|

امیدواری ماکرون به "راه حل تاریخی" برای بحران اوکراین

رئیس جمهور فرانسه که در راه مسکو و کی‌یف است، با وجود اینکه آمریکا می‌گوید روسیه می‌تواند «همین فردا» حمله کند، خوشبین است که بتواند صلح را تضمین کند.

امیدواری ماکرون به "راه حل تاریخی" برای بحران اوکراین

رئیس جمهور فرانسه که در راه مسکو و کی‌یف است، با وجود اینکه آمریکا می‌گوید روسیه می‌تواند «همین فردا» حمله کند، خوشبین است که بتواند صلح را تضمین کند.

به گزارش ایسنا ماکرون معتقد است می‌تواند پیش از ورود به مسکو برای گفتگو با ولادیمیر پوتین "راه‌حلی تاریخی" برای بحران اوکراین ارائه دهد.

پس از انبوهی از فعالیت‌های دیپلماتیک که شامل گفتگو با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در آخر هفته و سه تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بود، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه امروز (دوشنبه) به مسکو می‌رود تا به دنبال «کاهش تنش» از بن‌بست تنش‌آمیز در مرزهای شرقی اوکراین باشد.

روسیه ده‌ها هزار نیرو در نزدیکی مرزهای همسایه‌اش مستقر کرده و همین امر باعث شده است که ایالات متحده به حدود 3000 سرباز اضافی برای تقویت جناح شرقی ناتو در لهستان و رومانی دستور دهد. کاخ سفید بر این باور است که مسکو حداقل 70 درصد از قدرت آتش مورد نیاز خود را جمع آوری کرده است تا به ولادیمیر پوتین گزینه عملیات نظامی بزرگ تا اواسط فوریه را بدهد.

مشاور امنیت ملی ایالات متحده، جیک سالیوان، روز یکشنبه گفت که تهاجم ممکن است "همین فردا" انجام شود. با این حال، ماکرون روز یکشنبه به روزنامه ژورنال دو دیمانش گفت که هدف روسیه "اوکراین نیست، بلکه شفاف سازی قوانین ... با ناتو و اتحادیه اروپا" است.

او به این روزنامه گفت بنابراین «پیشرفت به سوی نظم جدیدی که اروپای ما عمیقاً به آن نیاز دارد و بر اصل اصلی برابری حاکمیت بین دولت‌ها استوار است، ضروری است».

او گفت: گفتگویهایش با پوتین احتمالا برای جلوگیری از وقوع درگیری نظامی با وجود ارزیابی های بدبینانه در بسیاری از پایتخت‌های غربی کافی خواهد بود.

ماکرون گفت: گفت‌وگوی ما با روسیه و این سفر به مسکو برای جلوگیری از این اتفاق طراحی شده است. سپس در مورد شرایط تنش زدایی بحث خواهیم کرد. ما باید خیلی واقع بین باشیم. ما حرکات یک جانبه نخواهیم داشت، اما جلوگیری از وخامت اوضاع ضروری است.

ماکرون که دیپلماسی اش به دلیل ریاست فرانسه بر اتحادیه اروپا تقویت شده است، گفت که او "همیشه خواهان گفتگوی عمیق با رئیس جمهور پوتین بوده است و مسئولیت ما ایجاد راه حلی تاریخی" برای مشکل امنیت اروپا است.

وی گفت: من معتقدم رئیس جمهور پوتین برای این کار آماده است.

رهبر فرانسه که با چالش انتخابات ریاست جمهوری از سوی نامزدهای راست افراطی در ماه آوریل مواجه است، روز سه شنبه برای گفتگو با رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، به کی‌یف خواهد رفت.

در حالی که ماکرون در مسکو به سر می‌برد، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روز دوشنبه برای گفتگو با جو بایدن در واشنگتن خواهد بود و هدف آن کاهش اختلافات بین رویکرد ایالات متحده و آلمان در قبال بحران اوکراین است. برلین توسط برخی از متحدان ناتو به دلیل عدم تامین سلاح به اوکراین مورد انتقاد قرار گرفته است.

بین واشنگتن و برلین در مورد واکنش روسیه در حمله به اوکراین اختلافاتی وجود دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها