|

کوبانی: گفته بودیم زندان حسکه امن نیست

فرمانده کل نیروهای قسد ضمن هشدار درباره خطر بزرگی که به دلیل حضور داعش در سوریه وجود دارد، تاکید کرد، امکان نابودی این گروه تروریستی بدون راه‌حل سیاسی وجود ندارد.

کوبانی: گفته بودیم زندان حسکه امن نیست

فرمانده کل نیروهای قسد ضمن هشدار درباره خطر بزرگی که به دلیل حضور داعش در سوریه وجود دارد، تاکید کرد، امکان نابودی این گروه تروریستی بدون راه‌حل سیاسی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روداوو، مظلوم عبدی (کوبانی)، فرمانده کل نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) درباره حضور داعش به ویژه پس از حمله ماه گذشته به زندان غویران در حسکه هشدار داد و گفت: حضور داعشی‌ها تهدید بزرگی است.

عبدی با اشاره به اینکه حمله به این زندان موجب کشته شدن ۱۲۱ تن از نیروهای سوریه دموکراتیک شد، تاکید کرد: پس از حمله، تدابیر امنیتی فوری برای کنترل گروهک‌های داعش در پیش گرفته شده و بازداشتگاه‌های دیگری که در معرض خطر حملات مشابهی بودند، تخلیه شدند، عملیات پاکسازی امنیتی ادامه دارند و ممنوعیت رفت‌وآمد مانع از تحرکات شبانه می‌شود.

او در ادامه اظهار کرد: داعش قصد داشت با حمله به زندان حسکه گام جدیدی بردارد و وارد مرحله جدیدی شود تا بگوید "ما وجود داریم، قدرت نظامی داریم و می‌توانیم حملاتی انجام دهیم" اما کشته شدن ابوابراهیم القرشی (سرکرده داعش) آنها را تضعیف و ناامید کرد اما این بدان معنا نیست که داعش ناتوان شده و از این بعد نمی‌تواند بجنگد.

فرمانده کل قسد در ادامه گفت: بخشی از شکست مربوط به ما بود، نواقصی در خود زندان وجود دارد اما دیگر دلایل به ما مربوط نیست بلکه به شکست قدرت‌های بین‌المللی مربوط است، ما مدت‌ها است که به همه می‌گوییم این زندان امن نیست، قبل از این هم دو شورش در آن رخ داده بود که ما توانستیم آنها را مهار کنیم و کنترل زندان را به دست بگیریم، همه این را می‌دانند که این زندان در اصل یک مدرسه بوده و زندان نیست و ما در آنجا داعشی‌ها را نگه می‌داریم.

همچنین عبدی سه دلیل را برای استمرار داعش عنوان کرد. او گفت: اول اینکه داعش مشکل تامین بودجه ندارد و همواره مبالغی برای فریب جوانان دارد، دوم اینکه داعشی‌ها به اردوگاه‌ها و یا پایگاه‌های آموزشی نیاز ندارند زیرا مکان‌های مخصوص خود را برای آماده‌سازی نیروهایشان دارند و سوم اینکه آنها یک بستر مردمی همانند اردوگاه الهول دارند که ایدئولوژی داعش در آنجا از محبوبیت مردمی بسیاری برخوردار است.

او درباره بحران سوریه نیز گفت: "بدون آمریکا هیچ راه‌حل سیاسی در سوریه وجود ندارد "و لازم است آمریکا برای رسیدن به راه‌حلی سیاسی باقی بماند، همچنین آمریکا باید نقشی در این مساله ایفا کند، این نظر ما است، منظورم این است نقش آمریکا تنها به مبارزه با داعش محدود نیست و برای رسیدن به راه‌حلی سیاسی در سوریه نیاز "مبرمی" به آمریکا وجود دارد زیرا درهم شکستن داعش بدون راه‌حل سیاسی ممکن نیست، تنها شرط شکست و نابودی داعش این است که راه‌حلی در سوریه داشته باشید و بدون آن چنین کاری ممکن نیست.

فرمانده کل قسد درباره مذاکرات میان دولت کانتون کردها و دمشق نیز با اشاره به تمایل کردها به رسیدن به توافقی سیاسی با دمشق گفت: رایزنی‌هایی داشتیم، آنها گهگاه با ما تماس می‌گیرند اما دولت سوریه می‌خواهد به سال ۲۰۱۱ بازگردد، به دوره‌ای قبل از اتفاقات سال ۲۰۱۱ و این غیرممکن است، ما به آنها گفتیم که از نظر ما بازگشت به وضعیت قبل از ۲۰۱۱ غیرممکن است و باید شرایط فعلی سوریه را بپذیرند، جامعه جهانی باید کمک کند تا دولت سوریه وضعیت فعلی را درک کرده و آن و نه وضعیت قبلی را در نظر بگیرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها