|

ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری:

قیمت بلیت موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی افزایش پیدا نمی‌کند

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: با توجه به اینکه امسال مهار تورم نامگذاری شده است، قیمت بلیت موزه ها، محوطه های تاریخی و محوطه هایی که به میراث فرهنگی مربوط می شود در سال جاری افزایش پیدا نخواهد کرد.

قیمت بلیت موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی افزایش پیدا نمی‌کند

به گزارش شبکه شرق، سید عزت الله ضرغامی در حاشیه نشست امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران، بیان کرد: هم مصری ها علاقه‌مند هستند که بیایند و از نزدیک با فرهنگ ایرانی و جاذبه های گردشگری ایران آشنا بشوند و هم ایرانیان دوست دارند که مصر و جاذبه های دیدنی مصر را ببینند. بنده فکر می کنم حوزه گردشگری می تواند پیشران رابطه ما با مصری ها باشد اما تاکنون مذاکراتی نداشتیم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر ضعف عملکرد در حوزه گردشگری درمانی، بیان کرد: بخش مهمی از گردشگری، گردشگری سلامت است. به طور طبیعی کارهایی در حال انجام است. کار دولت مردمی این بوده که اختلافاتی که در این زمینه بین وزارت میراث فرهنگی و وزارت بهداشت بوده را، رفع کرده است. یعنی اکنون ما با هماهنگی کامل با دستگاه های مرتبط با وزارت بهداشت، گردشگری سلامت را جلو می بریم.  اما موضوع گردشگری سلامت خیلی گسترده است بخشی از آن مربوط به درمان است بخش زیادی از آن به شاخه های مختلف سلامت باز می گردد.

ضرغامی گفت: بنده روز گذشته جلسه مهمی با یک سرمایه گذار چند هزار میلیاردی در یکی از مناطق شمالی کشور داشتم که بخش زیادی از این مجموعه که قرار است احداث شود به گردشگری سلامت باز می گردد. یعنی فردی که برای درمان می آید، می تواند برای مدت طولانی از طبیعت و فضای آنجا برای استراحت استفاده کند. خود این خیلی به رونق گردشگری کمک می کند. در حوزه گردشگری سلامت هنوز کارهای زیادی داریم که باید انجام دهیم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در این مدت افزایش گردشگر داشته ایم، بیان کرد: بعد از کرونا بر اساس فرم جهانی ما به یک زمانی نیاز داریم. برای اینکه گردشگری به خط تعادل قبل از کرونا باز گردد به یک بازه زمانی سه ساله نیاز است و این را خود سازمان های جهانی اعلام کرده اند. اما بخش زیادی از جذب گردشگر در کشور ما از منطقه خودمان انجام می شود. حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گردشگر کشور ما از آذربایجان می آیند. متاسفانه مشکلاتی که در ماه های اخیر پیش آمده و ممنوعیت تردد زمینی از سوی دولت آذربایجان سبب شده تا این تعداد به یک دهم تقلیل پیدا کند که رقم بزرگی است. در دو الی سه جای دیگر نیز این نکته مشابه وجود دارد. اما ما در حال انجام کار مشترک با وزارت خارجه هستیم. حتما گردشگری ما روبه افزایش خواهد رفت.

وی در ادامه در واکنش به احتمال افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما، بیان کرد: در آنالیز سفر حمل و نقل نقش محوری دارد. بنابراین در پروژه سفر ارزان قیمت یکی از مسائل مهم ما قیمت متناسب برای حمل و نقل است که شامل اتوبوس، ریل و هواپیما می شود. ما با هر گونه تغییرات نامتعادل و افزایش های غیر متناسب با واقعیت گردشگری امروز مخالف هستیم و در جلسات متعدد پیگیر ثبات نسبی در این حوزه هستیم. در مورد ایرلاین ها نیز کاملا موضع ما همین است.  البته تا جایی که بنده مطلع هستم وزارت راه نیز با این موضوع مخالفت کرده و مانع از افزایش قیمت پروازها خواهد شد. امیدوارم با طرح های مختلف که ما نیز یک طرح روشنی را ارائه کردیم اما هنوز زمان خبری کردن آن نرسیده، اوضاع بهبود پیدا کند. اگر امکان طبیعی شدن خدمات هوایی برای یک حداقلی از گردشگری فراهم نشود آنگاه پیشنهادات بعدی ما قابل بررسی خواهد بود.

ضرغامی گفت: بنده معتقد هستم که وظیفه مدیران صرفا توصیف شرایط موجود نیست. وظیفه مدیران ارائه راه حل و اقدام عملی است. ما در این خصوص نیز پیشنهاداتی داریم که در ادامه با دوستان خود در وزارت راه بحث می کنیم تا بتوانیم قیمت ها را با استفاده از همه ظرفیت های دیگری که وجود دارد متعادل کنیم.

وی افزود: احساس ما بر این است که با توجه به نامگذاری سال که مهار تورم است ما باید تا جایی که می توانیم از افزایش قیمت ها جلوگیری کنیم. امسال برخلاف هر سال دیگری قیمت بلیت ورودی موزه ها، محوطه های تاریخی و محوطه هایی که به وزارت میراث فرهنگی مربوط می شود، علی رغم اینکه هزینه های مرمت و نگهداری افزایش پیدا کرده و اعتبارات وزارتخانه محدود است، افزایش پیدا نخواهد کرد. قیمت ها بر اساس قیمت سال گذشته خواهد بود و هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

 

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها