|

رئیس سازمان سنجش:

آزمون آیلتس دوباره برگزار می‌شود

اطلاعیه جدید سازمان سنجش برای ثبت‌نام‌های جدید آیلتس تا پایان سال منتشر می‌شود.

آزمون آیلتس دوباره برگزار می‌شود

به گزارش شبکه شرق،‌ مشکلات برگزاری آزمون آیلتس که از اواخر دی‌ماه امسال به حالت تعلیق درآمده است، با توجه به مذاکراتی که با طرف خارجی برگزار‌کننده این آزمون‌ها انجام و توافقاتی که حاصل شده، در حال رفع شدن است و اطلاعیه جدید سازمان سنجش برای ثبت‌نام‌های جدید تا پایان سال منتشر می‌شود. خبر لغو آزمون بین‌المللی آیلتس به‌ عنوان یکی از معتبرترین آزمون‌های تعیین سطح زبان انگلیسی افراد در جهان در ۲۱ دی امسال بازتاب زیادی داشت. شایعات مختلفی هم پیرامون آن مطرح می‌شد، ازجمله اینکه لغو این آزمون با هدف ممانعت از خروج مردم از کشور و کاهش مهاجرت‌ها صورت گرفته است. اما رئیس سازمان سنجش در گفت‌وگو با همشهری چنین چیزی را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «ما هیچ‌ کاری نداریم که چه‌کسی و به چه منظوری امتحان بین‌المللی زبان ازجمله آیلتس می‌دهد، هیچ زمانی هم از داوطلبان سؤال نمی‌شود که با چه هدفی به‌دنبال کسب این مدرک هستند. تنها مسئله ما برگزاری سالم و ارتقای امنیت آزمون بود که با توجه به مذاکرات انجام‌شده، توافقات لازم صورت گرفته و به‌زودی شاهد از سرگیری برگزاری این آزمون در کشور خواهیم بود که به‌صورت تمام‌الکترونیک برگزار خواهد شد.»
البته پیش از اطلاعیه سازمان سنجش برای تعلیق آیلتس هم گلایه‌هایی از تقلب در برگزاری این آزمون مطرح بود و اینکه برخی مراکز برگزارکننده، سؤالات را در ازای دریافت مبالغی ‌ در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند، یا شرایطی وجود داشت که افراد دیگر می‌توانستند به جای داوطلبان اصلی در این آزمون‌ها حضور پیدا کنند.



مشکلاتی که منجر به تعلیق آزمون شد
خبر لغو یا به‌گفته رئیس سازمان سنجش، تعلیق آیلتس که منتشر شد، علاوه‌بر شایعات، مشکلات زیادی هم پیرامون آن مطرح بود، ازجمله اینکه داوطلبان برای گرفتن این مدرک باید به کشورهای همسایه سفر کنند و هزینه‌های کلان به آنها تحمیل خواهد شد. از سوی دیگر برخی عنوان کردند هزینه ۶.۵ میلیون تومانی آزمون هم قرار است ۳-۲ برابر شود و این تصمیم باعث می‌شود بسیاری از داوطلبان نتوانند هزینه‌های آزمون را تأمین کنند و باید قید آن را بزنند. همان زمان با انتشار این خبر، تمام کسانی که در حال آمادگی برای شرکت در این آزمون بودند، دچار ناامیدی و تردید شدند و نمی‌دانستند که نتیجه تلاش‌شان به کجا خواهد رسید؟ حالا عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش درباره این شایعات و اینکه چه زمانی قرار است دوباره این آزمون از سر گرفته شود توضیحات کاملی دارد که خط قرمزی روی تمام شایعات مطرح‌شده است. او می‌گوید: «اول بگویم که آزمون آیلتس به هیچ عنوان لغو نشده، بلکه به حالت تعلیق درآمد تا مشکلات آن حل شود. در مورد برگزاری این آزمون مشکلاتی وجود داشت که برای کشور ما خوب نبود، در این‌باره جلسات مختلفی را با طرف خارجی برگزار کردیم و این مشکلات در حال برطرف شدن است. آنها نظرات تخصصی ما و پیشنهادهای ارتقای شرایط امنیتی برای برگزاری آزمون از جانب ما را پذیرفته‌اند و ثبت‌نام دوباره به‌زودی از سر گرفته و شرایط آن اعلام می‌شود.» او با بیان اینکه اطلاعیه سازمان به‌زودی در این‌باره منتشر می‌شود، درباره مشکلاتی که منجر به تعلیق این آزمون شد، عنوان می‌کند: «ما شاهد جایگزینی فردی به جای داوطلب اصلی در آزمون بودیم. از نظر امنیتی هم جابه‌جایی سؤالات صورت می‌گرفت. باید آزمون سالم و رقابتی داشته باشیم چون آزمونی که در ایران برگزار می‌شود باید منجر به ارتقای اعتبار کشور شود نه خدشه‌دار شدن آن. برگزاری هر چه سالم‌تر آزمون، برای کشورمان و وزارت خارجه هم بهتر خواهد بود. در گذشته ازهم‌گسیختگی‌ای برای برگزاری آزمون وجود داشت و نقش سازمان سنجش هم بسیار کم‌رنگ شده بود. اکنون این نقش پررنگ شده و مسیری را طی می‌کنیم که بگوییم آزمون با امنیت کامل برگزار خواهد شد.»
او درباره اینکه همزمان با تعلیق آیلتس اما آزمون تافل در حال برگزاری است و آیا چنین مشکلاتی درباره این آزمون وجود دارد یا خیر، بیان می‌کند: «تافل به‌صورت تمام‌الکترونیکی برگزار می‌شود اما آیلتس همچنان آزمون کاغذی است که مشکلات خود را دارد. به طرف خارجی تأکید کردیم که آزمون‌های آیلتس هم باید مانند تافل در یک مدت کوتاه به‌صورت تمام‌الکترونیکی برگزار شود. آنها پذیرفته‌اند و در مذاکرات آتی به جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید که آیلتس به همان صورتی برگزار شود که ما امنیت و سلامت کامل آن را تأیید کنیم.»


آیلتس صرفا برای مهاجرت نیست
عباس‌پور همچنین تعلیق این آزمون با هدف کاهش مهاجرت‌ها و جلوگیری از خروج جوانان و لغو دائمی این آزمون را رد می‌کند و می‌گوید: «با وجودی که برخی تصور می‌کنند مدرک آیلتس صرفا با هدف مهاجرت گرفته می‌شود، اما در داخل کشور خودمان هم در مقطع دکتری برخی دانشجویان این مدرک را برای تحصیل در داخل کشور دریافت می‌کنند، بعضی دیگر هم به دلایل مختلف می‌خواهند که در یک آزمون استاندارد شرکت کنند و مدرک آیلتس می‌گیرند. هیچ سیاستی برای تعلیق آزمون آیلتس وجود نداشته و دیکته هم نشده است. تنها بحثی که مطرح است نوع آزمون و تأمین سلامت آن بوده است. اگر سلامت آزمون بیش از این خدشه‌دار می‌شد برای کشورمان خوب نبود.»
این مسئول با بیان اینکه سیستم جایگزین پیشنهاد شده و به‌زودی اجرا می‌شود، ادامه می‌دهد: «اگر به‌دنبال روش جایگزین و بهبود برگزاری آزمون هستیم پس دلیلی بر لغو آن نیست. آزمون آیلتس در کشور به‌صورت کاغذی انجام می‌شود و درز پیدا کردن سؤالات آن برای ما خوب نیست. به همین دلیل برای اینکه به جمع‌بندی کامل برسیم به‌طور موقت ثبت‌نام متوقف شد تا این فرصت ایجاد شود که مراکز برگزار‌کننده آزمون‌ها بتوانند خودشان را با سیاست‌های جدید تطبیق دهند.» به‌گفته رئیس سازمان سنجش اطلاعیه ثبت‌نام دوباره قبل از عید با هماهنگی وزارت امور خارجه منتشر خواهد شد. آزمون نیز از سال آینده برگزار خواهد شد: «البته با توجه به اینکه در مناسبت‌های مذهبی و‌ ماه مبارک رمضان آزمونی برگزار نمی‌شود، ثبت‌نام‌های جدید بعد از ‌ماه رمضان انجام می‌شود. این را هم درنظر بگیرید که تا پایان اسفند امسال ثبت‌نام‌ها انجام شده و آزمون‌ها هم در حال برگزاری است.»

 

منبع: روزنامه همشهری
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها