|

برای رشته های پرمتقاضی راهی جز برگزاری کنکور نیست

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر در برخی از رشته ها پذیرش براساس سوابق تحصیلی انجام می گیرد، اما برای رشته های پر متقاضی فعلا راهی جز برگزاری کنکور نیست.

برای رشته های پرمتقاضی راهی جز برگزاری کنکور نیست

دکتر علی محمد زلفی گل ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۱ در جریان سفر نیم روزه خود به اراک و در حاشیه آیین تودیع و معارفه رییس دانشگاه اراک و دانشگاه صنعتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ستاد، وظیفه سیاست گذاری در علم و فناوری دارد و بسترهای سخت افزاری، نرم افزاری و مغزافزاری تحقق شعار سال در وزارت علوم وجود دارد چراکه دانشگاه، موسسات پژوهشی، پارک های علم و فناوری و ... بسترهای مناسبی دارند که مملو از نخبه همراه با فضای فیزیکی مناسب است و زمینه حضور افراد صاحب ایده را در این مراکز فراهم می کنیم.

وی تصریح کرد: اعضای هیات علمی و دانشجویان که در راستای تبدیل ایده به نوآوری، تولید و پدیده گام بردارند، حتما مشمول سیستم ترغیبی و تشویقی می شوند به طوری که برای اعضای هیات علمی پایه های تشویقی ترتیب داده شده است و همکارانی که علم و دانش خود را را در راستای تولید و فناوری به کار گیرند، تشویق می شوند.

زلفی گل بیان کرد: با تصویب مجلس شورای اسلامی و با تاسیس معاونت فناوری در وزارت علوم، در قانون بودجه امسال، اعتبارات خوبی پیش بینی شده است تا حداقل هایی برای آزمایش ایده و تبدیل آن به محصول آماده شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه امسال بودجه مناسبی برای وزارت علوم پیش بینی شده است گفت: همواره برای پیشرفت و توسعه، اعتبار مالی ملاک و معیار اصلی نیست بلکه عزم و اراده می تواند تعیین کند که امسال جامعه علمی و دانشجویان عزم جدی دارند تا در راستای تحقق شعار سال و فرمان مقام معظم رهبری از نهایت پتانسیل خود استفاده کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: در حال حاضر ۶۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد و حدود ۱.۵ برابر این شرکت ها، هسته های فناور در پارک علم و فناوری و مراکز رشد وجود دارد که اگر بستر لازم برای این هسته ها فراهم شود آمادگی دارند به مرور به شرکت دانش پایه و دانش بنیان تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت فناوری وزارت علوم تعامل بسیاری خوبی با هم دارند، افزود: خوشبختانه برای حضوری شدن دانشگاه ها همه امکانات بکار گرفته شده است، البته برخی از دانشگاه ها به دلیل برخی از محدودیت ها موفقیت به آموزش حضوری به صورت ۱۰۰ درصدی نشده اند و امید است با حمایت استانداران و همکاری وزارت علوم و صندوق رفاه دانشجویان شرایطی فراهم شود تا شاهد حضور پرشور دانشجویان در مقاطع مختلف باشیم.

زلفی گل در خصوص کنکور بیان کرد: با توجه به اینکه تقاضا برای رشته های خاص زیاد است، کنکور قابل حذف شدن نیست، برای ۸۵ درصد رشته های دانشگاهی امکان حذف کنکور یا استفاده از سوابق تحصیلی وجود دارد، اما برای رشته های پر طرفدار راهی جز برگزاری کنکور وجود ندارد.

وزیر علوم تاکید کرد: در حال حاضر در برخی از رشته ها پذیرش براساس سوابق تحصیلی انجام می گیرد، اما برای رشته های پر متقاضی فعلا راهی جز برگزاری کنکور نیست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها