|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| شانزدهم فروردین

اوج گرفتن درگیری در افغانستان / آمریکا یک قدم عقب نشست

هاشمی رفسنجانی روز شانزدهم فروردین سال ۱۳۸۰ در مورد افغانستان، فلسطین و رابطه چین و آمریکا نوشته و به گزارش عید نوروز نیروی انتظامی اشاره کرده‌است . متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

اوج گرفتن درگیری در افغانستان / آمریکا یک قدم عقب نشست

در خانه بودم. ظهر تنهایى غذا خوردم. شب، محسن و بچه‌هایشان آمدند و غذا آوردند. فاطى و سعید [لاهوتی] هم آمدند. راجع به مسائل خانوادگى بحث بود. تقریباً یکسره صداى عزادارى دسته‌جات عزادار که به حسینیه جماران مى‌آمدند، در خانه پیچیده بود.

آمریکا در مقابل چین، یک گام عقب نشسته و اعلام کرده، از حادثه براى هواپیما و خلبانان چینى متأسف است، اما چین تأکید بر عذرخواهى دارد؛ گرچه چین خواستار سرعت در رفع بحران است.

اسرائیل اعلام کرده که مى‌خواهد اعراب را از بیت‌المقدس شرقى، وادار به مهاجرت کند و نیز به یهودى‌هاى افراطى، اجازه داده که از فضاى مسجدالاقصى، براى مراسم‌شان استفاده کنند؛ چیزى که برخلاف نظر دادگاه اسرائیل است و شخصیت دیگری از [سازمان] جهاد [اسلامی] فلسطین را ترور کرده است. در لبنان، اختلاف بر سر حضور [ارتش] سوریه بالا گرفته است؛ مارونى‌ها و دروزی‌ها، مخالف حضور و مسلمان‌هاى شیعه و... موافق‌اند و اخیراً یک حزب جدید، با ائتلاف چپ‌گراها و ملى‌گراها تأسیس شده که مخالف حضور نظامى سوریه [در لبنان] است.

احمدشاه مسعود، [وزیر دفاع دولت مجاهدین افغانستان]، به دعوت اتحادیه اروپا، به فرانسه سفر کرده و مورد استقبال قرار گرفته است؛ به خاطر دهن‌کجى به طالبان. درگیرى‌ها در افغانستان هم اوج گرفته و فشار روى پاکستان هم شروع شده و [آقای کوفی عنان]، دبیرکل سازمان ملل، از دولت پاکستان به‌خاطر جلوگیرى از تقسیم کمک‌ها به آوارگان افغانى، انتقاد کرده است. دولت امارات به سیاست آمریکا در مورد خاورمیانه حمله کرده و گفته، خوب است آمریکا خودش و اسرائیل را هم در لیست تروریست‌هاى دنیا درج نماید؛ این صراحت انتقاد، عجیب به نظر مى‌رسد.

تلویزیون سوئد، اعلام کرده که در زیردریایى کورسک غرق‌شده روسیه، [متعلق به نیروی دریایی ارتش روسیه که در ۱۲ اوت ۲۰۰۰ (22 مرداد 1379) در دریای بارنتز واقع در اقیانوس منجمد شمالی غرق شد]، دو موشک هسته‌اى وجود دارد؛ چیزى که قبلاً نفى شده بود و مى‌تواند مسئله‌ساز باشد.

گزارش‌هاى ناجا [=نیروی انتظامی] در مورد حوادث ایام عید را خواندم؛ سرقت و ناامنى زیاد است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها