|

بدترین سناریو در حال وقوع است؛

شمال مدفون در زباله

به گفته کارشناسان شرایط در رودسر و لاهیجان بدتر بوده و حتی در رودسر یک کارخانه زیر زباله دفن شده است، در این میان کسانی هستند که نمی خواهند مسئله حل شود.

شمال مدفون در زباله

فرانک جواهری، زهرا جعفری- به گفته کارشناسان شرایط در رودسر و لاهیجان بدتر بوده و حتی در رودسر یک کارخانه زیر زباله دفن شده است، در این میان کسانی هستند که نمی خواهند مسئله حل شود. 

 

1.سراوان تازه اول ماجراست

.در فاصله کمتر از-۱۵ کیلومتری رشت، در دل جنگل زیبایی سراوان،  کوه زباله ای به ارتفاع 100  متر قرار دارد. این فقط بخش کوچکی از بحران زباله در استان های شمالی است. به گفته کارشناسان شرایط در رودسر و لاهیجان بدتر بوده و حتی در رودسر یک کارخانه زیر زباله دفن شده است، در این میان کسانی هستند که نمی خواهند مسئله حل شود. 

 

2.شرایط استان مازندران از گیلان بدتر است/// مصاحبه

مسئله سراوان فقط نمود مشهور شده‎ی بحران پسماند در استان گیلان بوده و  شرایط استان مازندران بدتر است. شرایط جنگلهای لاهیجان بدتر است، اما کسی درباره ان چیزی نشنیده چون روستایی نزدیک آن وجود ندارد . 

 

3..کارخانه زیر زباله دفن شد/// مصاحبه

در رودسر کارخانه کود عالی ساخته شده اما هیچوقت کار نکرده و زیر زباله‌ها دفن شده است. این منظره وحشتناک است اما همه درباره سراوان صحبت می کنند. اوضاع سراوان بحرانی تر از بقیه محل های دپو نیست، چون  30 سال قدمت دارد و حداقل یک سری دستگاه‌ها و کارخانه در آن جا  مشغول کار هستند. اما اوضاع بقیه محل های دپو فجیع‌تر است. 

 

4.کشاورزان حتی برنج خود را نمیخورند/// مصاحبه

مسئله پسماند، مسئله آلوده کردن آب و خاک است. وقتی آنها آلوده شوند باید محصولات کشاورزی را بررسی کرد. برنج استان گیلان فقط در این استان مصرف نمی شود بلکه به سایر استانها صادر می شود. در رودسر برخی از کشاورزان حتی برنج خود را نمیخورند و می فروشند، یعنی بیماری به بقیه استانها منتقل می شود. نمیتوان درباره بیماری آمار تکان دهنده داد چون بررسی  دقیقی انجام نشده است. دورتادور محل دپو در لاهیجان باغ چای قرار دارد و اطراف دپو در رودسر شالیزار برنج است، 

 

5..جنگلهای لاهیجان بعدی است/// مصاحبه

پنج سال آینده جنگلهای لاهیجان هم مثل سراوان می شود. چون کسی آنجا را نمی شناسد، فعلا درباره‌اش حرفی زده نمی شود. در آستانه اشرفیه و در مجاورت و حریم رودخانه سپیدرود، محل دپوی زباله ساخته شده است که ارتفاع آن همین حالا از 10 متر گذشته است. اما کسی از این هم خبر ندارد. هر شیرابه‌ای که از زباله به وجود می‌آید وارد رودخانه میشود. در جنگلهای بجاق کیاشهر هم در منطقه حافظت شده، زباله دپو می شود.

 

6.چرا مسئله حل نمی شود؟/// مصاحبه

بودجه‌ها هرسال بالا می رود و برخی  پروژه می گیرند، اما نتیجه‌ای حاصل نمی شود. چه کسی دوست دارد مسئله را حل کند وقتی مدام از دلش پروژه در آمده و بودجه می گیرند؟ در هر روستای استان گیلان، تمام شالیزارها، راه‌آبها و... پر از زباله است

 

7. بدترین سناریو در حال وقوع است

براساس پژوهش های  مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، وضعیت پسماند در کلان‌شهرهای ایران نگران‌کننده است، اما در استان‌های ساحلی، وضعیت بحرانی است.وضعیت استان گیلان از زمان گزارش این مرکز در سال  98،  نه تنها هیچ تغییر رو به بهبودی نکرده بلکه شرایط بدتر شده است. با وجود آنکه  بحران زباله موجب  سرریز بودجه‌ای به استان شده و بودجه استان گیلان درسال 96 و 97، حدود 10 برابر شده، اما خبری از تغییر نیست و بدترین سناریو در حال وقوع است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها