|

انجمن یوزپلنگ ایرانی: جاده‌ها باید برای یوزپلنگ‌ها ایمن شوند

مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی ضمن اشاره به لزوم فنس‌کشی و نورپردازی جاده‌ها به صدور مجوز قلاده‌های ردیاب توسط سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد.

انجمن یوزپلنگ ایرانی: جاده‌ها باید برای یوزپلنگ‌ها ایمن شوند

مرتضی پورمیرزای به اقدامات وزارت راه و شهرسازی در زمینه حفاظت از زیستگاه‌های یوز اشاره و اظهارکرد: جاده‌ها باید به هر روشی برای یوزپلنگ‌ها ایمن شوند؛ بخشی فنس‌کشی شده است و بخشی باید با نورپردازی روشن شود که هم راننده یوز را در جاده ببیند و هم یوز در تاریکی شب به چراغ‌های ماشین خیره نشود تا چنین اتفاقاتی برایش رخ دهد.

وی تاکید کرد: لازم است از ترکیبی از روش‌ها برای ایمن‌سازی جاده استفاده شود و متولی این کار وزارت راه و شهرسازی است. سازمان حفاظت محیط زیست به‌تنهایی نمی‌تواند از یوزها محافظت کند.

پورمیرزای جاده عباس‌آباد را یکی از مسیرهای اصلی عبور یوز دانست که وزارت راه و شهرسازی باید اهمیت آن را درک کند و براساس قوانین و آیین‌نامه‌های موجود اقدامات مورد نیاز را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: در دو سمت جاده عباس‌آباد دو زیستگاه اصلی و خوب یوز را داریم که در ایران باقی مانده است، به همین جهت یوز از جاده رد خواهد شد اما ما باید با فنس‌کشی، نورپردازی و پل زدن مناسب کاری کنیم که مسیر رفت و آمد او ایمن و دچار کمترین سوانح شود.

پورمیرزای به قلاده‌های ردیاب که به گفته او سازمان حفاظت محیط زیست متولی صدورمجوز واردات آن است، اشاره کرد و توضیح داد: یوزها باید قلاده‌گذاری شوند تا با ردیاب قلاده متوجه شویم چه زمانی به جاده نزدیک می‌شوند. اینگونه می‌توانیم تلفات را کنترل کنیم و در شرایط‌ بحرانی مانند وضعیت فعلی تنها نقاطی پروژکتورکشی شوند که ردیاب وجود یوز را به ما نشان می‌دهد.

که محیط بانان در حال پروژکتورکشی کل منطقه هستند، در کمترین حالت حدود موقعیت مکانی آن‌ها را بدانیم و کیلومترها محدوده را در منطقه پایش نکنیم. در این شرایط دور کردن یوزها از جاده نیز کار آسان‌تری است.

مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی به بخش‌های فنس‌کشی شده در محدوده پس از جاده عباس‌آباد به سمت میامی اشاره کرد و گفت: پس از فنس‌کشی دو کیلومتری در هر دو طرف جاده در مجموع چهار کیلومتر فنس کشی در این محدوده تلفات به نسبت گذشته کاهش یافت.

به گفته وی باید نگاهی جامع داشته باشیم و با ترکیبی از همه روش‌های ایمن‌سازی به موضوع نگاه کنیم چراکه حیوان اگر قصد رد شدن از جاده را داشته باشد، فنس‌کشی را رد و از محدوده پرخطر دیگری عبور می‌کند.

مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی به اقدامات پلیس راهور در زمینه حفاظت از زیستگاه‌های یوز ایرانی اشاره کرد و افزود: پلیس راهور باید در زمینه کاهش سرعت اعمال قانون کند. در حال حاضر تابلوها را تعویض کرده و سرعت را به۸۰ کیلومتر رسانده‌اند اما دوربین‌های کنترل سرعت عددی بالاتر ۸۰ کیلومتر را ثبت می‌کنند و تنها تابلوها تعویض شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: الزاما دوربین‌ها باعث کاهش سرعت خودروها در طول مسیر نمی‌شوند چراکه تنها در نقطه مورد نظر دوربین سرعت خود را کم می‌کنند و پس از گذر از دوربین به سرعت بالای قبلی مسیر خود را ادامه می‌دهند.

مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی با توجه به روند روبه رشد توسعه گفت: نمی‌توان جلوی توسعه را گرفت بنابراین باید به موازات آن قوانین فعلی را به‌روز کرد و قوانین جدیدتری را نیز تصویب کرد. در غیر این صورت با افزایش توسعه به‌تنهایی و اتکا به قوانین قدیمی اتفاق خوبی رخ نمی‌دهد.

پورمیرزای در پایان در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا در شرایط کنونی نیاز به تصویب قانونی برای حفاظت بیشتر از یوزپلنگ ایرانی هستیم، تاکید کرد: هر اقدامی که موجب شود دستگاه‌های مرتبط ملزم به رعایت ملاحظات بیشتری برای حفاظت از این گونه ارزشمند و در معرض انقراض شوند، مطلوب است. بدین ترتیب آن‌ها می‌توانند نقش اثرگذارتری در حفاظت از محیط زیست ایفا کنند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها