|

تحلیل شبکه‌های اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

رؤسای قوا و شهردار تهران در آینه‌ شبکه‌های اجتماعی

در طول یک‌هفته‌ی گذشته فضای اجتماعی و سیاسی ایران نسبتا روزهای آرامی را در قیاس با برخی از ایام سال تجربه کرد. با این حال، کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های آنلاین در طول هفته گذشته بنا به دغدغه‌ها و مسئولیت خود راجع به رؤسای قوای و شهردار تهران مطالب مختلف و متنوعی را منتشر کرده‌اند.

رؤسای قوا و شهردار تهران در آینه‌ شبکه‌های اجتماعی

محمد رهبری- در طول یک‌هفته‌ی گذشته فضای اجتماعی و سیاسی ایران نسبتا روزهای آرامی را در قیاس با برخی از ایام سال تجربه کرد. با این حال، کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های آنلاین در طول هفته گذشته بنا به دغدغه‌ها و مسئولیت خود راجع به رؤسای قوای و شهردار تهران مطالب مختلف و متنوعی را منتشر کرده‌اند. که در این گزارش تصویری کلی از این مطالب ارائه خواهد شد.

در توئیتر، هزاران کاربر مواضع خود را نسبت به عملکرد رؤسای قوا و شهردار تهران بیان نموند. داده‌ها نشان می‌دهد که توئیت‌ها راجع به ابراهیم رئیسی به مراتب بیشتر از محمد باقر قالیباف، غلامحسین محسنی اژه‌ای و علیرضا زاکانی بوده است:

12

 

موضوعات متعددی در طول هفته گذشته باعث شده است تا رئیسی مخاطب کاربران توئیتری قرار بگیرد و بیش از 13 هزار توئیت راجع به او منتشر شود؛ افزایش قیمت کالاها خصوصا دارو، ساخت پتروشیمی در میانکاله و دغدغه‌های محیط زیستی،  افطاری‌های رئیس‌جمهور، سفر استانی رئیسی به کرج با مترو و مواردی از این دست همه با اعث انتشار توئیت‌ها راجع به ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور شده است؛ توئیت‌هایی که فارغ از محتوای آن، نزدیک به 266 هزار بار لایک گرفته است. بیشترین تعداد توئیت راجع به ابراهیم رئیسی در روز جمعه 19 فروردین ماه منتشر شده است و سه توئیت پرلایک منتشر شده راجع به وی به این شرح است:

  1. کاربری به نام امین ملکی در توئیتی با 12481 لایک نوشته است.

رئیسی دیشب اومد خوابگاه دانشگاه ما(خوارزمی)بعد از بچه ها این سوال رو پرسید.

مقطع دکتری و ارشد تا هفته آینده حضوری میشن؟

دو ثانیه بعد: تحصیلات تکمیلی چطور اونا کی حضوری میشن؟

 

 

  1. کاربری به نام محمد پاداش در توئیتی با 3888 لایک نوشته است:

رئیسی ترجیح داد برای سفر استانی، بجای ماشین شاسی بلندِ شیشه دودی، با مترو بره کرج و در میانه‌ی راه حرف مردم رو هم بشنوه! هرچقدر بگیم بازم کمه، خیلی فرق می‌کنه کی رئیس جمهور باشه

 

13

 

  1. کاربری به نام سعید کاکاوند در توئیتی با 3619 لایک به کنایه نوشته است:

میدانید چرا گوجه به حرفهای #رییسی گوش نمیده ارزون نمی شود ؟

چون فرنگیه ،انقلابی نیست.

14

 

  • ‌های راجع به ابراهیم رئیسی چندین برابر بیشتر از توئیت‌های منتشر شده راجع به دیگر سران قوا و شهردار تهران است و توئیت‌های منتشر شده راجع به آن‌ها در طول هفته گذشته حتی به 2 هزار توئیت نیز نمی‌رسد. با این حال، توئیت‌های منتشر شده راجع به قالیباف بیشتر از زاکانی و محسنی اژه‌ای بوده است. توئیت‌های منتشر شده راجع به او در کل نزدیک به 15 هزار بار لایک شده است و بیشترین تعداد توئیت در مورد او در تاریخ چهارشنبه 24 فروردین ماه بوده است. سه توئیتی که بیشترین لایک را راجع به قالیباف گرفته، به شرح زیر است:
    1. توئیت یاشار سلطانی با 2179 لایک:

جناب قالیباف امروز از مواجهه حضوری در دادگاه شانه خالی کرد و نیامد. ولی روز قیامت راه فراری نیست و در محکمه الهی برای رسیدگی به پرونده‌ات تو را به زور خواهند آورد. شیعه علی بودن به ادعا و چفیه نیست، کاش پیرو مولا بودی و پشت قدرت پنهان نمی‌شدی.

15

 

 

این توئیت یاشار سلطانی به دنبال توئیت دیگری بود که پیش از این زده بود و اعلام کرده بود که بنا به دستور قاضی قرار است با قالیباف در دادگاه مواجهه حضوری داشته باشد.

  1. توئیت محمد مهاجری با 1890 لایک:

جنابان آقایان #رئیسی و #قالیباف

 

  • .طاعات قبول.

پیشنهاد می کنم در جمع گروهی از روزنامه‌نگاران مستقل حضور یابید و واقعیتهای جامعه را از زبان آنها بشنوید تا اینقدر اطلاعات غلط به خورد مردم داده نشود.

بخدا هیچ عیبی ندارد مسئولان کشور 2کلمه هم #حرف_حساب بشنوند.

  • افطارش هم خانه من

 

16

 

  1. احسان سلطانی در توئیتی با 1021 لایک ضمن انتشار انتشار اسکرین‌شاتی نوشته است:

زمانی که روحانی دولت رو تحویل رئیسی داد تخم مرغ شانه‌ای ۲۳ هزار تومان بود. الان رسیده به ۶۰ هزار تومان! مرغ‌دار محترم کجایی دوباره به قالیباف نامه بزنی؟!

 

17

 

رئیس قوه قضائیه در میان رؤسای قوای معمولا کمترین توجهات را در میان کاربران توئیتر به خود جلب می‌کند و این امر در مورد محسنی اژه‌ای نیز صادق است. اگرچه کاربران توئیتر راجع به ابراهیم رئیسی و باقر قالیباف در هفته گذشته مرتبا توئیت زده‌اند، راجع به محسنی اژه‌ای عمدتا ساکت بوده‌اند به نحوی که تعداد توئیت‌های منتشر شده راجع به او حتی به 500 توئیت هم نمی‌رسد. بیشترین تعداد توئیت منتشر شده راجع به اژه‌ای در روز چهارشنبه 24 فروردین ماه منتشر شده است و توئیت‌هایی که حاوی نام او بوده است در مجموع بیش از 9 هزار بار لایک شده که قابل قیاس با دیگر رؤسای قوا نیست. سه توئیت پرلایک راجع به او به شرح زیر است:

  1. کاربری به نام احمدرضا مباشری در توئیتی با 2526 لایک به کنایه نوشته است:

اگه رییسی رای می‌آورد ، اگه اژه ای میشد رییس قوه قضاییه و اگه به لیست وحدت رای می‌دادیم عمرا اجازه میدادن پراید بشه ۱۹۰ میلیون . حیف که اینا سر کار نیستن

 

18

 

  1. محمد علی ابطحی در توئیتی با 724 لایک نوشته است:

در لابلای خبرها، آمده بود دو زندان بدلیل نداشتن ‌زندانی کلا تعطیل شد.

تا باشد از این خبرها باشد.

نمی شود تشکر نکرد.

  • اژه‌ای
  • قوه_قضائیه

19

 

  1. به دنبال مسائل پیش‌آمده راجع به پتروشیمی میانکاله، محمد رضا باقری نیز در توئیتی با 605 لایک نوشته است:

آقایان رییسی و‌ اژه ای! پیمانکار متخلف پتروشیمی میانکاله دارد حاکمیت قانون در کشور را تمسخر میکند، لطفا با شدت و فوری با آنها برخورد کنید

 

20

 

توئیت‌هایی که راجع به محسنی اژه‌ای در هفته گذشته منتشر شده است حتی از شهردار تهران نیز کمتر بوده است. هرچند توئیت‌های منتشر شده راجع به علیرضا زاکانی نیز به هزار توئیت نمی‌رسد، اما به دلیل آلودگی هوای تهران در طول هفته گذشته، توجهات به زاکانی افزایش یافت. البته زاکانی در طول هفته گذشته توئیتی راجع به انرژی هسته‌ای نیز منتشر کرده بود که اعتراض کاربران توئیتر را به دنبال داشت؛ کاربران معتقد بودند که زاکانی به‌جای پرداختن به موضوعاتی نظیر انرژی هسته‌ای باید پاسخگوی اقدامات خود در شهرداری تهران خصوصا آلودگی هوا باشد. به دنبال همین مسائل، بیشترین توئیت‌ها راجع به زاکانی در شنبه 20 فروردین ماه منتشر شد. راه‌اندازی پارک‌های مادر و کودک توسط شهرداری تهران نیز یکی از موضوعاتی بود که در طول هفته گذشته توجه کاربران توئیتر را به خود جلب کرد. مجموع توئیت‌های منتشر شده راجع به او با 9 هزار لایک، از سران قوا نیز کمتر لایک گرفته است. 3 توئیت پرلایک منتشر شده راجع به او به شرح زیر است:

  1. بهروز شجاعی در توئیتی با 1886 لایک نوشته است:

در وضعیت بحرانی #تهران یک عدد #شهردار گم شده، کسی از #زاکانی خبری داره؟

 

11

 

  1. فرید مدرسی در توئیتی با 1017 لایک نوشته است:

 

21

 

  1. هادی مهرانی در توئیتی با 411 لایک نوشته است:

طرح زنانه، مردانه کردن پارک‌ها تایید شد، امانی عضو شورای شهر گفت طرح برای زاکانی هست، گفتیم اینا بیان دیوار میکشن باور نکردید !!!

22

فضای تلگرام و اینستاگرام راجع به رؤسای قوا و شهردار تهران، تا حدی شبیه به فضای توئیتر است با این تفاوت که در این پلتفرم‌ها، اخبار مربوط به این شخصیت‌ها نیز به مراتب بیشتر بازنشر می‌شود. در تلگرام بیش از 21هزار مطلب راجع به ابراهیم رئیسی منتشر شده است که بسیاری از آن‌ها جنبه خبری و اطلاع‌رسانی داشته است. مجموع این مطالب بیش از 64 میلیون بار در طول هفته دیده شده است و کانال‌های «سید ابراهیم رئیسی»، شبکه خبر، تلخند سیاسی اجتماعی، عصر ایران و کانال خبر ویژه بیشترین مطالب را راجع به وی منتشر کرده‌اند.

این اعداد و ارقام برای دیگر رؤسای قوا به طور قابل توجهی متفاوت است. تعداد اخبار منتشر شده در طول هفته گذشته راجع به محمد باقر قالیباف به 2 هزار خبر نمی‌رسد و میزان بازدید این مطالب نیز تنها حدود 5 میلیون بازدید است؛ موضوعی که نشان می‌دهد قالیباف در میان کانال‌های در میان سوژه‌های خبری چندان حضور پررنگی ندارد. کانال‌های «محمد باقر قالیباف»، صدای ملت، پیک پیام‌رسان بازنشستگان نیز بیشترین تعداد خبر را راجع به قالیباف منتشر کرده‌اند. توجه کانال‌های تلگرامی به محسنی اژه‌ای از این میزان هم کمتر است و مطالب منتشر شده راجع به او در تلگرام به هزار مطلب هم نمی‌رسد و این مطالب حدود 3 میلیون بار بیشتر دیده نشده است. کانال‌های اخبار عدلیه، میزان پلاس، سرزمین ایزدان و نه به واکسن اجباری نیز بیشترین مطالب را راجع به محسنی اژه‌ای منتشر کرده‌اند.

‌رغم آلودگی هوای تهران در هفته گذشته و افزایش توجهات به عملکرد شهرداری تهران، اما به‌نظر می‌رسد که شهردار تهران هم چندان جایگاهی در رسانه‌ها ندارد. تنها حدود 600 پست تلگرامی راجع به علیرضا زاکانی منتشر شده است که فقط حدود 2 میلیون بازدید داشته است. کانال‌های شهر ما، شورا آنلاین، سیمای مدیران شهری و نبض جامعه بیشترین توجه را به عملکرد شهردار تهران داشته‌اند که در میان این کانال‌ها، کانال شهر ما که یک کانال انتقادی است حتی بیشتر از کانال‌های اختصاصی شهردار تهران نام زاکانی را برده است.

 

در خصوص آنچه در اینستاگرام می‌گذرد، نمی‌توان آمار و اطلاعات دقیقی دارد چرا که بسیاری از مطالب اینستاگرامی در صفحات پرایوت منتشر شده، بسیاری از اعتراض‌ها در قالب استوری بیان می‌شود و امکان جمع‌آوری دقیق همه این اطلاعات در فضای اینستاگرام وجود ندارد. آنچه از داده‌ها قابل استنباط است آن است که مشابه فضایی که در تلگرام راجع به رؤسای قوا و شهردار تهران وجود دارد، در اینستاگرام نیز دیده می‌شود. یعنی آن که توجه کاربران و صفحات اینستاگرامی به ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دولت به مراتب بیشتر از دیگر رؤسای قوا و شهردار تهران است و میزان انتقادات و یا حمایت‌ها از ابراهیم رئیسی به مراتب بیشتر است. بر اساس بخشی از داده‌های گردآوری شده، می‌توان گفت که مطالب راجع به ابراهیم رئیسی بیش از 170هزار کامنت دریافت کرده و ویدئوهای مربوط به او بیش از 7 میلیون بار دیده شده است. این در حالی است که اعداد و ارقام موجود راجع به قالیباف و محسنی اژه‌ای در اینستاگرام، اساسا قابل قیاس با این اعداد نیست.

نکته قابل تأمل آن است که به‌نظر می‌رسد کامنت‌های اعتراضی علیه علیرضا زاکانی در هفته گذشته به مراتب بیشتر از اعتراضات به قالیباف و محسنی اژه‌ای بوده است چرا که اگرچه اخبار کمتری علیه او منتشر شده اما بیش از 10 هزار کامنت در این مطالب که عمدتا در خصوص ادعای تفکیک جنسیتی پارک‌ها بوده آمده است و نشان می‌دهد که فضای اینستاگرام در هفته گذشته در خصوص علیرضا زاکانی شهردار تهران چندان مثبت نبوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها