|

مروری بر رسانه های عربی / ۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۲ رجب ۱۴۴۳

رکوردزنى قیمت نفت و طلا پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه الامارات الیوم، صدى البلد لبنان، الشرق و الخلیج اونلاین.

رکوردزنى قیمت نفت و طلا پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه الامارات الیوم، صدى البلد لبنان، الشرق و الخلیج اونلاین.

در این میان صدى البلد لبنان به راز تغییر رنگ رود نیل و تاثیر آن بر سلامتى مردم حاشیه نیل ،پرداخته است.

الامارات الیوم:

امارات یک فرد و ۵ نهاد را در فهرست حامی تروریسم قرار داد

شورای وزیران امارات متحده عربی یک فرد و ۵ نهاد تروریستی را در فهرست محلی افراد، نهادها و سازمان‌های حامی تروریسم قرار داد.

این تصمیم در چارچوب تمایل امارات برای هدف قرار دادن و ایجاد اختلال در شبکه های مرتبط با تامین مالی تروریسم و فعالیت های مرتبط با آن اتخاذ شده است.

کلیه مراجع نظارتی باید هر فرد یا نهادی را که به هر رابطه مالی یا تجاری وابسته یا مرتبط هستند فهرست کرده و اقدامات لازم را طبق قوانین جاری کشور از جمله روشتوقیف فعالیت در کمتر از 24 ساعت انجام دهند. زیرا این شرکت ها و افراد با حمایت ازشبه نظامیان حوثی تروریست مرتبط هستند و از این منابع مالی برای هدف قرار دادن تأسیسات غیرنظامی و غیرنظامیان استفاده می کنند.

در این فهرست نام عبده عبدالله دائل أحمد و نهادهایی همچون صرافی و ارسال حواله جهانی اکسپرس، شرکت صرافی الحظاء، معاذ عبدالله دائل ویژه واردات و صادرات، شرکت حمل و نقل ثری و بیریدوت ویژه تجارت و حمل و نقل دیده می‌شود.

صدى البلد لبنان:

تغییر ناگهانی رنگ رود نیل

تغییر ناگهانی رنگ رود نیل در مصر موجب نگرانی شدید شهروندان شهرهای کرانه نیل شده است.

با شدت گرفتن نگرانی‌ها و بازتاب گسترده آن در شبکه‌های اجتماعی، محمد عبدالعاطی، وزیر منابع آبی مصر، تأکید کرد که علت این وضعیت بارش شدید باران در چند استان کشور است که باعث گل‌آلود شدن آب نیل شده است.

او گفت که سیلاب‌ها همیشه با شن‌های ریز همراه شده و از بلندی کوهستان‌ها به نیل جاری می‌شوند.

عبدالعاطی تأکید کرد که این موضوع هیچ تأثیر منفی بر کیفیت آب شرب و آب کشاورزی، که در مصر توسط رود نیل تأمین می‌شود، نخواهد گذاشت و تا یک دو روز آینده از بین خواهد رفت.

وزارت منابع آبی مصر حجم بارندگی اخیر در این کشور را بی سابقه در 300 سال اخیر و حدود 51 میلیون متر مکعب اعلام کرد.

الخلیج اونلاین:

افزایش قیمت نفت و طلا پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین

پس از تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای آغاز عملیات نظامی گسترده علیه اوکراین، قیمت نفت و طلا بامداد پنجشنبه افزایش یافت.

قیمت نفت پس از صدور فرمان پوتین برای انجام عملیات نظامی در دونباس اوکراین به عدد 101 دلار در هر بشکه رسید.

قیمت معاملات نفت خام برنت برای تحویل ماه آوریل همزمان با صدور فرمان پوتین برای انجام عملیات نظامی روسیه در دونباس اوکراین با رشد 4.3 درصدی پس از 8 سال به 101 دلار در هر بشکه رسید.

قیمت معاملات آتی نفت خام در بورس نایمکس نیز برای تحویل ماه آوریل با رشد 4.46 درصدی به عدد 96.21 سنت در هر بشکه رسید.

به نوبه خود، قیمت نقدی طلا با 1.07 درصد افزایش به 1928.6 دلار در هر اونس رسید که بالاترین قیمت از اوت 2020 است.

روسیه با میانگین روزانه 10.2 میلیون بشکه نفت خام پس از ایالات متحده، دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام و بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی به اروپا است.

الشرق:

تماس تلفنی امیر قطر و رئیس جمهوری اوکراین در پی عملیات نظامی روسیه

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین و تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در تماسی تلفنی در پی آغاز عملیات نظامی روسیه در شرق اوکراین در خصوص آخرین تحولات اوکراین با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

امیر قطر در این تماس همه طرف‌ها را به خویشتنداری و حل اختلافات از طریق دیپلماسی فراخواند و خواستار پرهیز از هر گونه اقدامی شد که منجر به افزایش تنش‌ها می‌شود.

شیخ تمیم بر ضرورت حفظ سلامتی غیرنظامیان به عنوان اولویت اصلی نیز تاکید کرد.

امیر قطر همچنین با اعلام تمایل کشورش به پایبندی طرف‌ها به منشور ملل متحد برای حل‌وفصل منازعات از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز بر پایبندی قطر به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشورها نیز تاکید کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها