|

آگاهی چین از حمله روسیه به اوکراین قبل از شروع عملیات

نیویورک تایمز گزارش داد که مقامات ارشد چین در اوایل فوریه از روسیه خواستند قبل از پایان بازی‌های المپیک زمستانی در پکن به اوکراین حمله نکند.

آگاهی چین از حمله روسیه به اوکراین قبل از شروع عملیات

نیویورک تایمز به نقل از مقامات دولت بایدن و یک مقام اروپایی گزارش داد که مقامات ارشد چین در اوایل فوریه از روسیه خواستند قبل از پایان بازی‌های المپیک زمستانی در پکن به اوکراین حمله نکند.

نیویورک تایمز نوشت: گزارش اطلاعاتی نشان می‌دهد که مقامات ارشد چینی قبل از شروع عملیات هفته گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، تا حدودی از برنامه‌ها یا اهداف روسیه برای حمله به اوکراین آگاهی داشتند.

نیویورک‌تایمز به نقل از منابع اطلاعاتی گزارش داد مقامات عالی چین در اوایل ماه فوریه این درخواست را با همتایان روس خود مطرح کردند.

اختتامیه المپیک زمستانی پکن ۲۰ فوریه برگزار شد و در ۲۱ فوریه روسیه دستور اعزام نیروهای بیشتر به شرق اوکراین را صادر کرد. فرمان حمله پوتین نیز در ساعات اولیه بامداد ۲۴ فوریه چهار روز پس از مراسم اختتامیه المپیک زمستانی پکن صادر شد.

مقامات آمریکایی و اروپایی در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز تاکید کردند که باور اتفاقی بودن این هماهنگی زمانی دشوار است. اما سخنگوی سفارت چین این گزارش را رد کرده است.

روسیه یک بار دیگر هم در جریان المپیک تابستانی که چین میزبان آن بود در اوت ۲۰۰۸ به گرجستان حمله کرده بود. چین از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین جانب مسکو را گرفته است و به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت این حمله نیز رای مثبت نداد.

یک منبع آگاه به رویترز تایید کرد که چین این درخواست را مطرح کرده است اما از ارائه جزئیات خودداری کرد.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن گفت: «ادعاهای ذکر شده در گزارش‌های مربوطه، حدس و گمان‌های بدون هیچ مبنایی است و هدف آن لکه‌دار کردن چین است». وزارت امور خارجه، سیا و شورای امنیت ملی کاخ سفید به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

نیویورک تایمز می‌گوید اطلاعات مربوط به مبادله بین مقامات چین و روسیه توسط یک سرویس اطلاعاتی غربی جمع آوری شده است و توسط مقاماتی که آن را بررسی می کنند معتبر تلقی می شود.

ایالات متحده مقامات گزارش قبلی تایمز مبنی بر اینکه واشنگتن اطلاعات مربوط به تجمع نیروهای روسیه در اطراف اوکراین را قبل از حمله به اوکراین به مقامات ارشد چینی داده است، به این امید که پکن مسکو را متقاعد کند که نیروهایش را کنار بگذارد، تأیید کرده است.

این روزنامه گفت که مقامات ارشد آمریکا و دولت‌های متحد در جریان بحث درباره زمانی که پوتین ممکن است حمله به اوکراین را انجام دهد، اطلاعات را به اشتراک گذاشته‌اند،

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها