|

رایزنی بنت و گروسی درباره مواضع اسراییل در قبال مذاکرات هسته‌ای در وین

بنت مواضع اسراییل در قبال مذاکرات هسته‌ای در وین و انتظارات اسراییل مبنی بر این که آژانس به عنوان یک نهاد ناظر حرفه‌ای و بی‌طرف عمل کند را دوباره مورد تاکید قرار داد.

رایزنی بنت و گروسی درباره مواضع اسراییل در قبال مذاکرات هسته‌ای در وین

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در آستانه سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، در گفت‌وگو با وی بر مواضع این رژیم در قبال مذاکرات وین تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، صفحه توییتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی در پیامی نوشت: نخست وزیر نفتالی بنت امشب[شب گذشته] پیش از سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، با او گفت‌وگو کرد.


صفحه توییتر نخست‌وزیری این رژیم در ادامه آورده است: بنت مواضع اسراییل در قبال مذاکرات هسته‌ای در وین و انتظارات اسراییل مبنی بر این که آژانس به عنوان یک نهاد ناظر حرفه‌ای و بی‌طرف عمل کند را دوباره مورد تاکید قرار داد.
گفت‌وگوی بنت و گروسی پیش از سفر مدیرکل آژانس به تهران در شنبه پیش رو و هم‌زمان با برگزاری دور هشتم مذاکرات وین انجام شده است.
مقامات رژیم صهیونیستی که از سال ۲۰۱۵ مخالف انجام شدن توافق هسته‌ای بوده‌اند، در مدت برگزاری مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای در پی خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق در سال ۲۰۱۸ نیز سعی در متقاعد کردن متحدان آمریکایی و اروپایی خود برای دست کشیدن از تلاش‌ها در راستای احیای توافق و اتخاذ مواضع سختگیرانه از طریق حفظ تحریم‌ها و اقدامات قهری دیگر علیه ایران داشته‌اند.
سفر رافائل گروسی به تهران، به دنبال مذاکرات فشرده چند هفته اخیر مقامات سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس و توافقات کلی حاصل شده، انجام خواهد شد و او قرار است با مهندس اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار کند.

به‌نظر می‌رسد که روند تعاملات ایران و آژانس به‌گونه‌ای محسوس رو به بهبودی است.

بسته شدن روند سوالات در خصوص یکی از اماکن چهارگانه مورد نظر آژانس در آخرین گزارش مدیرکل این نهاد بین‌المللی از جمله شواهد بهبودی روند تعاملات مورد اشاره می‌باشد.

اگرچه هنوز در خصوص جزییات سفر گروسی به تهران خبری منتشر نشده ولی انتظار می رود این سفر با ابتکار مدیرکل آژانس برای دستیابی به نقشه راه مشترک برای حل و فصل موضوعات پادمانی مطرح میان ایران و آژانس مرتبط باشد.

بر اساس گزارش‌های دریافتی از وین، مذاکرات میان ایران و آژانس در طول ۱۰ روز گذشته بسیار سخت و پرچالش بوده اما حفظ روابط حرفه ای و همکاری مستمر میان سازمان انرژی اتمی کشورمان با آژانس در ایام اخیر در کنار ابتکارات و خلاقیت‌های سازنده دو طرف، کمک شایان توجهی به تداوم مفاهمه میان ایران و آژانس کرده است.

موضوعات پادمانی جاری میان ایران و آژانس به یکی از اصلی ترین عوامل کندی روند مذاکرات وین مبدل شده و اگر سفر گروسی به تهران بتواند در دستیابی به نقشه راه مشترک برای حل و فصل موضوعات پادمانی جاری میان ایران و آزانس کمک نماید می توان به رفع یکی از موانع مهم حصول توافق در مذاکرات رفع تحریم ها در وین امیدوار بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها