|

رمزگشایی از دومین بودجه شهردار انقلابی

دخل پایتخت چگونه پر می شود

4 بهمن لایحه بودجه سال 1402 شهرداری تهران به شورا رسید. لایحه پیشنهادی رقم 78 هزار و 475 میلیارد تومان است و به گفته علیرضا زاکانی شهردار تهران ویژگی‌های بودجه ارائه شده با سال قبل تفاوت‌های جدی دارد .

دخل  پایتخت چگونه پر می شود
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

بودجه متفاوت  شهرداری 

 

بهروز شیخ‌رودی، معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم در تحلیل بودجه سال آینده شهرداری:‌

 این بودجه واقعا بودجه متفاوت و متمایزی است و همانطور که گفته اند نه فقط با بودجه های قبل تفاوت دارد، بلکه از حیث فرم و محتوا با استانداردهای ارائه بودجه و ضوابط اجرایی که در دستورالعمل طرز تهیه،تدوین،اجراء و تفریغ بودجه شهرداریها برای ارائه بودجه شهرداری توسط وزارت کشور برشمرده شده نیز تفاوت های ماهوی و محتوایی غیر قابل انکاری دارد. این تفاوت از حیث فرم را در فرم ارائه بودجه می توان دید و اولین تغییر عدول از استاندارد طبقه بندی هزینه های عمومی دولت GFS و فرم های مصوب وزارت کشور برای ارائه بودجه شهرداریها است.

 

 

شهرداری چگونه کسب درآمد می کند ؟

 

منابع حاصل از جرایم کمیسیون ماده 100، تغییر کاربری،تامین پارکینگ،قطع درختان و... در حکم منابع ناشی از ضابطه فروشی در شهر هستند در بودجه پیشنهادی شهرداری رقم منابع حاصل از ضابطه فروشی برای سال 1402 به رقمی بالغ بر 28 هزار و 660 میلیارد تومان رسیده. رشد 110 درصدی منابع حاصل از ضابطه فروشی برای سال 1402 در حالی اتفاق می افتد که بیشترین حجم منابع قابل تحصیل برای شهرداری از محل تغییر کاربری و تغییر کاربرد رخ داده است و رقم 7 هزار و 639 میلیارد تومانی سال 1401 برای سال آینده با رشد 9 هزار و 747 میلیارد تومانی به رقم 17 هزار و 387 میلیارد تومانی رسیده است.

 

 

سهم مازاد تراکم از بودجه پایتخت

در لایحه بودجه سال 1402 شاهد رشد 60 درصدی منابع پیش بینی شده از محل عوارض مازاد تراکم برای سال 1402 هستیم. اینکه رقم منابع حاصل از عوارض مازاد تراکم از رقم 9 هزار و 227 میلیارد تومان در سال 1401 به رقم 14 هزار و 755 میلیارد تومان برای سال 1402 رسیده است

 

در لایحه بودجه سال 1402 منابع حاصل از فروش دارایی های شهرداری با 127 درصد رشد به رقم 9 هزار و 581 میلیارد تومان رسیده است و شهرداری می خواهد 3 هزار و 114 میلیارد تومان از این مبلغ را از محل فروش سهم خود در پروژه های سرمایه گذاری تامین کند.

 

 

رشد جهشی اعتبارات بخش فرهنگی اجتماعی

اعتبارات ماموریت اجتماعی و فرهنگی با 110 درصد رشد نسبت به سالجاری از رقم 4 هزار و 334 میلیارد تومان به رقم 9 هزار و 103 میلیارد تومان رسیده و این سطح از علاقه مدیران شهری در توجه به اعتبارات ماموریت اجتماعی و فرهنگی در سطح هیچ یک از ماموریت های دیگر مشاهده نمی شود.

 

 

سهم حمل و نقل از رشد 56 درصدی

دربین ماموریت های شش گانه شهرداری تهران رشد اعتبارات ماموریت حمل و نقل و ترافیک از کمترین میزان نسبت به سایر ماموریت ها برخوردار بوده است و برای سال 1402 اعتبارات حوزه ماموریت حمل و نقل و ترافیک با 40 درصد رشد به رقم 25 هزار و 553 میلیارد تومان در جداول بودجه رسیده است .

 

افراد دارای معلولیت در بودجه پایتخت هم دیده نشدند

 

برای مناسب سازی اماکن و فضاهای شهری در بودجه سالهای 1397 تا 1400 در دوره پنجم تبصره ای پیش بینی و به تصویب شورای پنجم رسید که بر اساس آن شهرداری تهران تا سقف 15 درصد از سرجمع اعتبارات برخی ردیف ها را برای دسترس پذیر کردن  زیرساخت های عمومی شهرهزینه کند و نقشه اماکن مناسب‌سازی شده برای کودکان، معلولان و سالمندان را در پرتال اطلاع‌رسانی شهرداری منتشر کند. اما رد و اثری از این تبصره در لایحه بودجه ارائه شده توسط زاکانی به شورای شهر دیده نمی شود.

 

علی رغم افزایش و رشد 56 درصدی بودجه سال 1402 شهرداری ارقام اعتبارات مربوط به معلولین در بودجه شهرداری ثابت مانده. در سال 1402 برای ارائه خدمات به معلولین شاهد تکرار همان رقم 5 میلیارد تومانی سال 1401 بدون یک ریال افزایش هستیم، علاوه بر این در ردیف اعتباری تامین و مناسب سازی خودروهای حمل و نقل معلولین شاهد آن هستیم که اعتبار 51 میلیارد تومانی سال 1401 با 51 درصد کاهش به رقم 25 میلیارد تومان رسیده است.

 

اداره همشهری از جیب تهرانی ها

در بودجه شهرداری برای سال آینده رقم 10 میلیارد تومان برای خرید روزنامه همشهری توسط شهرداری پیش بینی شده است. همشهری سال آینده هزینه های توسعه اش را از بودجه شهرداری تامین کند و برای توسعه و اوراهال چاپخانه این روزنامه رقم 40 میلیارد تومانی پیشنهاد شده است و 30 میلیارد تومان نیز برای راه اندازی تلویزیون اینترنتی شهری پیشنهاد شده است. برای سال 1402 اداره همشهری برای شهروندان تهرانی 150 میلیارد تومان خرج دارد، خرجی که از محل پرداخت عوارض و بهای خدمات توسط ساکنان تهران تامین می شود .

 

 

افزایش درآمدها از منابع ناپایدار

 

ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران :

به نظر من یکی از نکات منفی بودجه که توسط او پیشنهاد شده، افزایش فوق‌العاده (نزدیک به 100 درصدی) عوارض شهرسازی است؛ یعنی امسال بودجه 22 هزار میلیاردی را به عدد نزدیک به 39 هزار میلیارد رسانده‌اند و بخش عمده‌ این درآمد ناپایدار است.

 

 

آغاز بررسی بودجه در شورای شهر

 

بررسی بودجه شهرداری تهران در شورای شهر تهران آغاز شده است و هنوز مشخص نیست اعضای شورای شهر تا چه اندازه با لایحه بودجه 1402 همراه باشند .

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها