|

افزایش آلاینده "ازن" هوای تهران را برای همه گروه‌ها "ناسالم" کرد!

هوای تهران هم‌اکنون در شرایط ناسالم برای همه گرو‌‌ه‌هاست و ازن به آلاینده اصلی پایتخت تبدیل شده است.

افزایش آلاینده "ازن" هوای تهران را برای همه گروه‌ها "ناسالم" کرد!

به گزارش شبکه شرق، هم‌اکنون هوای شهر تهران به واسطه افزایش آلاینده ازن (O3) در شرایط قرمز قرار گرفته و برای همه گروه‌ها "ناسالم" است.

به دلیل افزایش دما و تشدید تابش آفتاب در فصل تابستان، افزایش ازن بیشتر در این فصل اتفاق می‌افتد؛ گازهای تولیدی ناشی از سوخت بنزین در ساعات اوج تابش آفتاب در برابر مواد ناشی از کارخانجات شیمیایی با یکدیگر ترکیب شده و در یک فرآیند شیمیایی به گاز ازن تبدیل می‌شوند.

برای تشکیل ازن علاوه بر اینکه نیاز به گرما و تابش خورشید است، وجود یکسری پیش‌سازها نیز ضرورت دارد؛ به طور مثال ترکیبات آلی فرار (VOC) یا همان بخارات بنزین و سوخت از جمله پیش‌سازهای تشکیل ازن است به همین علت از آنجایی که در پمپ بنزین‌ها VOC زیاد است، میزان ازن هم بیشتر گزارش شده و اگر هوا آفتابی باشد قطعاً پمپ بنزین بسیار آلوده است و هر چه مصرف بنزین کمتر شود و بخارات کمتری از باک خودروها خارج شود میزان ازن هم کاهش می‌یابد.

اکسیدهای نیتروژن یا ناکس از پیش‌سازهای دیگر تشکیل ازن محسوب می‌شود که حاصل احتراق موتورهای درون‌سوز ماشین و موتورسیکلت است و هر چه خودروها جدیدتر باشد و کاتالیز آنها مورد ارزیابی قرار گرفته باشد میزان تولید ناکس نیز کمتر خواهد بود.

این گاز به‌شدت واکنش‌گر بوده و به‌محض ورود به فضای ریه انسان، مشکلات عدیده‌ای را ایجاد خواهد کرد. زمانی که غلظت بالایی از ازن را تنفس می‌کنیم این ذرات به بافت‌های سیستم‌های تنفسی حمله میکنند، کسانی که آسم دارند با افزایش غلظت این آلاینده دچار مشکل می‌شوند، گاز ازن بر نایژه و نایژک‌ها، سیستم تنفسی به شدت اثر می‌گذارد و عامل اصلی سرطان ریه و حنجره به شمار می‌رود.

 

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها