|

تعداد داوطلبان علوم ریاضی و فنی به کمتر از ۱۰ درصد رسید

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حضور تنها ۱۴۵ هزار نفر یعنی کمتر از ۱۰ درصد از این داوطلبان در گروه آزمایشی ریاضی و فنی را نگران کننده خواند.

تعداد داوطلبان علوم ریاضی و فنی به کمتر از ۱۰ درصد رسید

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری داوطلبان کنکور سراسری امسال گفت: حضور تنها ۱۴۵ هزار نفر یعنی کمتر از ۱۰ درصد از این داوطلبان در گروه آزمایشی ریاضی و فنی را نگران کننده خواند.

علی خیرالدین امروز در آیین افتتاح سومین دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور در سمنان اظهار داشت: حضور تنها 145 هزار نفر از مجموع یک میلیون و 500 هزار داوطلب کنکور سراسری امسال در گروه ریاضی و فنی بسیار نگران کننده است.

وی اشتغال را دغدغه دانش‌آموختگان بیکار در کشور دانست و تصریح کرد: امروز بسیاری از دانش‌آموختگان مقطع دکترا در رشته‌های ریاضی و فنی بیکارند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ترسیم نشدن آینده امیدبخش شغلی را علت کاهش استقبال داوطلبان کنکور سراسری از گروه ریاضی و فنی دانست و افزود: این آمار نشان می‌دهد که تا چه حد بدنه کشور از نیروهای متخصص فناور و فنی خالی بوده و این موضوع مایه نگرانی است.

خیرالدین توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور را لازمه توسعه اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های ریاضی و فنی عنوان و بر لزوم برنامه‌ریزی در این زمینه تأکید کرد و افزود: میزان اشتغالزایی شرکت‌های دانش بنیان نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش داشته است.

 

هر واحد دانش‌بنیان چند شغل ایجاد کرده است؟

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره‌ای هم به آمار اشتغال ایجاد شده با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها کرد و افزود: بیش از 90 هزار فرصت شغلی ایجاد شده با استفاده از ظرفیت شش هزار و 700 شرکت دانش‌بنیان کشور

خیرالدین بر لزوم استفاده از همه ظرفیت‌های موجود برای توسعه دانش‌بنیان‌ها در کشور تأکید و تصریح کرد: باید از ظرفیت فضاهای موجود مانند 1.3 میلیون متر مربع فضای سرپوشیده در مراکز دانشگاهی پیام نور و بیش از 22 میلیون متر مربع فضا‌های مناسب واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در اقصی نقاط کشور برای توسعه فناوری، دانش‌بنیان‌ها و مراکز نوآوری و همچنین ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی بهره برد.

 

تعداد دهکده‌های فناوری کشور به 10 می‌رسد

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برنامه دولت برای افتتاح 10 دهکده فناوری در کشور تا پایان امسال، توسعه گفتمان نوآوری و فناورانه را از جمله اهداف افتتاح این دهکده‌های فناوری عنوان و تصریح کرد: دهکده‌های فناوری در واقع رابطه میان پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را تقویت کرده و حلقه اتصال این دو به یکدیگر است.

خیرالدین برلزوم توسعه الگوی ایجاد دهکده‌های نوآوری و فناوری در بخش خصوصی و دولتی تأکید کرد و با بیان اینکه امروز ورود به عرصه فناوری و نوآوری یک ضرورت انکارناشدنی است گفت: دهکده های نوآوری و فناوری و شرکت های دانش بنیان نقش مهمی در ایجاد اشتغالزایی دارند و باید توسعه یابند.

 
 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها