|

Z را نشانه جنگ بگیر!

در دو هفته اخیر هواداران روسیه در داخل یا خارج این کشور که حامی حمله نظامی به اوکراین هستند، از حرف Z برای نشان دادن وفاداری و حمایت خود از جنگ استفاده می‌کنند. این حرف حتی بر روی ساختمان‌ها و تابلوهای تبلیغاتی هم نقش بسته است.

Z را نشانه جنگ بگیر!

سحر طلوعی- در دو هفته اخیر هواداران روسیه در داخل یا خارج این کشور که حامی حمله نظامی به اوکراین هستند، از حرف Z برای نشان دادن وفاداری و حمایت خود از جنگ استفاده می‌کنند. این حرف حتی بر روی ساختمان‌ها و تابلوهای تبلیغاتی هم نقش بسته است.

اما از آن چه می‌دانیم؟

اولین بار روز نوزدهم فوریه حرف Z روی تانک‌ها و کامیون‌های نظامی روس‌ها در مرزهای اوکراین دیده شد. در روزهای بعد حروف X، O، A و V هم روی این تجهیزات نقش بست. در الفبای سیرلیک روسی حرف Z وجود ندارد.

نخستین تئوری مطرح شده از سوی کارشناسان و تحلیلگران جنگ این است که حرف Z نماد غرب و حرف نخست کلمه Zapad ( غرب ) باشد.

باور دیگر درباره این حرف این است که Z مفهوم ِ « پرهیز از شلیک دوستانه» دارد؛ جنگ واقعی!

برخی کارشناسان جنگی هوادار روسیه آن را به نشانه تقابل حرف اول فامیل ولودیمیر زلنسکی Z با حرف اول نام ولادیمیر پوتین V در نظر می‌گیرند!

وزارت دفاع روسیه تا کنون اظهار نظر خاصی در این زمینه نداشته است. آنها در پستی که در کانال اینستاگرامی این وزارتخانه منتشر کرده اند، Z را به مفهوم عبارت «برای پیروزی» یا «Za pobedu» گرفته اند و V را در ازای عبارت « قدرت حقیقت » استفاده کرده اند.

طی روزهای گذشته هزاران نفر از ناسیونالیست‌های افراطی صربستان در پایتخت این کشور، بلگراد با در دست گرفتن پلاکاردهای منقش به حرف Z، حمایت خود را از حمله به اوکراین نشان دادند.

ژیمناست روسی، ایوان کولیاک، در فینال مسابقات پارالل در جام جهانی دوحه با لباسی که حرف Z روی آن نقش بسته بود، روی سکو ایستاد و مدال برنز خود را دریافت کرد. بعد از این اتفاق پرونده‌ای درباره او در فدراسیون جهانی ژیمناستیک باز شد.

سفارت روسیه در ایران هم عکس‌هایی از حمایت تعدادی از ایرانی‌ها از حمله روسیه به اوکراین منتشر کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها