|

مروری بر رسانه‌های عربی‌زبان / ۱۸ بهمن ۱۴۰۰/ ۵ رجب ۱۴۴۳

ثبت راه زمینی حج بین عراق و عربستان در فهرست یونسکو

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه البیان امارات،الصباح عراق، الاخبار لبنان، خبرگزاری رسمی عراق"واع"و الخلیج اونلاین.

ثبت راه زمینی حج بین عراق و عربستان در فهرست یونسکو

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه البیان امارات،الصباح عراق، الاخبار لبنان، خبرگزاری رسمی عراق"واع"و الخلیج اونلاین.

در این میان خبرگزاری رسمی عراق"واع" در گزارشى به ثبت راه زمینی حج بین عراق و عربستان در فهرست اولیه میراث جهانی یونسکو ،پرداخته است.

الاخبار لبنان:

آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران در مقابل آزادی زندانیان آمریکایی در ایران

شاخص های مثبت در سطح مذاکرات برای احیای توافق هسته ای در حال شتاب گرفتن است که آخرین آن، اعلام واشنگتن برای تمدید معافیت تهران از بخشی از تحریم های هسته ای است.

به گفته منابع دیپلماتیک« اگرچه طرف ایرانی نسبت به این اقدام محفوظ بود، اما آن را «ناکافی» دانست، اما اقدام آمریکا در حال حاضر نوعی آمادگی برای بازگشت به توافق است.

در همین زمینه، یک منبع آگاه دیپلماتیک ایرانی به الاخبار گفت: اقدامات اعتمادساز ایران و آمریکا با هدف تسهیل روند دستیابی به توافق در هفته های آینده تکمیل خواهد شد و به احتمال زیاد به زودی شاهد آزادسازی بخشی از دارایی های مسدود شده ایران در خارج از کشور و همچنین آزادی زندانیان آمریکایی در ایران خواهیم بود.

این منبع افزود: در صورت اتخاذ تدابیر اعتمادسازی، فرصتی برای گفت‌وگوی مستقیم میان تهران و واشنگتن در آینده برای دستیابی به توافق نهایی قابل پیش بینی است و افزود: این توافق می‌تواند در اواخر فوریه یا حداکثر اواخر مارس انجام شود.به احتمال زیاد دور آخر مذاکرات پس از بازگشت هیات ها به وین آغاز خواهد شد

خبرگزاری رسمی عراق"واع":

ثبت راه زمینی حج بین عراق و عربستان در فهرست اولیه میراث جهانی یونسکو

وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق اعلام کرد که «درب زبیده»، راه زمینی حج از عراق به عربستان بین شهر کوفه و مکه مکرمه در فهرست اولیه میراث جهانی یونسکو درج شد.

در بیانیه منتشر شده از سوی این وزارتخانه آمده است که یونسکو، وابسته به سازمان ملل، جاده قدیمی و زمینی حج بین عراق و عربستان معروف به درب زبیده را پس از تلاش های بسیار تیم متخصص وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق، در فهرست اولیه میراث جهانی ثبت کرد.

وزارت فرهنگ عراق توضیح داد که این پرونده با عربستان مشترک است و هر کشور 4 موقعیت و مکان باستانی در این مسیر تاریخی که کوفه را به مکه متصل می کند، ثبت کرد.

البیان امارات:

فضانورد اماراتی در فهرست زنان عرب تاریخ ساز مجله فوربس

نورا المطروشی فضانورد اماراتی در فهرست زنان عرب تاریخ ساز مجله فوربس قرار گرفت که شامل 5 زن عرب بود که در سال 2021 تاریخ ساز شدند.

سالم حمید المری، مدیرکل مرکز فضایی محمد بن راشد، با ابراز افتخار به این زن جوان اماراتی گفت: ما به درخشان ترین زنان جهان عرب برای سال 2021 افتخار می کنیم به ویژه نورا المطروشى که به دلیل تجربه گسترده، قابلیت های رهبری و شایستگی های منحصر به فردش متمایز است.

وی افزود: نورا اولین فضانورد اماراتی است که ملت و نسل های آینده را به افق جدیدی خواهد برد.

نورا المطروشی و محمد الملا از میان 4000 نامزد برای آموزش در ماموریت های فضایی آینده با ناسا انتخاب شدند.

المطروشی ۲۸ ساله که یک مهندس مکانیک اهل شارجه است از زمانی که یک دختربچه بود و در مدرسه درباره سیاره‌ها و ستاره‌ها می‌آموخت، رؤیای فضا را در سر داشت.

الصباح عراق:

توافق عراق با سوریه بر سر سهمابه ثابت از رود فرات

عراق و سوریه برای اتخاذ موضع مشترکی درخصوص سهمابه هر کشور از رود فرات، با هدف تداوم مذاکره با ترکیه بر سر رودهای مشترک توافق کردند.

عون ذیاب، سخنگوی وزارت منابع آبی عراق گفت: این توافق در سفر مهدی رشید الحمدانی، وزیر منابع آبی عراق به دمشق صورت گرفت و هدف از این سفر رایزنی درباره پرونده آب با طرف سوری بود چراکه سوریه گذرگاه طبیعی آب رود فرات محسوب می شود.

ذیاب هدف از توافق صورت گرفته بین عراق و سوریه را، یکسان سازی موضع مشترک بین دو کشور درخصوص تداوم مذاکره با ترکیه بر سر رودهای مشترک اعلام کرد.

الخلیج اونلاین:

تصویب یک قانون بحث برانگیز برای ازدواج و طلاق درابوظبی

امارات از تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون ازدواج و طلاق مدنی در ابوظبی خبر داد که ازدواج بدون سرپرست یا شاهد زن را مجاز می‌داند.

شیخ منصور بن زاید آل نهیان، معاون نخست وزیر و وزیر امور ریاست جمهوری امارات متحده عربی با صدور تصمیمی مراحل قانون ازدواج و طلاق را تصویب کرد.

یوسف سعید العبری معاون وزیر دادگستری ابوظبی، گفت این قانونی است که یک مفهوم مدرن و پیشرفته از قانون خانواده مدنی را برای خارجیان مطابق با بهترین شیوه های بین المللی معرفی می کند.او توضیح داد که این مقررات شامل 52 ماده است .

فصل دوم این تصمیم عدم وجود قیم یا قیم برای زوجه و عدم حضور شهود است. امکان انعقاد قراردادهای ازدواج مدنی برای گردشگران و افراد مقیم خارج از امارت یا خارج از کشوراست.

این تصمیم همچنین شامل «رویه طلاق مدنی یا آنچه به عنوان طلاق بدون ضرر شناخته می‌شود، که مبتنی بر تساوی حقوق زن یا شوهر برای امضای طلاق بدون لطمه به حقوق مالی زوجه مربوط به طلاق است، از اولین جلسه بدون نیاز به اثبات ضرر یا توجیه دلایل جدایی بین همسران به ویژه اگر زوجین دارای فرزند باشند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها