|

چطور مباحثه کنیم؟

توانایی پاسخ دادن به هر استدلالی، نشانه هوشمندی است، اما خردمندی در این است که بدانیم به کدام استدلال یا کدام بخش آن باید پاسخ داد. شروع بحث آسان و پایان دادن به آن سخت است، زیرا بین دو نفر بی نهایت تفاوت وجود دارد.

چطور مباحثه کنیم؟
فرانک جواهری دبیر گروه اجتماعی شبکه شرق

درس هایی از کتاب مباحثه خوب: چطور مناظره به ما می آموزد که بشنویم و شنیده شویم.

Good Arguments: How Debate Teaches Us to Listen and Be Heard

 

بحران گفتگو

وضعیت گفتگو  عمومی در جامعه بحرانی است، گفتگو ها گیر کرده اند. همه فکر می کنند، حق با آن هاست و از دور سر هم فریاد می زنند. یکی از دلایلی که گفتگو سخت شده است، این است که مهارت های استدلال خوب  رو به زوال است. مدام از روی غریزه یا با حالت تدافعی از یک استدلال به استدلال دیگر می پریم و اصلا به این فکر نمی کنیم که باید روی استدلال هایمان وقت بگذاریم. در نتیجه ایمانان به انچه از دلِ اختلاف نظر  متولد می شود، کم شده  ‌در نتیجه کیفیت گفتگو کاهش می یابد . راه حل این است که باید اعتماد و ایمان خود را به انچه اختلاف نظر می تواند ایجاد کند، تقویت کنیم و  به یاد بیاوریم، پتانسیل های  اختلاف نظر به عنوان منبعی برای خیر  و شر  چیست؟

 

خردمند باشید

توانایی پاسخ دادن به هر استدلالی، نشانه هوشمندی است، اما خردمندی  در این است که بدانیم به کدام استدلال یا کدام بخش آن باید پاسخ داد. شروع بحث آسان و پایان دادن به آن سخت است، زیرا بین دو نفر بی نهایت تفاوت وجود دارد، مگر آنکه محتاط باشید و بگویید:" در این لحظه  از میانِ همه اختلاف هایی که داریم، فقط در مورد این اختلاف نظر بخصوص حرف می زنیم." وگرنه گفتگو و مباحثه تبدیل به منازعه بدون قانون می شود و گفتگو هیچ پیشرفت و نتیجه ای نخواهد داشت.

 

چهار سوال قبل از شروع مباحثه

قبل از ورود به یک مناظره یا مباحثه یا به چالش کشیدن یک ادعا به چهار سوال پاسخ دهید:

اول ،آیا این اختلاف نظر واقعی است یا  سوءتفاهم است؟

دوم، آیا حل اختلاف به اندازه کافی مهم است یا خیر؟

سوم، آیا موضوع اختلاف نظر به اندازه کافی واضح  است تا بتوانید پیشرفت کنید؟

و چهارم ، آیا اهداف شما و شخص مقابل برای شرکت در آن گفتگو همسو است یا خیر؟

با بررسی این چهار مورد، شما نمی توانید تضمین کنید که یک مکالمه خوب پیش خواهد رفت،اما احتما  آن را افزایش می دهد.

 

اختلاف نظر بر سر چیست؟

مباحثه بر سر هرعدم توافقی، باید با کمی توافق  شروع شود. یعنی دو طرف اول باید با هم به توافق برسند که اختلاف نظر اصلی شما بر سر چیست؟ قدم اول این است که موضوع  اختلاف نظر را مشخص کنید. قرار است در مورد چه چیزی با هم بحث کنید تا بحث به بیراهه کشیده نشود. 

وقتی کسی می خواهد این قوانین را بشکند مثلا  موضوع را تغییر دهد و یا دلایل جدید بیاورد یا مناظره را به سمت بیراهه بکشد  تا فقط بحث را ادامه د هد، آن وقت  راحت می توانید دوباره بحث را به موضوع اصلی بکشانید.

 

اولویت بندی 

همانظور که تفاوت ها بین 2 نفر می تواند باعث اختلاف نظر شود  همه نکاتی که یک نفر در بحث مطرح می کند می تواند مورد مناقشه قرار بگیرد.شما باید به عنوان مناظره کننده به این توانایی برسید که باید وارد چه بحثی شد و چه چیز را باید کنار گذاشت و رفت.

 

بشنوید

یکی از مهم ترین درسهای مناظره این است که برای شنیده شدن اول باید بشنوید. ما عادت کردیم به گوش دادن به عنوان یک اقدام منفعلانه نگاه کنیم. اما مناظره کننده گان حرفه ای می دانند که  این روند خیلی فعالتر است .  وقتی طرف مقابل احساس کند که شنیده نشده، در نهایت احساس می کند به او پاسخ هم داده نشده است.

 

درسی از مناظرکنندگان حرفه های 

مناظره کننده حرفه ای در آخرین لحظات قبل از انکه روی صحنه بروند، یک تکه کاغذ جدید بیرون آورده و خودشان را جای طرف مقابل می گذارند و چهار ادله حریف را می نویسند. وقتی کیس خود از زاویه دید کسی که با موضع شما مخالف است، نگاه کنید،  ایرادات و انتقاداتی که بهتان وارد است را شناسایی می کنید. مناظره کننده همچنین باید دنیایی را تصور کند که مناظره را باخته است و دلایل باخت را مرور کند. این  تمرینات  شما را از اعتقاد راسخ داشتن به اینکه موضوعی صددرصد درست است، باز می دارد. این باعث می شود که برای لحظه ای حس کنیم چرا اعتقادات دیگران قابل قبول است ؟ باعث می شود دنیایی را تصور کنیم که در آن اشتباه می کنیم. ظرفیتی ایجاد می کنند و ما می توانیم از این طریق احساس همدلی و تواضع کنیم.

 

ضرورت همدری و تواضع

 این تمرین که خودمان را جای دیگری بگداریم و احساس همدردی را وارد مناظره کنیم، در اختلاف نظرهای شخصی هم قابل استفاده است. به نظر من بیش از هر زمان دیگری در منازعات سیاسی و تعهدات ایدئولوژیگی هم نیاز است. ما فراتر از وابستگی های سیاسی،  تعهدات دینی یا  باورهای ایدئو لوژیکی هستیم.

بر اساس این پیش زمینه، تمریناتی مانند  خود را جای دیگری گذاشتن مناسب است و دامنه آنچه توانایی صحبت در موردش دارید را گسترده تر می کند.  این تمرین، توانایی ما را  در گفتگو سازنده درباره مسائل سخت با  روش هایِ انسانیِ دلسوزانه،  بهبود می بخشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها