|

آنچه در خوی می گذرد

مردم ناراضی هستند

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر شامگاه شنبه ۸ بهمن، شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند. سومین زلزله در کمتر از شش ماه، سرمای سخت آذربایجان غربی، تخریب گسترده زیر ساخت ها و واحدهای مسکونی، مردم را خسته کرده و انتقاد ها از میزان و سرعت امدادرسانی، باری مضاغف بر دوش مردم گذاشته است.

مردم ناراضی هستند
فرانک جواهری دبیر گروه اجتماعی شبکه شرق

زمین آرام نمی گیرد/3 زلزله در شش ماه

 پس از زلزله ۵.۹ ریشتری شنبه شب،  بیش از ۶۶ زمین لرزه  رخ داده  و  به خاطر ترس ایجاد شده، برخی از مردم به شهرستان‌های سلماس و ارومیه رفتند . پیش از این هم در مهر و دی ماه دو زلزله نسبتا قدرتمند،  شهرستان را لرزانده بود وخسارت زیادی به خانه ها مخصوصا روستاهای شهرستان زده بود.

 

مردم ناراضی هستند

برف و سرما شرایط را برای زلزله زدگان سخت تر کرده است.  وقوع سه زلزله نسبتا بزرگ در کمتر از شش ماه ، سرمای منطقه کوهستانی، نارضایتی از سرعت امدادرسانی، مردم را دلخور کرده است . یکی از زلزله زدگان به خبرگزاری ایسنا گفته است؛با خانواده  زیر برف و سرما هستند و به شدت با کمبود وسایل گرمایشی مواجهند. داروخانه  ها بسته شده اند و مردم برای تهیه نان باید ساعت ها در صف با یستند.

 استفاده پلیس از آب‌پاش در خوی

در ادامه همین نارضایتی ها، روز یکشنبه   زلزله زدگان برای دریافت  اقلام کمکی  در  محوطه انبار هلال احمر شهر خوی جمع شده بودند.  اما در پی ازدحام جمعیت، درگیری میان مردم و هلال احمر درگیری پیش آمده و به گفته ایسنا :" پلیس برای متفرق کردن این افراد از آبپاش استفاده کرد."

پس از  این اتفاق مسئولان از تلاش خود برای  تسریع امداد رسانی خبر دادند و  رئیس‌جمهوری با استاندار آذربایجان غربی و رئیس جمعیت هلال احمر کشور به صورت "جداگانه" گفتگو کرد .دادستان خوی از مردم خواست آرامش خود راحفظ کنند.

ایسنا در آخرین گزارش خود از آذربایجان غربی چنین نوشته است:"  اقلام امدادی و چادر اهدایی به مناطق زلزله زده توزیع می شود اما ضروری است دایره بحران در خوی در مقیاس و عمق بیشتری مدیریت شود تا تراژدی زلزله در خوی به یک فاجعه اجتماعی و امنیتی تبدیل نشود"

 

سرمای سخت زیر سقف آسمان

برف و سرما شرایط را برای زلزله زدگان سخت تر کرده است. پیش بینی می شود که موج جدیدی از سرما در راه است و دمای  هوا  در مناطق زلزله زده تا 7 - درجه خواهد رسید. هلال احمر برای دریافت کمک‌های مردمی‌ به زلزله‌زدگان خوی فراخوان داده و از  مردم تقاضا کرده هلال احمر را در تامین هیتربرقی و پتو یاری کنند.

 

میزان خسارت چقدر است؟

 

زلزله شامگاه شنبه بیش از یک هزار مصدوم به جا گذاشته  و سه نفر تاکنون جان خود را از دست دادند.  واحدهای مسکونی ۷۰ روستا از ۲۰ تا ۸۰ درصد آسیب دیده‌اند  به سه هزار و ۵۰ واحد مسکونی خسارت وارد شده است.

 

امداد رسانی  و درخواست کمک هلال احمر

به گفته هلال احمر تا کنون 31 اردوگاه اضطراری در خوی برپا شده است و ۱۸ هزار و ۷۰۲ نفر با توزیع چادر و در اردوگاه اسکان اضطراری داده شده‌اند. روز گذشته ۳ هزار عدد سرم خارج از برنامه تامین به شهرستان خوی ارسال شده است.

 اسکان موقت توسط هلال احمر و وزارت کشور با  همکاری بسیج، سپاه، ارتش، استانداری، فرمانداری و بنیاد مسکن و... ادامه دارد. برخی از زلزله زدگان هم درمساجد و دانشگاه ها اسکان داده شده اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها