|

افشاگری اطلاعاتی آمریکا علیه روسیه "شمشیر دولبه" است

با بالا گرفتن نگرانی‌ها در خصوص آماده شدن مسکو برای حمله‌ای تمام عیار، دولت جو بایدن نگرش معمولاً سختگیرانه واشنگتن در قبال انتشار اسناد اطلاعاتی را کنار گذاشته و یک کمپین استراتژیک و به گفته مقامات سابق، بی‌سابقه را برای خارج ساختن اسناد از حالت محرمانه به منظور افشای اقدامات روسیه در اوکراین پیگیری می‌کند.

افشاگری اطلاعاتی آمریکا علیه روسیه "شمشیر دولبه" است

با بالا گرفتن نگرانی‌ها در خصوص آماده شدن مسکو برای حمله‌ای تمام عیار، دولت جو بایدن نگرش معمولاً سختگیرانه واشنگتن در قبال انتشار اسناد اطلاعاتی را کنار گذاشته و یک کمپین استراتژیک و به گفته مقامات سابق، بی‌سابقه را برای خارج ساختن اسناد از حالت محرمانه به منظور افشای اقدامات روسیه در اوکراین پیگیری می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از یاهو نیوز، در روزهای اخیر، مقامات آمریکایی از آنچه که تعدادی ازعملیات‌های "پرچم دروغین" روسیه که به منظور ایجاد دستاویزی برای حمله به اوکراین می‌خوانند، صحبت می‌کنند.

اظهارات آنها شامل ادعاها در خصوص احتمال رخ دادن حمله شیمیایی طراحی شده توسط روسیه که شبیه به تجاوزی از جانب اوکراین به نظر برسد و حتی دسیسه‌ای برای ساخت فیلمی دقیق اما در عین حال جعلی که پیامدهای مرگبار حمله‌ای از جانب اوکراین را نشان دهد، بوده است.

مقامات همچنین علناً سازمان اطلاعات ارتش روسیه را مسئول یک عملیات سایبری مخرب که چند روز پیش وزارت دفاع و بانک‌های اوکراین را هدف قرار داد، معرفی کردند.

کارشناسان می‌گویند که این افشاگری‌ها با هدف بر هم زدن تعادل روسیه از طریق افشای نقشه‌های آنها قبل از به ثمر نشستنشان بوده‌اند و نشان می‌دهد که آمریکا توانایی نظارت بر بسیاری از اقدامات روسیه را دارد.

یکی از مقامات ارشد سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که نامش را فاش نساخت، گفت: در پایان دولت ترامپ، آژانس‌های جاسوسی ایالات متحده درکی بسیار بهتر از آنچه روس‌ها با مفهوم استراتژیک انجام می‌دهند، به دست آورده بودند.

او ادامه داد: منابعی خارق‌العاده وجود داشت، بدیهی است که آن‌ها واقعاً شکننده هستند، بنابراین مطمئن نیستم که این دسترسی‌ها هنوز وجود دارند یا خیر، اما باید تصور کنم که هستند.

سازمان سیا از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرد.

گرچه بسیاری حامی این تلاش‌ها در جهت خارج ساختن اطلاعات از حالت طبقه‌بندی شده هستند، اما مقامات اطلاعاتی سابق که با یاهو نیوز صحبت ‌کردند در مورد اینکه آیا این استراتژی دولت بایدن واقعاً می‌تواند تصمیم روسیه برای حمله را تغییر دهد، اختلاف‌نظر داشتند.

به نظر می‌رسد اظهارات اخیر خود بایدن در مورد تصمیم پوتین برای حمله به کی‌یف، بر ناتوانی آمریکا در وادار کردن پوتین به کاستن از تنش‌ها تأکید کند.

اما به گفته چند تن از مقامات سابق، این استراتژی مزایای دیگری نیز دارد؛ از جمله از بین بردن بهانه‌های روسیه برای جنگ در دادگاه افکار عمومی و افشای نقایص فنی یا انسانی بالقوه در داخل دولت روسیه، به عنوان امری که می‌تواند کارشناسان ضد جاسوسی مسکو را درگیر عملیات‌های زمان‌بر تعقیب منابع اطلاعاتی کند. با این حال، این خطر نیز وجود دارد که روس‌ها موفق شوند آن منابع اطلاعاتی آمریکایی را شناسایی کرده و آنها را ساکت کنند.

مایکل فان لندینگهام، تحلیلگر سابق سیا در حوزه روسیه گفت، روس‌ها "به هر حال قرار است دروغ بگویند و سعی خواهند کرد روایتی را شکل دهند و آنچه اکنون می‌بینید تلاشی است از سوی آمریکا برای متعهد شدن به اینکه انتشار اطلاعات محرمانه به شکلی پیشگیرانه و گزینشی را، به این امید که این افشاگری روس‌ها را مجبور به تنش‌زدایی کند یا اینکه آنها بدون پوششی در قالب این توجیهات ساخت دست خودشان برای جنگ، به پیش ببرد."

به گفته یک مقام ارشد سابق ضد جاسوسی، این رویارویی پرمخاطره همچنین می‌تواند پوتین را در مورد حسن‌نیت ماموران آمریکایی خود مردد کند. این مقام سابق گفت: او هر چیزی که از سوی منابع آمریکایی‌اش بیاید را زیر سوال برده و به آنها شک خواهد کرد. این برای ما خوب است.

به گفته دن هافمن، رئیس سابق تشکیلات سیا در مسکو، بسیاری از اطلاعاتی که نهادهای اطلاعاتی مریکا در مورد عملیات‌های "پرچم دروغین" مربوط به توجیه حمله کسب کرده‌اند، همچنین ممکن است عمداً توسط روسیه کار گذاشته شده باشند تا توسط تلاش‌های جاسوسی آمریکا کشف شوند.

هافمن گفت: استراتژی دولت بایدن برای انتشار اطلاعات یک "شمشیر دولبه" است و نشان نداده که محاسبات پوتین را تغییر داده است. پوتین یک مرد برآمده از کا.گ.ب است، بنابراین ممکن است به ما اطلاعات نادرست بدهد.

برخی از مقامات اوکراینی نیز در مورد هدف نهایی اطلاعاتی که دریافت کرده‌اند، تردید دارند. یکی از مقامات ارشد سابق سیا که در تماس نزدیک با مقامات امنیتی اوکراین است گفت، در حالی که سیگنال‌های اطلاعاتی با کیفیت بالا توسط آمریکا و سایر متحدانش درباره برنامه‌های مسکو به مقامات اوکراینی داده می‌شود، برخی از این مقامات "واقعاً مطمئن نیستند" که باید در مورد آن چه تصمیمی بگیرند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها