|

معاون وزیر علوم:

جذب دانشجوی خارجی را جدی بگیرید

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان کشور، گفت: تیغ تیز قانون خوب نمی‌برد تا تغییرات در حوزه کشاورزی اتفاق افتد.

جذب دانشجوی خارجی را جدی بگیرید

به گزارش شبکه شرق، دکتر هاشم داداش‌پور در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، به بررسی وضعیت موجود دانشگاه‌های کشور در جذب دانشجو پرداخت و اظهار کرد: امسال یک میلیون و ۴۸۹ هزار نفر متقاضی ورود به دانشگاه های کشور می‌باشند که ۶۰۰ هزار نفر متقاضی ورود از رشته تجربی و ۱۴۵ هزار نفر متقاضی ورود از رشته علوم ریاضی و فنی مهندسی به دانشگاه‌ها هستند.

 

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مجموع شرکت کنندگان در این دو رشته ۷۴۵ هزار نفر می باشد، افزود: با نگاهی اجمالی به این آمار به این نتیجه می رسیم که تعداد متقاضیان ورود به رشته‌های کشاورزی بسیار پایین است.

 

رئیس سازمان امور دانشجویان کشور با اشاره به اینکه برای مصداق بهتر به بررسی سه رشته علوم مهندسی مرتع و آبخیزداری، جنگل و تکنولوژی کشاورزی از سال‌ ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ می پردازیم، توضیح داد: متاسفانه روند متقاضیان به سمت کاهش شدید سوق دارد و دانشجویان انگیزه‌ای برای ورود به رشته‌های کشاورزی، حتی در مقاطع کارشناسی ارشد ندارند.

 

وی با تاکید بر اینکه ما نتوانسته‌ایم ظرفیتی را در دانشگاه‌های کشاورزی ایجاد کنیم که در خدمت منفعت اقتصادی دانشجویان باشد، خاطر نشان کرد: در آمار سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) آمده است که ایران در تولید ۲۰ محصول کشاورزی، رتبه ۳ تا ۱۹ دنیا را دارد و این شرایط نشان دهنده این است که ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان است.

 

داداش‌پور با اشاره به اینکه وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم ورودی های ما از مدارس به دانشگاه ها برای تحصیل در دوران کاردانی و کارشناسی کاهش یافته و در پی آن ورودی ها به کارشناسی ارشد هم نیز کاهش دارد، تصریح کرد: برای تفهیم بهتر موضوع باید بگوییم که امنیت غذایی یعنی از نهاد تا محصولی که به بازار می رسد باید در اختیار دانشگاه ها باشد و در این زمینه دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی نقش مهمی دارند که اگر تحصیل‌کرده‌هایی را در این حوزه نداشته باشیم، به طور یقین با مشکل مواجه خواهیم شد.

 

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه دانشگاه ها در بخش های مختلف از قبیل آب، انرژی، تخریب آب و خاک، تغییر کاربری زمین و سایر بخش ها ورود می کنند، یادآور شد: روند تخریب آب و خاک نگران کننده است و علاوه بر این شاهد تغییرات کاربری زمین ها در شمال کشور هستیم و نمونه‌های آن را در مناطق شمالی، به خصوص مسیر ناهارخوران تا زیارت گرگان مشاهده می کنیم.

 

وی با بیان اینکه منابع کشاورزی کشور به عنوان یک نهاد به اندازه کافی بهره مند نشدند تا بتوانند برای ما ظرفیت ایجاد کرده و چرخه حوزه کشاورزی را به خوبی پیش ببرند، افزود: تیغ تیز قانون خوب نمی‌برد تا تغییرات در حوزه کشاورزی اتفاق افتد.

 

این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان خود به آخرین وضعیت جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: جذب دانشجویان خارجی اتفاق مبارکی است که تا اسفند ۱۴۰۰ تعداد ۹۴ هزار و ۴۰۸ نفر در دانشگاه‌های کشور جذب شده و تا مهرماه سال ۱۴۰۱ نیز ۱۰۸ هزار نفر دانشجویان غیرایرانی میهمان ما خواهند بود که ۱۳۵۶ نفر متقاضی ورود به دانشگاه‌های کشاورزی هستند.

 

وی با انتقاد از اینکه سهم دانشگاه‌های کشاورزی در جذب دانشجویان غیرایرانی از متوسط کشوری بسیار پایین است، اظهار کرد: بر اساس داده‌های موجود، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان فقط ۴۲ نفر دانشجوی خارجی را دارد که قانون برنامه ششم توسعه کشور دست‌اندرکاران این حوزه را موظف کرده است تا حداقل ۱.۸ درصد از ظرفیت دانشگاه‌های کشور را در اختیار تحصیل دانشجویان خارجی قرار دهیم.

 

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نتوانسته است ظرفیتی را در اختیار خارجی‌ها قرار دهد، اضافه کرد: این دانشگاه یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور است و ظرفیتی عظیم در حوزه بین‌الملل دارد و با توجه به اینکه دانشگاه مغز منفصل دولت است، باید از این ظرفیت به شکل شایسته استفاده شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها