|

مروری بر رسانه های انگلیسی / ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۶ مارس ۲۰۲۲

چالش هنرمندان در مواجهه با پوتین

صفحه اول همه رسانه‌های مکتوب و دیجیتال معطوف به خبرهای اوکراین و گزارش‌های لحظه به لحظه درباره این موضوع است.

چالش هنرمندان در مواجهه با پوتین

در آغاز یازدهمین روز از حمله روسیه به اوکراین ذره‌ای از توجه رسانه‌ها به این موضوع کاسته نشده است.

صفحه اول همه رسانه‌های مکتوب و دیجیتال معطوف به خبرهای اوکراین و گزارش‌های لحظه به لحظه درباره این موضوع است.

حتی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های خاورمیانه‌ای هم تیتر و عکس یک خود را به اوکراین اختصاص داده اند و کمتر به مسائل داخلی خاص خود توجه می‌‌کنند.

نشنال

زلسنکی خواستار حمایت مالی شد

با اینکه قرار شده آتش‌بسی موقت برای خروج غیرنظامیان در برخی مناطق اوکراین ایجاد شود، اما حملات روس‌ها در ماریوپول ادامه دارد.

این اتفاقات و دیگر مسائل جاری در این روزهای اوکراین باعث شده رئیس‌جمهور این کشور در گفت‌وگو با جو بایدن، خواستار حمایت مالی و نظامی و امنیتی بیشتری شود.

او همچنین از رد ایده پرواز ممنوع در آسمان اوکراین در نشست اخیر ناتو انتقاد کرده است.

هفته گذشته آمریکا مجوز ارسال کمک تسلیحاتی به اوکراین به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار را صادر کرد. دیگر کشورهای غربی هم تا کنون با ارسال تجهیزات نظامی و مالی و البته برقراری تحریم‌ها علیه روسیه سعی کرده اند به اوکراین کمک کنند.

گاردین

ویزا و مسترکارد روسیه را تحریم کردند

سریال تحریم‌های مالی علیه روسیه بعد از حمله این کشور به اوکراین ادامه دارد. در تازه‌ترین اقدام، روسای هیات مدیره دو شرکت پرداخت دیجیتال مسترکارد و ویزا تصمیم گرفته اند فعالیت‌هایشان را در روسیه تعلیق کنند.

با این حساب کارت‌های صادر شده این دو شرکت در روسیه غیرفعال و بلااستفاده می‌شوند.

رئیس هیات مدیره ویزا می‌گوید وقتی جنگ صلح را تهدید می‌‌کند، باید در جهت ارزش‌هایمان حرکت کنیم و نسبت به آن واکنش نشان دهیم.

سی‌ان‌ان

کمک به اوکراین؛ پویش اجاره از راه دور آپارتمان‌های Airbnb

بسیاری از شهروندان در سراسر جهان دنبال راهی هستند تا به اوکراینی‌ها کمک کنند؛ برخی با تجمعات خیابانی و شعار علیه روسیه حمله به اوکراین را محکوم می‌کنند و برخی هم با پرداخت اجاره آپارتمان‌‌های Airbnb در اوکراین!

اغلب گردشگرها این آپارتمان‌‌ها را در سراسر جهان برای اقامت‌های چند روزه در کشورها اجاره می‌کنند. حالا که در اوکراین جنگ شده و فرصت گردشگری نیست، پویش اجاره از راه دور Airbnb در اوکراین راه افتاده تا پولش به دست اوکراینی‌ها برسد و برخی نیازهای آنها را رفع کند.

بسیاری از آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها در پویش اجاره از راه دور این آپارتمان‌ها شرکت کرده اند. آنها اجاره بیش از ۶۱هزار شب اقامت در اوکراین را پرداخت کرده اند!

نیویورک‌تایمز

چالش هنرمندان در مواجهه با پوتین

آزادی بیان یا وظیفه هنرمند؟

لغو کنسرت پیانیست ۲۰ ساله روسی در کانادا به دلیل سکوت درباره حمله روسیه به اوکراین و یا توقف فعالیت یکی از هنرمندان مشهور عرصه اُپرا در نیویورک به دلیل امتناع از اعتراض به پوتین و … باعث شده چالشی درباره آزادی بیان و تداخل مسائل سیاسی در امور هنری و البته وظیفه هنرمند ایجاد شود.

حمله روسیه به اوکراین این پرسش را برای مدیران موسسات هنری ایجاد کرده آیا هنرمندان باید در قبال این وضعیت موضع بگیرند و یا نه. اگر موضع نگیرند، آیا مدیران باید با‌ آنها برخورد و فعالیت‌شان را محدود کنند؟

اگر فعالیت هنرمندان محدود شود، مثلا در مورد اخیر اگر هنرمندان روسی پوتین را محکوم نکنند، پس تکلیف تبادل فرهنگی و ارتباطات چه می‌شود؟

از سوی دیگر پرسش مهم مطرح شده درباره وظیفه هنرمند است. هنرمند اگر جنگ و حمله به کشوری دیگر را محکوم نکند پس چه کار کند؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها