|

مروری بر رسانه های عربی/ ۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۱ رجب ۱۴۴۳

اقدام تاریخی عراق

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه الاخبار لبنان ،خبرگزاری رسمی عراق "واع"، الجزیره و العربی الجدید.

اقدام تاریخی عراق

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه الاخبار لبنان ،خبرگزاری رسمی عراق "واع"، الجزیره و العربی الجدید.

در این میان خبرگزاری رسمی عراق "واع"در گزارشى به خروج رسمی عراق از فصل هفتم منشور ملل متحد ،پرداخته است.

العربی الجدید:

ورود مذاکرات وین به مرحله مسائل حساس و خط قرمز ایران

منابع نزدیک به مذاکرات،گفته‌اند که هنوز امضای توافق نهایی تا روزهای آینده قطعی نیست هرچند فرصت‌های رسیدن به آن افزایش یافته است.

به گفته این منابع که نخواسته‌اند نامشان فاش شود،مذاکرات درباره مسائل بلاتکلیف ادامه دارد وتا بامداد سه‌شنبه پیشرفتی دراین باره حاصل نشده بود ومذاکره‌کنندگان منتظر تصمیم پایتخت‌هایشان درباره مسائل فنی وسیاسی به جا مانده هستند.

به گفته این منابع مسائل به جا مانده از نوعی است که عالی‌ترین سطوح کشورها باید درباره آنها تصمیم بگیرند.

به گفته این منابع،مسئله رفع تحریم‌ها علیه رهبر ایران نیز در میان است وبا اینکه واشنگتن هنوزموافقت رسمی خود را با رفع این تحریم‌ها اعلام نکرده،اما نمی‌توان آن را مانعی اساسی دانست چون امریکا به رفع این تحریم متمایل است اما رفع تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران برای امریکا به لحاظ مسائل داخلی این کشور با مشکل همراه است.

این منابع گفته‌اند که روند اجرای کامل توافق واطمینان از اجرای آن توسط طرفین چند ماه طول خواهد کشید ونظرهیئت‌های روسی وچینی در مسائل باقی‌مانده به نظر طرف غربی نزدیک‌تر است تا ایران.

خبرگزاری رسمی عراق "واع":

خروج رسمی عراق از فصل هفتم منشور ملل متحد

شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطع‌نامه 2621 به اتفاق آرا تأکید کرد که عراق با پرداخت غرامت به افراد و شرکت‌ها و دولت کویت رسما از فصل هفتم منشور ملل متحد خارج شده است.

در جلسه شورای امنیت، فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق تأکید کرد که عراق امروز صفحه مهمی از تاریخ خود را که حدود سه دهه طول کشید می‌بندد و صفحه تازه‌ای در تاریخ دیپلماتیک و سیاسی و اقتصادی خود می‌گشاید.

او گفت که بر اساس گزارش نهایی کمیته غرامت سازمان ملل، عراق پرداخت 52.4میلیارد دلار بابت 1.5میلیون مورد خسارت را پرداخته و دیگر هیچ تعهد مالی به موجب فصل هفتم منشور ملل متحد ندارد.

در این قطع‌نامه تأکید شده که عراق به تعهدات خود در قطع‌نامه‌های 687(1991)و692 (1991)درباره پرداخت غرامت به همه اطرافی که کمیته سازمان ملل تعیین کرده بود از جمله خسارت‌های زیست‌محیطى عمل کرده و دیگر ملزم به ذخیره بخشی از درآمدهای نفتی خود در صندوق پرداخت خسارت به کویت نیست.

در این قطع‌نامه تأکید شده که کمیته پیگیری پرداخت این خسارت و صندوق آن منحل می‌شود و همه مبالغ موجود در این صندوق به عراق پس داده می‌شود.

الجزیره: وزیر انرژی قطر:

هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی جایگزین گاز روسیه به اروپا شود

سعد بن شریده الکعبی وزیر مشاور در امور انرژی قطر تأکید کرد که هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند در تأمین گاز اتحادیه اروپا جای روسیه را بگیرد.

وزیر مشاور در امور انرژی قطر، در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست کشورهای صادرکننده گاز در دوحه تأکید کرد که کشورش می‌خواهد که به اروپا در تأمین گاز کمک کند اما اکثر صادرات قطر به قراردادهای طولانی مدت مربوط می‌شود.

الکعبی افزود که قطر حداکثر می‌تواند 10-15 درصد تعهدات خود به دیگر کشورها را کم کند.

او در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که قطر برای حمایت از لبنان در تأمین طولانی‌مدت سوخت تلاش می‌کند.

در همین رابطه، «طارق الملا»، وزیر نفت مصر، نیز تأکید کرد که اقدامات لازم برای ارسال سوخت از مصر به لبنان با جدیت ادامه دارد.

الاخبار لبنان:

ارتش آمریکا با یک میلیارد دلار مقر وزارت دفاع کویت را می سازد

وزارت امور خارجه ایالات متحده موافقت کرده است که مهندسین ارتش ایالات متحده مقر وزارت دفاع کویت و تجهیزات مربوطه را با هزینه تخمینی یک میلیارد دلار بسازد.

دولت کویت خواستار طراحی و ساخت مقر وزارت دفاع کویت شده بود که شامل کلیه هزینه های ساخت و ساز فیزیکی و سازه های زیربنایی می شود.

مهندسین ارتش ایالات متحده طراحی را برای همه چیز از ساخت و ساز، مدیریت پروژه، خدمات مهندسی، پشتیبانی فنی، ارزیابی امکانات و زیرساخت ها،برنامه نویسی، طراحی، خرید، مدیریت قرارداد، مدیریت ساخت و ساز و سایر خدمات فنی ارائه می دهد.

این پروژه شامل طراحی و ساخت بیش از 20 سایت مختلف می‌شود.

وزارت دفاع امریکا همچنین اعلام کرد که این قرارداد از طریق کمک به تقویت زیرساخت‌های کویت به عنوان همپیمان اصلی واشنگتن باعث تقویت سیاست خارجی و امنیت ملی امریکا خواهد شد؛ به ویژه اینکه کویت بازیگری مهم در تحکیم ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی در خاورمیانه به حساب می‌آید.

اجرای این پروژه حدود 7 سال زمان نیاز دارد تا تمامی نیازها تامین شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها