|

مروری بر رسانه های عربی / ۱۹ بهمن ۱۴۰۰/ ۶ رجب ۱۴۴۳

شکست مذاکرات آب عراق با ایران

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه الامارات الیوم،الشرق،الرایة قطر و خبرگزاری رسمی عراق"واع".

شکست مذاکرات آب عراق با ایران

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه الامارات الیوم،الشرق،الرایة قطر و خبرگزاری رسمی عراق"واع".

در این میان شبکه الشرق عراق در گزارشى به تلاش‌های عراق برای مذاکره با ایران درباره پرونده آب‌های مشترک شکست خورده است ،پرداخته است.

الرایة قطر:

آمار و ارقام آمادگی قطر براى برگزارى جام جهانی 2022

در چارچوب تدارکات در حال انجام برای میزبانی جام جهانی 2022، آمار و ارقام مربوط به جام ملتهاى عرب 2021، آمادگی تمامی استادیوم ها، امکانات را برای برگزاری یک دوره استثنایی جام جهانی فوتبال در قطر را تایید کرد.

علی‌رغم چالش‌های ناشی از همه‌گیری«کووید-۱۹»،این مسابقات هزاران هوادار را از قطر، جهان عرب و سراسر جهان جذب کرد تا از تیم‌های کشورشان حمایت کنند.

حضور انبوه در بسیاری از مسابقات از 80 درصد ظرفیت ورزشگاه فراتر رفت،

هوادارانی از قطر، مصر، تونس و اردن در خط مقدم بالاترین ملیت هایی بودند که در این مسابقات حضور داشتند.

این مسابقات رکورد بیشترین حضور جمعیت در یک مسابقه فوتبال در تاریخ قطر را به نام خود ثبت کرد، در بازی قطر و امارات در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات در ورزشگاه آل بیت به 63439 هوادار رسید.

رویدادهای این مسابقات توسط 15 رسانه دارای حق پخش در 83 منطقه در سراسر جهان پخش شد.فیفا همچنین مسابقات را به صورت رایگان در یوتیوب پخش مى کرد.و همچنین بین اسپورت همه مسابقات را به صورت رایگان و آنلاین در خاورمیانه پخش می کرد.

الامارات الیوم:

دانشگاه ابوظبی میزبان مدلی از مسکن در سطح ماه است

دانشگاه ابوظبی از 8 تا 11 فوریه میزبان مدل نوآورانه یوروهاب Eurohab یا الواحه است که محل زندگی فضانوردان در ماه است این یوروهاب توسط اسپارتان اسپیس، یک استارت آپ فرانسوی، در پردیس اصلی خود در ابوظبی ساخته شده است.

یوروهاب برای ماموریت های روی ماه یا مریخ طراحی شده است و توسعه آن از طریق همکاری مشترک بین مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه و تعدادی از شرکا صورت گرفت. اسپارتان اسپیس بخشی از پروژه های فضایی است که توسط مرکز فضایی محمد بن راشد راه اندازی شده است.

یوروهاب به عنوان یک پلت فرم جدید برای آزمایش نسل بعدی فناوری های اکتشاف انسانی در آینده عمل خواهد کرد و همچنین به عنوان یک مرکز آنالوگ برای شبیه سازی ماموریت های فضایی بر روی زمین استفاده خواهد شد.

الشرق:

وزیر منابع عراقی: تلاش‌های عراق برای مذاکره با ایران درباره پرونده آب‌های مشترک شکست خورده است

مهدی رشید الحمدانی وزیر منابع عراقی گفت که تلاش‌های عراق برای مذاکره با ایران درباره پرونده آب‌های مشترک شکست خورده چون ایران درخواست‌ها و نامه‌های رسمی عراق در این باره را بی پاسخ گذاشته است.

وزیر منابع عراقی با تأکید بر شکست همه تلاش ها برای مذاکره با ایران درباره اختلافات آبی، از برگزاری نشست سه جانبه با ترکیه و سوریه در این باره خبر داد.

او که به تازگی به دمشق سفر کرده بود، گفت که مذاکرات عراق با ترکیه پیشرفت خوبی داشته و قرار است تا چند روز آینده نشست سه‌جانبه عراق و سوریه و ترکیه با هدف تقسیم سهمابه سه کشور از آب‌های دجله و فرات برگزار شود.

الحمدانی تأکید کرد که دومین کنفرانس بین‌المللی آب‌ها در ماه مارس آینده در بغداد برگزار خواهد شد و موضوع آن چالش‌های پیش روی عراق در کمبود منابع آبی و تغییرات اقلیمی خواهد بود.

خبرگزارى رسمى عراق " واع":

مذاکرات عراق با قطر برای واردات گاز

بر اساس بیانیه رسمی وزارت برق عراق، «عادل کریم»، سرپرست وزارت برق عراق، در سفری کوتاه به قطر با «سعد شریده الکعبی»، وزیر نفت و انرژی قطر، امکان واردات گاز از قطر به عراق برای برطرف کردن کمبود سوخت نیروگاه‌های برق عراق را بررسی کرد.

در این دیدار مسائل لجستیک لازم برای واردات گاز از بنادر قطر به بنادر عراق بررسی شد و طرف قطری بر آمادگی کشورش برای همکاری با عراق در این باره ارائه کرد.

این بیانیه افزوده که این موضوع اقدامات فوری و افزایش تلاش‌ها از جانب وزراتخانه‌های نفت و حمل و نقل و دارایی با وزارت برق برای تحقق این پروژه مهم را لازم می‌آورد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها