|

آخرین اخبار از بارش‌های سیل‌آسا در مناطق مختلف کشور؛

امدادرسانی به ۸۶۱ نفر در سیل/خاموشی در روستاهای لرستان/ مرگ یک جوان بوکانی در اثر صاعقه/ خسارات گسترده به کشاورزی گیلانغرب/ ناپدید شدن یک زن در الموت/ یک زن در ایلام جان باخت/ ۳ کشته در اثر سیل

بارش های سیل آسا در برخی نقاط کشور به ویژه در مناطق مختلف استان لرستان باعث بروز خساراتی شده است.

امدادرسانی به ۸۶۱ نفر در سیل/خاموشی در روستاهای لرستان/ مرگ یک جوان بوکانی در اثر صاعقه/ خسارات گسترده به کشاورزی گیلانغرب/ ناپدید شدن یک زن در الموت/ یک زن در ایلام جان باخت/ ۳ کشته در اثر سیل

به گزارش شبکه شرق، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر با اعلام ۳ کشته در سیلاب ۲۴ ساعت گذشته، گفت: در استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام و لرستان بارش‌ها شدت گرفته‌ است و امدادگران هلال احمر آماده برپایی اردوگاه‌های اسکان اضطراری در صورت لزوم هستند.

مرتضی مرادی‌پور گفت: پس از اعلام هشدار قرمز هواشناسی، امدادگران هلال‌احمر در ۶ استان غربی کشور در آماده‌باش کامل بودند و در ۲۴ ساعت گذشته تخلیه آب از ۷۳ منزل مسکونی و نجات تعدادی از محصورشدگان از سیلاب انجام شده است.

مرادی‌پور گفت: در ۲۴ ساعت گذشته به ۸۶۱ نفر در ۱۱شهر، ۲۱روستا و ۲ منطقه عشایری امدادرسانی شده‌است.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر؛ او افزود: تا کنون ۳۸۵ نفر اسکان اضطراری یافته‌اند و ۲۴ نفر به نقاط امن منتقل شده‌اند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات گفت: متاسفانه سیلاب در ۲۴ ساعت گذشته جان ۳ نفر را در شهرستان‌های بوکان، مهران و الموت به ترتیب در استان‌های آذربایجان غربی، ایلام و قزوین گرفت.

او افزود: تا ظهر امروز پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ از شدت بارش‌ها در شهرستان اندیکا استان خوزستان و شهرستان‌های بانه، سقز، سنندج و مریوان در کردستان کم شده اما بارندگی‌ها در آذربایجان‌غربی، کرمانشاه، ایلام و لرستان افزایش یافته و موجب آب‌گرفتگی در شهرستان‌های ارومیه، میاندوآب، گیلان‌غرب، اسلام آباد، سراوان، ملک‌شاهی، بروجرد، درود، الیگودرز و خرم‌آباد شده‌است.

 

یک شهروند ایلامی جان باخت

 رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان ایلام گفت: در پی جاری شدن سیلاب، یک نفر از اهالی بخش صالح آباد جان خود را از دست داد.

صید نور علیمرداری رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان ایلام ظهر امروز در ایلام گفت: با توجه به میزان بارش ها در سطح بخش صالح آباد شهرستان مهران  سیل در رودخانه این شهرستان شدت گرفت.

 

امدادرسانی به ۷۹۲ نفر در سیل

سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به ۷۹۲ نفر در سیل و آبگرفتگی ۶ استان در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

محمودی در تشریح عملیات سیل و آبگرفتگی طی ٢٤ ساعت گذشته گفت: ۲۴ استان کشور در این مدت متاثر از بارش‌ها بودند که ۲۵ شهرستان در ۶ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خدمات امداد و نجات نیاز پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه عملیات امدادرسانی در ۳۲ منطقه انجام شده است، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته به ۷۹۲ نفر امدادرسانی شد، ۳۸۵ نفر اسکان اضطراری یافته و ۲۴ نفر نیز به مناطق امن انتقال داده شدند. همچنین از ۷۳ واحد مسکونی آب تخلیه شد.

 

خاموشی در روستاها

سرپرست شرکت توزیع برق لرستان گفت: شبکه برق ۴۱۵ خانوار در ۸۶ روستای استان بر اثر باران و باد شدید قطع شده است.

مهران امیری در خصوص خسارات ناشی از بارش‌های اخیر اظهار کرد: از شب گذشته تاکنون نیروهای شرکت توزیع برق استان در تلاش هستند تا این روستاها در کمترین زمان ممکن برقدار شوند.

وی افزود: هم اکنون ۸۶ روستای خرم آباد، چگنی، کوهدشت، پلدختر، نورآباد و الیگودرز در خاموشی قرار دارند و کار بازسازی شبکه ها با وجود شرایط بد آب و هوا در حال انجام است.

سرپرست شرکت توزیع برق لرستان تاکید کرد: مردم هرگونه قطعی برق را با شماره ۱۲۱ اطلاع دهند تا تیم های فنی در سریعترین زمان ممکن جهت رفع خاموشی به محل اعزام شوند.

 

جان باختگان یک نفر در بوکان 

سرپرست فرمانداری شهرستان بوکان گفت: جوان ۳۵ ساله از اهالی روستای "اوزن‌قشلاق" از توابع بخش سیمینه این شهرستان بر اثر اصابت صاعقه در ارتفاعات جان خود را از دست داد.

خشایار صنعتی افزود: این حادثه عصر دیروز در مناطق مرتفع اطراف این روستا روی داد که در آن این جوان به همراه فرد دیگری مورد اصابت شدید صاعقه قرار گرفتند که بر اثر شدت ضربه صاعقه یکی از این دو جوان فوت کرد و فرد دیگر که مصدوم شده بود برای مداوا به مراکز درمانی انتقال یافت.

صنعتی گفت: کشاورزان و دامداران در هنگام نامساعد بودن شرایط جوی باید بلافاصله در مکان‌های بسته و سقف‌دار پناه بگیرند و از ایستادن در کنار درختان و تکه سنگهای بزرگ و اشیای فلزی خودداری کرده و از گیرنده رادیویی و گوشی تلفن استفاده نکنند.

وی اظهار کرد: همچنین روستائیان باید در هنگام صاعقه از تردد و استقرار در ارتفاعات روستاها که به‌ دلیل شرایط خاص اقلیمی و زمین شناسی احتمال برخورد صاعقه وجود دارد و موجب تلفات می ‌شود، خودداری کنند.

 

خسارات گسترده به کشاورزی در گیلانغرب

فرماندار گیلانغرب از وارد آمدن خسارت گسترده به کشاورزی این شهرستان بدنبال بارندگی‌های اخیر خبرداد. وحید محمدی با اشاره به بارندگی های شدید دیروز و شب گذشته(۲۳ فروردین) در این شهرستان، اظهار کرد: در پی این بارش‌ها، بخشی از راه های مواصلاتی شهرستان به علت ریزش سنگ و کوه مسدود شد که با حضور نیروهای امدادی بازگشایی شده است.

وی با بیان اینکه این بارندگی‌ها باعث تخریب چهار پل در این شهرستان شد، اضافه کرد: همچنین بارندگی ها قطع برق در دو دهستان حیدریه و دیره این شهرستان را به دنبال داشت که برق آنها هم اکنون وصل شده است.

فرماندار گیلانغرب با بیان اینکه آب هیچکدام از روستاهای این شهرستان قطع نشده، افزود: تنها آب دهستان دیره گل آلود شده که آن هم تا زمان رفع گل آلودگی آب، با تانکر مشغول آب رسانی به مردم این منطقه هستیم.

وی از وارد شدن خسارت گسترده به بخش کشاورزی این شهرستان هم خبرداد و گفت: متاسفانه این بارندگی ها به بخش کشاورزی شهرستان خساراتی جدی و گسترده وارد کرده است.

محمدی با تاکید براینکه این بارندگی ها هیچ تلفات جانی نداشته، گفت: خسارت بارندگی‌ها تنها در بخش کشاورزی و زیرساختی شهرستان بوده که هنوز برآورد دقیقی از میزان آن انجام نشده و در دست بررسی است.

 

طغیان در میمه

فرماندار ویژه دهلران گفت: در پی بارش‌های شب گذشته در مناطق شمالی و مرکزی شهرستان دهلران، رودخانه میمه طغیان کرده است. لطیف صادقی فرماندار ویژه شهرستان دهلران گفت: در پی بارش های شب گذشته در مناطق شمالی و مرکزی شهرستان دهلران، رودخانه میمه طغیان کرده است.

 

قطع راه ارتباطی ۲۳ روستا در لرستان

 راه ارتباطی ۲۳ روستای خرم آباد بر اثر بارش سنگین باران قطع شده و تلاش‌ها برای بازگشایی این راه‌ها تا کنون بی نتیجه مانده است.

فرماندار خرم آباد با اعلام این خبر گفت: راه دسترسی روستای سیرم به تنگ هفت و همچنین راه ارتباطی دهستان‌های کشور و چمسنگر که شامل ۲۳ روستا می‌شود، قطع است.

محمدباقر احمدی چگنی افزود: از این روستاها، راه ارتباطی ۴ روستا از سیل سال ۱۳۹۸ تا کنون تخریب شده‌‫است و ساکنان آن‫ها کماکان از مسیر‌های موقت برای تردد استفاده می‌کنند که گاهی با کوچکترین بارندگی مسدود می‌شوند.

وی تصریح کرد: با مسدود شده راه ارتباطی روستا‌های خرم آباد، ماشین‌های سنگین راهداری امروز به منطقه اعزام شدند، ولی به دلیل حم سنگین بارش‌ها تا کنون موفق نشده اند مسیر‌های مسدود شده را بازگشایی کنند بنابراین برای تحقق این موضوع باید تا یایان بارندگی در منطقه حضور داشته باشند.

 

سد خاکی بروجرد سرریز کرد

در پی بارش های سنگین باران که از روز گذشته در بروجرد آغاز شده است سد خاکی دهکرد سرریز کرد. حسین یاری رییس امور آب شهرستان بروجرد در اینخصوص به خبرنگار ایرنا گفت: سد دهکرد یک سد خاکی است که توسط منابع طبیعی احداث شده و هم اکنون نیز تحویل منابع طبیعی است.

وی اظهار کرد: اگر سرریز سد از محل اصلی سرریز باشد مشکلی ایجاد نخواهد کرد ولی اگر سرریز از تاج سد باشد ممکن مشکلاتی برای روستای دهکرد و آزاد راه اراک به خرم آباد ایجاد کند.

معاون عمرانی فرمانداری بروجرد نیز در این باره گفت: برای سد دهکرد یک مسیر خروجی در نظر گرفته شده و در پایین دست نیز یک بند خاکی دیگر وجود دارد که می‌تواند حجم خروجی آب را کنترل کند.

امیر سرداری افزود: برای جلوگیری از ایجاد بحران در صورت خروج بیش از اندازه آب از سد دهکرد، امشب بازدیدی از محل سد به اتفاق مدیران منابع طبیعی و امور آب و جهاد کشاورزی خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: برای اطمینان خاطر اطلاع رسانی لازم به اهالی روستای دهکرد برای آمادگی تخلیه و جابجایی داده شده است.

 

تخریب یک واحد مسکونی در خرم‌آباد

شهردار خرم آباد گفت: یک واحد مسکونی در محله اسدآبادی این شهر بر اثر بارش شدید و مداوم باران تخریب شد.

داریوش بارانی بیان کرد: این واحد مسکونی خالی از سکنه بوده است و هیچگونه خسارت جانی در پی نداشته اما آوار ناشی از تخریب آن در مسیر مسیل دره اسدآبادی برجای مانده است.

وی با بیان اینکه عوامل شهرداری در حال آوار برداری این ساختمان هستند ادامه داد: ۲ ملک مجاور این ساختمان نیز در معرض خطر قرار دارند که مالک یکی از این ساختمان ها حاضر به تخلیه شده است و با کمک عوامل شهرداری در حال جابجایی و تخلیه این ملک هستند.

وی عنوان کرد: مالک واحد مسکونی دیگر نیز تاکنون حاضر به تخلیه نشده است که در حال رایزنی با دادستانی جهت جابجایی این افراد و تخلیه ساختمان هستیم.

 

 

قطعی آب برخوردار

فرماندار دلفان گفت: آب شرب شهر برخوردار قطع شد. اصغر قهرمان امروز ۲۴ فروردین‌ماه در حاشیه بازدید میدانی از شهر برخوردار در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به بارش نعمت الهی و ادامه داشتن این بارش‌ها از بامداد دیشب به دلیل شکستگی لوله اصلی آب شرب در بستر رودخانه، آب شرب شهر برخوردار کاملا قطع است.

وی تصریح کرد: در این راستا مامورین آبفا در این حوزه به دنبال ترمیم این شکستگی بوده و تا وصل شدن لوله آبرسانی با تانکر انجام می‌شود.

فرماندار دلفان خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده، در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل آب شرب شهر برخوردار برطرف خواهد شد.

 

ناپدید شدن یک شهروند در الموت

سرپرست جمعیت هلال احمر قزوین از ناپدید شدن یکی از شهروندان الموت شرقی قزوین در پی بروز سیلاب خبر داد و گفت: سیل امروز یک زن کهن سال را در این منطقه با خود برد.

حسین خوئینی‌ها اظهار کرد: با توجه به گزارش های رسیده صبح امروز سیل یک زن ۶۰ ساله را که در ماهی‌سرای خود در روستای محمودآباد بخش الموت شرقی مشغول به فعالیت بود را با خود برده است.

وی ادامه داد: پس از اطلاع از این حادثه، چهار تیم امدادی مستقر در الموت غربی و الموت شرقی به همراه یک تیم واکنش سریع از قزوین جهت جست وجو به این منطقه اعزام شدند.

خوئینی ها خاطر نشان کرد: جستجوها برای یافتن این فرد با مشارکت سایر دستگاهها و مردم منطقه همچنان ادامه دارد.

رپرست جمعیت هلال احمر استان قزوین افزود: با توجه به هشدار هواشناسی و پیش بینی بروز سیل در استان، ۱۷ پایگاه امدادی و ۹ تیم، همراه ۲ تیم واکنش سریع تا بهبود اوضاع در حالت آماده باش با قرار دارند.

 

احتمال ریزش در کندوان

فرمانده پلیس راه کندوان با اشاره به آغاز بارندگی از چهارشنبه شب در این محور کوهستانی از احتمال ریزش و سقوط سنگ از ارتفاعات به ویژه در نقاط حادثه خیز هشدار داد.

سرگردمحمد احمدی افزود: آخرین وضعیت هواشناسی حاکی از تغییرات جوی ناپایدار و بارش باران در این محور بوده که باتوجه به نفوذ پذیری آب در کوه های البرز سقوط سنگ از ارتفاعات کندوان محتمل است.

وی به کاربران جاده‌ای و مسافران توصیه کرد از سفرهای غیرضروری به ویژه عبور از این محور کوهستانی پرهیز شود تا شاهد حوادث ناگوار در محور نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: از آغاز طرح نوروزی تاکنون بیش از ۸۰ مورد ریزش و سقوط سنگ در محور کندوان گزارش شده است.

فرمانده پلیس راه کندوان ترافیک خودرویی در این محور را نیمه سنگین اعلام کرد و گفت: کاربران جاده‌ای و مسافران از توقف در حاشیه این جاده و رودخانه های منطقه پرهیز کنند.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بارش باران در جاده چالوس - کرج و رگبار شدید باران، رعد و برق، تگرگ، صاعقه و وزش باد شدید برای راه‌های ۱۰ استان کشور پیش بینی کرد.

فرمانده پلیس راه کندوان ضمن تاکید بر پرهیز از سفرهای غیر ضروری مسافران یادآور شد: با توجه به هشدارهای هواشناسی، این محور کوهستانی همچنان و هر لحظه آبستن حوادث بوده و کاربران جاده ای سقوط سنگ در این محور را جدی بگیرند.

 

آب‌گرفتگی در منطقه ونایی

شهردار ونایی گفت: طغیان رودخانه ونایی که بر اثر بارش شدید باران از بامداد پنجشنبه شروع شده باعث آبگرفتگی جاده ونایی شده و ورود به منطقه گردشگری ونایی تا ۴۸ ساعت آینده ممنوع است.

امیر دبیری افزود: طغیان رودخانه ونایی باعث آسیب رسیدن به یک پل و دیوارهای مسجد ونایی و ورود آب به چند منزل مجاور رودخانه شده است.

وی اظهار کرد: ستاد مدیریت بحران به ریاست فرماندار و دستگاه‌های امداد و نجات در شهرداری ونایی تشکیل شد و اقدامات لازم برای تخلیه برخی از منازل مجاور رودخانه انجام شد.

شهردار ونایی گفت: جاده ونایی با توجه به بالا آمدن آب رودخانه و ورود آن به جاده تا اطلاع ثانوی مسدود شده و تا ۴۸ ساعت آینده گردشگران وارد این منطقه نشوند. دبیری افزود: همه سفره خانه‌های مجاور رودخانه ونایی تخلیه شده‌اند.

سامانه بارشی جدید که از صبح چهارشنبه در استان لرستان و شهرستان بروجرد وارد شده و هم اکنون نیز ادامه دارد.

 

پیش‌بینی رگبار باران و وزش باد

 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از رگبار باران و وزش باد شدید و در برخی مناطق خیزش گرد و خاک، همچنین نفوذ توده گرد و غبار از کشور همسایه خبر داد.

صادق ضیاییان درباده شرابط جوی کشور اظهار کرد: امروز پنجشنبه (۲۴ فروردین) سامانه بارشی در جنوب غرب، غرب، شمال غرب کشور و دامنه‌های جنوبی البرز، مرکزی شامل استان‌های، قزوین، البرز و تهران فعال است و سبب رگبار باران گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد شدید و در برخی نقاط سبب ریزش تگرگ می‌شود.

وی افزود: همچنین در سواحل شمالی کشور به‌ویژه در غرب سواحل افزایش ابر رگبار باران و وزش باد پیش بینی می‌شود. شدت بارش در شمال چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه وبویراحمد، شمال و شرق خوزستان، لرستان، کرمانشاه، کردستان، ایلام و ارتفاعات البرز مرکزی است.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در ارتفاعات بارش برف انتظار می‌رود. وزش باد در بیشتر مناطق کشور طی امروز پدیده غالب است که در برخی مناطق سبب خیزش گردوخاک می‌شود.

 

جمعه؛ تداوم وزش باد 

وی افزود: جمعه (۲۵ فروردین) در برخی مناطق غرب کشور، شمال غرب، برخی نقاط سواحل دریای خزر به‌ویژه مازندران و گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات البرز بارش و وزش باد رخ می‌دهد. جمعه در دامنه‌های جنوبی البرز، وزش باد شدید گاهی همراه با خیزش گردوخاک انتظار می‌رود. در این روز کاهش محسوس دما در شمال غرب، غرب و دامنه‌های جنوبی البرز رخ می‌دهد و از ظهر شنبه(۲۶ فروردین) در این مناطق روند تدریجی افزایش دما شکل می‌گیرد.

ضیاییان ادامه داد: از ظهر پنجشنبه و طی جمعه نفوذ توده گرد و خاکی که در کشور عراق شکل گرفته به مناطقی از غرب و جنوب غرب کشورمان دور از انتظار نیست. دوشنبه (۲۸ فروردین) در نوار شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل شاهد وزش باد شدید و گردوخاک خواهیم بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: شنبه در بیشتر مناطق کشور جوی پایدار حاکم می‌شود. به‌تدریج در شب با نفوذ جریانات خنک شمالی به غرب سواحل دریای خزر افزایش ابر و بارش در گیلان آغاز می‌شود. یکشنبه (۲۷ فروردین) نیز در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران و غرب گلستان بارش پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان گفت: دوشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات جنوب کرمان بارش رخ می‌دهد و در بقیه مناطق کشور جوی آرام برقرار است.

 

از بعد از ظهر جمعه تا شنبه خلیج‌فارس مواج است

وی ادامه داد: پنجشنبه غرب خلیج فارس مواج است از بعد از ظهر جمعه و طی شنبه خلیج فارس تنگه هرمز و دریای عمان مواج می‌شود. پنجشنبه و جمعه دریای خزر نسبتا متلاطم است و یکشنبه و دوشنبه مواج خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا ( ۲۵ فروردین ) نیمه‌ابری و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۹ و حداکثر دمای ۱۸ و روز شنبه ( ۲۶ فروردین) کمی ابری همراه با وزش باد و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۰ و حداکثر دمای ۲۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۲۴ و ۲۵ فروردین) بندرعباس با دمای ۳۵ و ۳۶ درجه سانتیگراد گرمترین مرکز استان کشور است.

 

یکی از روستاهای شهرستان ازنا تخلیه شد

فرماندار ازنا با اشاره به بارندگی های شدید در استان گفت: روستای کمندان درشهرستان ازنا تخلیه شد.

محمد رضا فاتحی از تخلیه روستاهای اطراف «سد کمندان» ازنا خبر داد و از همشهریان و گردشگران خواست، به روستای گردشگری کمندان و اشترانکوه سفر نکنند.

فرماندار ازنا ادامه داد: هشدارهای قرمز هواشناسی برای لرستان صادر شده است، ‌شدت بارش‌ها بسیار زیاد است، اما خوشبختانه خسارتی تاکنون گزارش نشده است.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان ازنا اظهار کرد: به منظور پیشگیری از خطرات سیلاب احتمالی اهالی روستای کمندان و عشایر مستقر در اطراف سد کمندان به مکان‌های امن منتقل‌ شده‌اند، کمپ‌های اسکان اضطراری موقت با کمک هلال‌احمر و سایر دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران، برای ساکنان این روستا و عشایر برپا شده است.

فاتحی بیان کرد: با توجه به بالا آمدن آب سد کمندان ازنا، علاوه بر بازگشایی دریچه های سد به اهالی دیگر روستاهای اطراف این سد و روستاهای دارای رودخانه، نیز هشدارهای لازم از طریق دهیاری‌ها داده شده است و از تردد های غیر ضروری در سطح این مناطق جلوگیری به عمل خواهد آمد.

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها