|

بایدن:حمله روسیه به اوکراین همچنان محتمل است

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که حمله روسیه به اوکراین علی‌رغم اعلام مسکو مبنی بر خروج نیروهایش از مرز اوکراین، "بسیار محتمل" است.

بایدن:حمله روسیه به اوکراین همچنان محتمل است

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که حمله روسیه به اوکراین علی‌رغم اعلام مسکو مبنی بر خروج نیروهایش از مرز اوکراین، "بسیار محتمل" است.

به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که حمله روسیه به اوکراین "هنوز یک احتمال" است و گزارش‌ها مبنی بر دور شدن برخی از نیروهای روسی از مرز اوکراین هنوز توسط ایالات متحده تایید نشده است.

بایدن ضمن هشدار درباره اینکه در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های غرب "آماده" است، افزود: "ما برای پاسخ قاطع به هرگونه حمله روسیه به اوکراین که بسیار محتمل است، آماده‌ایم".

رئیس جمهور آمریکا از روسیه خواست تا از جنگ عقب نشینی کند و تهدید کرد، آمریکا "به دنبال رویارویی مستقیم با روسیه نیست" اما در صورت حمله روسیه به آمریکایی ها در اوکراین "به شدت پاسخ خواهد داد" و متعهد شد از هر وجب از کشورهای عضو ناتو محافظت کند.

وی تاکید کرد: ایالات متحده و شرکایش برای "هر اتفاقی" آماده هستند و از دیپلماسی آغاز می‌کنند تا "پاسخ قاطعانه". روسیه در صورت حمله به اوکراین بهای اقتصادی سنگینی خواهد پرداخت.

او توضیح داد که تحریم‌های "شدید" که در انتظار روسیه است، "بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مؤسسات مالی و صنایع بزرگ" را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بار دیگر تأکید کرد که در صورت وقوع هرگونه حمله پروژه "نورد استریم ۲" (خط انتقال گاز بین روسیه و آلمان) دیگر وجود نخواهد داشت.

بایدن گفت واشنگتن "تأیید نکرده" که نیروهای روسی مواضع خود را در مرز با اوکراین ترک کرده‌اند و افزود که روسیه بیش از ۱۵۰ هزار سرباز را در مرز با اوکراین و بلاروس مستقر کرده است.

وی گفت، هیچ تضمینی مبنی بر بازگشت این یگان‌ها به پادگان‌های نظامی خود وجود ندارد و کارشناسان تأیید می‌کنند که این یگان ها همچنان تهدید هستند.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که ایالات متحده هیچ موشکی در خاک اوکراین مستقر نکرده است و قصد ندارد آنها را در آینده نیز در آنجا قرار دهد. وی گفت: "نه آمریکا و نه ناتو در اوکراین موشک ندارند. ما نیز برنامه ای برای نصب آنها در آنجا نداریم."

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که آمریکا روسیه را هدف قرار نمی‌دهد و به دنبال بی ثبات کردن آن نیست و مردم روسیه دوست مردم آمریکا هستند.

وی خطاب به مردم روسیه گفت: "من به مردم روسیه اطمینان می‌دهم که شما دشمنان ما نیستید و مطمئن هستم که جنگ با اوکراین را که با آن تاریخ، سنت ها و پیوندهای خانوادگی دارید، نمی‌خواهید."

وی افزود: چند هفته است که ما با متحدان و شرکای خود در دیپلماسی بدون وقفه در حال تعامل هستیم و اخیراً با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تلفنی صحبت کردم تا به او بگویم که ما آماده ادامه دیپلماسی در بالاترین سطوح برای دستیابی به تفاهم کتبی بین روسیه، ایالات متحده و کشورهای اروپایی هستیم."

رئیس جمهور آمریکا گفت: "ایالات متحده با روسیه در مورد نیاز به ادامه تلاش‌های امنیتی دیپلماتیک در اروپا موافق است. آنها نگرانی‌های امنیتی دارند. پوتین و من توافق کرده‌ایم که کارشناسان ما در هر دو طرف باید به همکاری با شرکای اروپایی خود جهت رسیدن به این هدف ادامه دهند."

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها