|

فاجعه متروپل

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متروپل، برج‌های دوقلوی شهر آبادان، ظهر روز دوشنبه دوم خرداد ۱۴۰۱ فروریخت.

فاجعه متروپل

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متروپل، برج‌های دوقلوی شهر آبادان، ظهر روز دوشنبه دوم خرداد ۱۴۰۱ فروریخت . بعد از پلاسکو و  مرکز پسماند سراوان، اینبار فاجعه متروپل برگ سیاه جدیدق به کارنامه مدیریت شهری اضافه کرد. 

 

1- مقصر کیست؟

تا لحظه انتشار این گزارش پیکر بی جان …. نفر از زیر آوار ها بیرون آورده شده است و دادستانی، شهردار فعلی آبادان، دو شهردار سابق و تعدادی از کارکنان شهرداری و ناظرین پروژه  را دستگیر کرده است. مالک و پیمانکار اصلی ساختمان که از متهمان  اصلی هستند. دستور بازداشت وی نیز صادر شده است اما گفته شده مالک در جریان ریزش ساختمان در محل حضور داشت و جان خود را از دست داده است. 

سازندگان  و پیمانکاران همواره به دنبال منافع خود هستند، با در نظر گرفتن –نقش مدیریت شهری، چه کسی  متهم اصلی ریزش متروپل است.

 

2. تخلف شهرداری و شورای  آبادان

‌علی اعطا ( عضو سابق شورای شهر پنجم شهر تهران) 

بخشی از گزارش مهندس ناظر پس از سقوط متروپول منتشر شده و  نشان دهنده  ایرادات مهم ساختمان است.  در حقیقت شهرداری آبادان به گزارش مهندسان ناظر بی توجهی کرده است. 

بر اساس اعلام سازمان نظام مهندسی آخرین گزارش مربوط به سال ۱۴۰۱ است و یکبار دیگر گزارش وضعیت بحرانی پروژه به شهرداری داده شد، اما  به گزارش سازمان نظام‌مهندسی توجهی نشده است. این اتفاق به خاطر بی توجهی به هشدار مهندس ناظر رخ داد و  شهرداری و شورای شهر مسئول هستند.

 

3. سه طبقه اضافه!!

‌علی اعطا ( عضو سابق شورای شهر پنجم شهر تهران) 

شواهد نشان می دهد، سه طبقه به صورت غیرمجاز روی ساختمان اضافه شده است.  در حالیکه سازه ساختمان اساسا ظرفیت تحمل چنین باری را نداشته است. به فرض اینکه این تخلف بزرگ (یعنی اجازه بهره‌برداری) در دوره مدیریت  اتفاق افتاده باشد، چرا اقدام قانونی در دوره مدیریت فعلی برای تخلیه و پلمپ ساختمان انجام نشده است؟

 

4.  شهردار آبادن استعفا دهد

 ‌علی اعطا ( عضو سابق شورای شهر پنجم شهر تهران) 

شهرداری  باید جلوگیری می‌کرد و اگر جلوگیری نکرده، باید شورای شهر از حیث وضعیت نظارتی، با شهرداری برخورد می کرد.

پس از حادثه⁧ متروپل ⁩ بسیاری عزادارند و آسیب‌ دیده‌اند، فارغ از طی فرایند قضایی، امروز اولین و مهمترین وظیفه اخلاقی ⁧ شهردار آبادان،⁧ «استعفا» است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها