|

جوابیه سازمان سنجش برای یک گزارش

سازمان سنجش درباره گزارشی با عنوان همه حیران ماجرای کنکور، جوابیه‌ای را به «شرق» ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید:

سازمان سنجش درباره گزارشی با عنوان همه حیران ماجرای کنکور، جوابیه‌ای را به «شرق» ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید:

احتراما با توجه به درج مطلبی در صفحات 1 و 4 شماره 4477 مورخ 1401/11/1 آن روزنامه با عنوان «همه حیران ماجرای کنکور»، مقتضی است توضیحات زیر بر‌اساس قانون مطبوعات و به منظور روشن‌شدن اذهان عمومی در همان صفحه منتشر گردد.

1- آزمون سراسری، از رویدادهای مهم و حساس در کشور است که سرنوشت تعداد زیادی از داوطلبان و خانواده‌های آنها به نتیجه آن گره خورده است. در سال‌های اخیر، رشد فناوری‌های ارتباطی امکان سوءاستفاده برخی گروه‌های سازمان‌یافته کلاهبرداری را فراهم کرده و این گروه‌های کلاهبرداری تلاش می‌کنند سؤالات آزمون سراسری را پس از شروع آزمون به وسیله ابزارهای الکترونیکی شبه‌جاسوسی در زمان کوتاهی به خارج از حوزه‌های امتحانی ارسال نموده و پاسخ سؤالات را برای برخی داوطلبان ارسال نمایند که البته با تمهیدات اتخاذ‌شده و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر راهکارهای قانونی این اقدامات در نهایت برای متخلفان موفقیت‌آمیز نبوده و از ورود غیرعلمی داوطلبان به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی جلوگیری شده است.در سال جاری نیز اقدامات فراوانی در راستای مبارزه با این شبکه‌های شیادی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و قضائی انجام شده است و در آخرین اقدام نیز با موافقت شورای امنیت کشور و با اطلاع‌رسانی گسترده قبلی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به محدودیت اینترنت تلفن همراه در محل حوزه‌های آزمون در ساعت محدودی از برگزاری آزمون کرد که باعث ارتقای ضریب امنیت آزمون شد و از وقوع ده‌ها تقلب و تخلف برنامه‌ریزی شده جلوگیری کرد.

2- در بخشی از گزارش آن روزنامه بدون ارائه سندی ادعا شده است که سؤالات آزمون چند روز پیش از برگزاری آزمون منتشر شده است که این ادعا کذب محض و مصداق عینی تشویش اذهان عمومی است. روزنامه شرق در ادعایی مضحک در این گزارش آورده است: «... ذکر این نکته مهم است که بیش از سه روز پیش، سؤالات به دست خبرنگار روزنامه شرق رسید و مسئله را با روابط‌عمومی سازمان سنجش در میان گذاشت که البته آنها تکذیب کرده و صحت سؤالات را نپذیرفتند؛ اما با برگزاری امتحانات مشخص شد که انکار آنها بی‌پایه بود و سؤالات خیلی زودتر از همیشه منتشر شده بود...». این در‌حالی‌که خبرنگار این روزنامه فقط تصویر جعلی صفحه اول دفترچه آزمون علوم انسانی که کوچک‌ترین شباهتی با صفحه اول دفترچه سؤالات آزمون 1402 که در سی‌ام دی‌ماه 1401 برگزار شد، ندارد را ارسال کرده بود و بدیهی است تصویری از جلد جعلی که حتی در آن سال برگزاری آزمون را درست درج نکرده است، به صورت ناشیانه توسط کانال‌های کلاهبرداری فروش سؤال عرضه شده است و با کمال تأسف روزنامه شرق با استناد به همین ادعاهای کذب، اعتماد عامه مردم و داوطلبان سخت‌کوش را هدف قرار داده است.

ضمنا دفترچه سؤالات آزمون سراسری 1402 بلافاصله پس از اتمام آزمون هر گروه آزمایشی از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر گردیده است که آن با جلد ارسالی روزنامه شرق کاملا متفاوت و قابل مشاهده است.

شایان ذکر است طرح این ادعای بی‌اساس که منجر به زیر سؤال رفتن تعداد زیادی از عوامل برگزاری آزمون است، پیگیری جدی حقوقی سازمان سنجش آموزش کشور را به دنبال خواهد داشت و این روزنامه باید در مراجع قضائی پاسخ‌گوی نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی باشد.

3- همان‌گونه که در رسانه‌ها نیز توضیح داده شده است یک نفر در یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی اقدام به عکس‌برداری از سه صفحه دفترچه‌های خود و انتقال آن به خارج از محل برگزاری آزمون و ارسال برای پشتیبان خود کرد که این فرد نیز دستگیر شد که با توجه به زمان کوتاه این اقدام و تعدد دفترچه‌ها و جمع‌آوری پاسخ‌نامه‌ها و همچنین مراقبت‌های انجام‌شده با دستگاه‌های آشکار‌ساز هیچ مشکلی در این زمینه به وجود نیامد و تخلف رخ‌داده به معنای تقلب در آزمون سراسری نیست.

4- برخلاف ادعای نگارنده روزنامه شرق راهبرد سازمان سنجش آموزش کشور انعکاس حقایق به داوطلبان و خانواده‌های آنها است؛ به‌عنوان نمونه تخلفات صورت‌گرفته در آزمون تیر 1401 به صورت کامل اعلام شد و شفاف‌سازی لازم درمورد تعداد افرادی که از آنها ابزار تقلب در جلسه امتحان کشف شد و افرادی که به دلایل مختلف به آزمون رفع شبهه (آزمون مجدد) دعوت شدند، نیز صورت گرفت. در این آزمون نیز قبلا دلایل درخواست محدودیت اینترنت به صورت کامل تشریح و بیان شده است که با توجه به گسترش فناوری‌های روز برگزاری آزمون کاغذی با مشکلاتی همراه است و برگزاری آزمون بدون کاغذ و هوشمند در صورت تأمین زیرساخت‌های لازم، می‌تواند این مشکلات را به‌شدت کاهش دهد.

5- کارشناسان مختلف در طول ساعات گذشته اذعان دارند که در این آزمون تقلب تأثیرگذاری که منجر به ورود غیرعلمی داوطلبی به دانشگاه شود، رخ نداده و تخلفات صورت‌گرفته در این آزمون نیز بسیار کمتر از آزمون‌های گذشته است و از همه توان برای جلوگیری از خدشه به آزمون استفاده شده است. لذا از رسانه‌ها انتظار می‌رود حقایق برگزاری آزمون سراسری را منصفانه به آگاهی مخاطبان خود برسانند. بسیاری از ادعاها در کانال‌های تقلب به منظور جذب مشتری و ادامه کلاهبرداری برای آزمون تیرماه سال آینده صورت می‌گیرد و جای بسی شگفتی است این ادعاها بدون هرگونه بررسی و صحت‌سنجی توسط برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود.

علیرضا کریمیان

مشاور رئیس سازمان و مدیرکل دفتر ریاست،

روابط‌عمومی و امور بین‌الملل

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها