمود لارستان 162 راس تلفات داشتیم و در سال 1393 در پارک ملی بمو 50 راس تلفات داشتیم.

 

دلیلی ندارد پنهان‌کاری کنیم

معاون محیط زیست استان فارس می‌گوید: دلیلی نداریم که درباره طاعون و تعداد تلفات آن پنهان‌کاری کنیم حالا هم نمی‌توانیم به طور قطع اعلام کنیم که بیماری در منطقه تمام شده است. باید تغییر فصل اتفاق بیفتد تا بتوانیم ادعا کنیم که طاعون فروکش کرده است.  

او تاکید دارد که «همه آبخشورهای پارک ملی بمو، هر دو سه روز یکبار شستشو و ضدعفونی می‌شود و از ورود دام به پارک ملی بمو ممانعت شده است.»

 

سگ‌های گله و شکارچیان غیرقانونی تهدیدی بزرگ برای بمو

دامداران براساس قانون، حق ورود به پارک ملی را ندارند اما این ضابطه به راحتی زیر پا گذاشته می‌شود و با دام آلوده و بیمار باعث تلف شدن حیات وحش می‌شوند. دقت کنید که تردد گله‌های دام در مناطق حساس حیات وحش، علاوه بر خطر انتقال بیماری و ویروس و چرای غیرمجاز مراتع، تهدید بزررگی دیگری هم دارند و آن «سگ‌های گله» است که به یکی از مهمترین عوامل تلفات حیات وحش تبدیل شده‎اند. در پارک ملی بمو علاوه بر سگ‌های گله، شکارچیان غیرقانونی هم معضل بزرگی هستند که طبیعتا بدلیل وسعت بالای منطقه، تعداد کم محیط‌بانان و کمبود امکانات فضای مناسبی برای جولان پیدا کرده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها