|

نگاهی به گزارشی از مرکز پژوهش‌های مجلس درباره ترک‌تحصیل و بازماندگی از تحصیل در 8 سال گذشته

غم مدرسه

تعداد دانش آموزان ترک تحصیلی در سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ برابر با ۳۴۷۲۰۳ نفر بوده که با کاهش ۲۲ درصدی در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ به عدد ۲۷۰۵۵۰ نفر رسیده است.

غم مدرسه
سامان موحدی‌راد خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

تعداد کل افراد بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ برابر ۷۷۷۸۶۲ نفر است که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با ۱۷.۱۵٪ رشد به عدد ۹۱۱۲۷۲ نفر رسیده است. 

 

۸ درصد دانش‌آموزان سر کلاس حضور ندارند

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ۱۸ دی ماه امسال گزارشی را با عنوان  «بررسی روند ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل در آموزش و پرورش» منتشر کرده که داده‌های اماری حد فاصل سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ را بررسی کرده است. بر اساس این گزارش تنها در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ چیزی حدود ۸ درصد کل دانش‌آموزان کشور در سر کلاس‌های درس حضور ندارند.

 

رشد ۱۷ درصدی بازماندگی از تحصیل

تعداد کل افراد بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ برابر ۷۷۷۸۶۲ نفر است که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با ۱۷.۱۵٪ رشد به عدد ۹۱۱۲۷۲ نفر رسیده است.  پنج استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، خوزستان و آذربایجان غربی دارای بیشترین فراوانی مطلق بازماندگان از تحصیل هستند.

 

نرخ پایین بازگشت به تحصیل

از سوی دیگر میزان بازگشت به تحصیل دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل هم عدد چندان دلگرم کننده‌ای نیست. بر اساس گزارش‌های رسمی طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ بالاترین نرخ جذب کودکان بازمانده از تحصیل ۵.۳ درصد است به این معنا که در بهترین حالت معادل ۹۴.۷ درصد از کودکان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش بازنگشتند.

 

کاهش آمار ترک تحصیل در دوره متوسطه

تعداد دانش آموزان ترک تحصیلی در سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ برابر با ۳۴۷۲۰۳ نفر بوده که با کاهش ۲۲ درصدی در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ به عدد ۲۷۰۵۵۰ نفر رسیده است. این کاهش ۲۲ درصدی مربوط به دوره دوم متوسطه است اما در دو مقطع دیگر با افزایش میزان ترک تحصیل مواجه بودیم.

 

افزایش آمار ترک تحصیل در دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول

در دوره ابتدایی شاخص ترک تحصیل از ۷۸ هزار نفر به ۹۹ هزار نفر و دو دوره متوسطه اول از ۶۰ هزار نفر به ۱۲۴ هزار نفر افزایش یافته است.

 

وضعیت نگران‌کننده سیستان و بلوچستان

از میان همه استانهای کشور، استان سیستان و بلوچستان در دو شاخص بازماندگی از تحصیل و ترک‌‌ تحصیل وضعیت بســیار نامناسب تری دارد به نحوی که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تعداد ۱۴۵۳۴۰ نفر معادل بیش از ۱۸.۲ درصد از جمعیت دانش آموزی این استان بازمانده از تحصیل هستند و در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بیش از ۴ درصد از جمعیت دانش آموزی آن استان ترک تحصیل کرده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها