|

صدر اعظم آلمان در واکنش به بحران اوکراین

در قبال بحران اوکراین همه گزینه‌ها روی میز است

صدراعظم آلمان در مصاحبه‌ای انتقادها از این که دولتش اقدام کافی در راستای حمایت از اوکراین صورت نداده، رد کرد.

در قبال بحران اوکراین همه گزینه‌ها روی میز است

صدراعظم آلمان در مصاحبه‌ای انتقادها از این که دولتش اقدام کافی در راستای حمایت از اوکراین صورت نداده، رد کرد.

به گزارش ایسنا، اولاف شولتس، صدراعظم جدید آلمان که امروز (دوشنبه) اولین سفرش به آمریکا از زمان رسیدن به این سمت در هشتم دسامبر را انجام داده و به دیدار جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا می‌رود، شاهد طرح انتقادها از خود مبنی عدم تلاش کافی برای حمایت از اوکراین و بازدارندگی در قبال روسیه بوده است.

او در مصاحبه‌ای با واشنگتن پست در خصوص این که برخی آلمان را در جریان بحران اوکراین یک هم‌پیمان "غیر قابل اعتماد" توصیف کردند، گفت: واقعیت مهمتر از شایعه است. واقعیت این است که آلمان بزرگترین شریک ناتو در قاره اروپاست و ما به طور مداوم در حال تقویت نیروهای نظامی خود و شریکی بسیار خوب هستیم. ما در حال همکاری با متحدان خود در ناتو و (اتحادیه اروپا) و با آمریکا بر سر چگونگی واکنش به تهدید مطرح شده از سوی روسیه علیه اوکراین هستیم. پاسخ سرسختانه ما این است که اگر آنها در اوکراین مداخله کنند هزینه‌های بسیار بالایی می‌پردازند و ما خیلی سخت تلاش می‌کنیم تا از این وضعیت خارج شویم. به نظر من شریک بودن در ناتو و اتحادیه اروپا و انجام وظیفه‌مان بهترین کار برای حل بحران است.

شولتس در پاسخ به یک سری انتقادها از اینکه آلمان نه برای ناتو و نه اوکراین شریکی به اندازه کافی قوی نبوده، گفت: ما قوی‌ترین حامی اقتصادی اوکراین هستیم و همچنان خواهیم بود. (این حمایت‌ها) تقریباً دو میلیارد دلار آمریکا (از هفت سال گذشته) تاکنون بوده است. ما با هم در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های آینده کار می‌کنیم؛ چیزهایی که به عنوان تامین‌کننده فرصت انعطاف‌پذیری اقتصادی و مالی برای اوکراین اهمیت زیادی دارند. امروزه آلمان بیشترین بودجه نظامی را در قاره اروپا دارد. ما با به کارگیری هزاران سرباز آلمانی به نیروهای پاسخ‌دهنده در ناتو کمک می‌کنیم و صدها نیرو را به لیتوانی اعزام کرده‌ایم، در حالی که ما در آنجا "حضور خط مقدمی تقویت شده ناتو" را رهبری می‌کنیم و در حال حاضر چندین جت جنگنده را برای گشت‌زنی به همراه نیروهای متحد در آسمان به رومانی اعزام کرده‌ایم و این کار را در قبال کشورهای حوزه بالتیک نیز انجام خواهیم داد.

او در خصوص انتقادهای مطرح شده از اقدام اخیر آلمان در ارسال ۵۰۰۰ کلاه‌خود به اوکراین و صادر نکردن هیچ تسلیحاتی به این کشور گفت: اولا این اوکراین بود که درخواست ارسال کلاه‌خودها را مطرح کرد و ما به آن واکنش نشان دادیم. دوما، ما از معیارهایی سختگیرانه‌ای برای صادرات سلاح به مناطق بحرانی پیروی می‌کنیم. محدودیت‌های آلمان برای صادرات تسلیحات مدت‌های طولانی ادامه یافته‌اند و از سوی دولت سابق آلمان نیز مدیریت شدند و هم اکنون این سیاست‌ها صرفا همچنان ادامه می‌یابند.

شولتس در خصوص اقدام احتمالی دولت آلمان در متوقف کردن روند راه‌اندازی خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ در پاسخ به حمله‌ای از جانبه روسیه به اوکراین گفت: ما آماده‌ایم که با همراهی متحدان خود تمام اقدامات لازم را انجام دهیم. و ما یک توافق بسیار واضح با دولت آمریکا در مورد ترانزیت گاز و حاکمیت انرژی در اروپا داریم. ما قبلاً نیز توافق کردیم که از اوکراین حمایت خواهیم کرد و در قبال ترانزیت گاز از طریق اوکراین به شدت مبارزه خواهیم کرد و اگر این انتقال گاز به خطر بیفتد، اقدام ما بسیار قوی خواهد بود. همچنین، کاملاً واضح است که در چنین شرایطی همه گزینه‌ها روی میز است. لطفا درک کنید که من نمی‌توانم وارد جزئیات شوم، اما پاسخ ما با اتحاد و قاطع خواهد بود.

او درباره پیشنهاد قانونگذاران آمریکایی برای لغو معافیت‌های مربوط به تحریم‌های مرتبط با نورد استریم ۲ در صورت حمله روسیه به اوکراین گفت: ما با متحدان خود در ناتو و اتحادیه اروپا بسیار سخت کار کرده تا مشخص کنیم در شرایط خاص (که روسیه دست به حمله بزند) چه کاری می‌توانیم انجام دهیم. اما ابهام استراتژیک لازم را نیز روشن می‌کنیم. همچنین مهم است این پیام قدرتمند فرستاده شود که چنین کاری بسیار پرهزینه خواهد بود بنابراین آنها نمی‌توانند به سراغ کامپیوترهایشان رفته و حساب کنند که آیا بسیار پر هزینه خواهد بود یا خیر. این چیزی است که آنها باید از آن اجتناب کنند و مداخله در اوکراین هزینه بسیار بالایی خواهد داشت.

او در خصوص اینکه پیامش به پوتین (هنگام سفر به مسکو در ۱۵ فوریه) چه خواهد بود، اظهار کرد: اول اینکه اگر روسیه با نیروهای نظامی خود در اوکراین مداخله کند، هزینه بسیار بالایی پرداخت خواهد کرد و بعد اینکه ما سخت کار می‌کنیم تا از همه کانال‌های گفت‌وگو که اکنون داریم استفاده کنیم. شامل مذاکرات بین آمریکا و روسیه، شورای ناتو-روسیه، سازمان امنیت و همکاری در اروپا و همچنین فرمت نرماندی (شامل اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان) که در حال احیا شدن به دنبال اقدامات قوی از جانب امانوئل ماکرون و من است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها