|

فرش قرمز شهرداری برای خودروها؛

حذف پروژه‌های انسان‌محور به نفع سرعت خودروها

مراسم بهره برداری از پلازای هفت تیر بود که پیروز حناچی، شهردار وقت تهران اعلام کرد «با توجه به طرح تفصیلی، به‌زودی تغییرات و بهسازی در میدان امام خمینی آغاز می‌شود».

حذف پروژه‌های انسان‌محور به نفع سرعت خودروها

نورا حسینی- قرار بود مسیرهای خودرو محور میدان امام خمینی حذف و این میدانگاه به‌طور کامل به پیاده‌راه تبدیل شود. 

 

حذف خودرو از میدان امام خمینی 

مراسم بهره برداری از پلازای هفت تیر بود که  پیروز حناچی ،شهردار وقت تهران اعلام کرد «با توجه به طرح تفصیلی ، به‌زودی تغییرات و بهسازی در میدان امام خمینی آغاز می‌شود. این میدان 3دوره تاریخی را پشت‌سر گذاشته‌ و از مکان‌های قدیمی تهران است.»

قرار بود مسیرهای خودرو محور میدان امام خمینی حذف و این میدانگاه به‌طور کامل به پیاده‌راه تبدیل شود. صفا صبوری دیلمی معاون عمرانی وقت شهرداری تهران هم درباره جزییات این پروژه با تاکید بر این که بام سبز و ایجاد فضایی تنها برای تردد عابران پیاده از ویژگی‌های پلازای امام خمینی  است به رسانه ها گفته بود: «بیشتر از 4هکتار میدانگاه شهری ایجاد می‌شود و میدان امام خمینی دوباره به آن شخصیت و اصالت خود برمی‌گردد. 

 

پیاده راه 17 شهریور آسفالت شد 

تاکید مدیران شهری دوره گذشته کاهش مسیرهای خودرو محور در سطح شهر و گسترس مسیرهای پیاده‌راه بود . موضوعی که به نظر می رسد چندان با نگاه مدیران کنونی شهر هم خوانی ندارد . از آسفالت کردن مسیر پیاده روی پرحاشیه 17 شهریور و حذف سنگ فرش های این پیاده رو گرفته تا باز کردن میدان امام خمینی برای راحتی بیشتر خودرو سواران . درحالی که نسخه بسیاری ازشهرهای دنیا برای کاهش آلودگی هوا، حذف خودرو از محدوده های مرکزی شهر است . فرش قرمز برای خودروهای شخصی درحالی در این منطقه پهن می شود که شهردار تهران دربرنامه هایش بر شهری انسان محور تاکید داشت . 

 

بازگشت به حکمرانی خودروها 

امیر یزدی، شهردار منطقه12 از تغییر تصمیمات ترافیکی برای محدوده مرکزی شهر خبر داده است . شهردار منطقه 12 بر ضرورت بازنگری در طرح پلازای شهری در این میدان تاکید کرده و گفته است بر این اساس در سال جاری و به دلیل افزایش نارضایتی مردمی و کسبه حاضر در آن محدوده، موضوع بازشدن دور میدان طرح شد و با توجه به اینکه عرض سواره‌روی ضلع شمال میدان، موقع تبدیل این محدوده به پیاده‌راه، حدود ۲۰ متر بود، تصمیم بر این شد که سه خط عبور با عرض حداکثر ۱۰ متر از ضلع شمال برای تردد خودروهای عبوری باز شود که البته در طرح مصوب سال ۹۹ نیز حدود ۵ متر از ضلع شمال خیابان برای ایجاد مسیر امدادی دیده شده بود. 

 

ورود خودروها بی مصوبه 

اما تصمیم جدید شهرداری منطقه ۱۲ هنوز مصوبه قانونی ندارد.

 و پروژه میدان امام خمینی در راستای مصوبه دولت درمورد میدان مشق ، ادامه محور فرهنگی وتاریخی تهران در طرح جامع  ومصوبه کمیسیون ماده ۵ بود.به گفته کارشناسان این اقدام ملی است واز حدود تشخیص واقدام شهردار منطقه خارج است‌.  

 

بلدیه در خدمت عرصه عمومی باشد 

علی اعطا معتقد است :‌ اگر همچنان بخواهیم به احیای بافت تاریخی و احیای خیابان لاله زار و تبدیل آن به خیابانی فرهنگی و هنری امیدوار باشیم، طبیعتا ساختمانی که به جای بلدیه ساخته میشود باید در خدمت همین ایده باشد یعنی به توسعه عرصه عمومی شهر کمک کند و در اختیار فعالیتهای بوروکراتیک قرار نگیرد. مثلا تبدیل به بخشی از شهرداری نشود یا فلان سازمان و معاونت در آن مستقر نشود. ساختمان جدید بلدیه و میدان‌گاه مقابل آن باید در خدمت عرصه عمومی و شهروندان باشد.این میدان‌گاه در خدمت این عرصه عمومی خواهد بود، ضمن اینکه رینگ حرکتی میدان توپخانه هم میتواند از طریق روشهای مرسوم آرام سازی شود اما همچنان فعال باشد، بدون اینکه مختل یا ناقص شود.

 

زمان بندی شدن برای حرکت خودروها 

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران ازسناریو های متفاوتی که برای این میدان پیش بینی شده است خبر می دهد : تردد خودرو را در دور میدان امام خمینی از بین نبریم، بلکه از تجربه دنیا  استفاده کرده و برای تردد  اتومبیل ها زمان بندی ایجاد کنیم  یعنی طوری طراحی کنیم که اولا تردد در دور میدان در ساعت های عادی روز برقرار باشد که این بار ترافیکی را خیلی کم کرده و دوم از ساعتی به بعد تردد را فقط خاص شهروندان کنیم و در آنجا رویداد برگزار شود که این مرحله دوم قضیه است. مرحله اول این بود که پلازهای شهری باشد و مرحله دوم این بود که تردد اتومبیل را در دور میدان میسر کنیم ولی ساعت بندی  کنیم و اتفاق سومی که شهرداری منطقه 12 به ما قولش را داد و قرار است انجام شود این است که باندی از خیابان مخصوص تردد  در این نقطه محفوظ بماند و بقیه کاملا در اختیار پلازا شهری باشد.

 

عقب گرد 

اما محمد علی سعادتی شهردار سابق منطقه 12 درباره تصمیم گیری جدید شهرداری در توییترش نوشته است: درسالهایی که کلانشهرهای‌جهان در رقابت برای ارتقا کیفیت زندگی و کاهش آلودگی هوا به دنبال توسعه شبکه پیاده‌راهها و گسترش فضاهای شهری هستند، در قلب تهران، پیاده راه و فضای شهری میدان توپخانه  بروی خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌های قانون‌گریز بازگشایی می‌شود.  

 

حذف انسانها به نفع خودرو

تصمیم جدید شهرداری تهران نتیجه تفاوت نگاه در اداره امور شهر است. بازگشایی خیابانی که قرار است پیاده راه شود بدون اطلاع شورای شهر و کسب مجوزهای قانونی یعنی حکمرانی خودروها بر معابر شهری .

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها