|

پرسش‌هایی که مرگ خلیفه داعش پیش رویمان می‌گذارد

داعش باز هم خلیفه خود را از دست داد. در ظاهر عملیات نیروهای آمریکایی در سوریه که منجر به کشته شدن ابو ابراهیم هاشمی قرشی شد، شاید به عنوان تغییری در بازی به نظر برسد؛ اما کارشناسان هشدار می‌دهند بازگشت و احیای مجدد داعش دور از ذهن نیست.

پرسش‌هایی که مرگ خلیفه داعش پیش رویمان می‌گذارد

به گزارش شبکه شرق، مرگ خلیفه داعش بیشتر از آنکه جواب بدهد، پرسش‌هایی را پیش‌ رویمان می‌گذارد.

داعش باز هم خلیفه خود را از دست داد. در ظاهر عملیات نیروهای آمریکایی در سوریه که منجر به کشته شدن ابو ابراهیم هاشمی قرشی شد، شاید به عنوان تغییری در بازی به نظر برسد؛ اما کارشناسان هشدار می‌دهند بازگشت و احیای مجدد داعش دور از ذهن نیست.

ساعتی پس از اینکه سرکرده داعش کشته شد و عملیات در ادلب سوریه پایان یافت،‌ بایدن گفت به لطف شجاعت نیروهای آمریکایی، این تروریست خطرناک دیگر وجود ندارد.

بایدن شاید به این دل‌خوش باشد که با کشتن قرشی هاشمی کار بزرگی انجام داده درست مثل دوره ترامپ که نیروهای آمریکایی بغدادی، خلیفه اول داعش را کشتند و یا در دوره اوباما که عملیات جستجو و کشتن بن لادن رخ داد. اما کارشناسان حوزه داعش وقتی گفتند قرشی، بغدادی نیست و بیشتر از یک چریک شورشی نبوده،‌ ضربه مهلکی به نمایش بایدن زدند.

گروهی همچون داعش که نسل‌کشی و سرکوب می‌کند، کشتارهای دسته‌جمعی انجام می‌دهد، ثابت کرده گروهی قوی و مستحکم است. حتی سازمان ملل در بیانه‌ روز جمعه خود اعلام کرده این گروه فاصله زیادی با شکست و نابودی کامل دارد. بر اساس این بیانیه داعش با توجه به رشد و پرورش نیروهای خود در افغانستان و غرب آفریقا، همچنان گروهی قدرتمند درعراق و سوریه به حساب می‌آید.

در گزارشی که از سوی کارشناسان حوزه داعش و القاعده سازمان ملل پیش از مرگ هاشمی قرشی منتشر شده و شامل شش ماه پایانی سال 2021 است، ادعا شده داعش ممکن است بیش از 50 میلیون دلار در خزانه خود داشته باشد. بر اساس همین گزارش پیش از مرگ ابو ابراهیم،‌ داعش نیروهای رده بالای خود را از دست داده است. با همه این حرفها داعش همچنان یک تهدید به شمار می‌آید.

بی‌ثباتی‌های عراق و سوریه به ما می‌گوید احتمال شکل‌گیری داعش و ظهور و بروز این گروه دور از انتظار نیست.

داعش در عراق تقریبا هر روز عملیات می‌کند. مقامات رسمی دولت لبنان می‌گویند طرابلس به بستری مناسب برای عضوگیری این گروه تبدیل شده است. از 10هزار نیروی وابسته به داعش در سوریه و عراق هم که نمی‌توانیم بگذریم. سازمان ملل هم که گفته این گروه 50 میلیون دلار سرمایه در خزانه خود دارد. کافی به یکی از مهمترین عملیات داعش در سه سال اخیر که در ماه گذشته و در سوریه انجام شد اشاره کنیم؛ عملیات حمله به زندان حسکه در شمال شرق سوریه که به منظور آزادی نیروهایش انجام شد و یک هفته به طول انجامید و تلفات زیادی به جا گذاشت.

این اتفاقات و مجموعه عملیات خشونت‌بار داعش در این مدت می‌گوید آنها در اوج هستند و همین موضوع باعث تردید و نگرانی مقامات امنیتی در منطقه شده است. هرچند که عملیات نظامی به رهبری آمریکا در منطقه و همچنین گروه‌های شیعه تحت حمایت ایران باعث شده قلمروی داعش از بین برود،‌ اما نمی‌توان گفت داعش از بین رفته، بلکه باید گفت حضور متمرکز آنها نامرئی شده است. در واقع قلمروی فعالیت آنها گسترش یافته است، هرچند که منبع واحدی ندارند.

به همین دلیل عملیات آمریکا که منجر به کشته شدن رهبر جدید داعش شد و برای برخی خیره‌کننده به نظر می‌رسد، بیشتر از آنکه به سوالات پاسخ دهد، پرسش ایجاد می‌‌کند. سوالاتی از این قبیل که رهبر داعش در ادلب چه می‌‌کرد؟ او در منطقه‌ای که رقیب آنها یعنی هیات تحریر الشام از شاخه‌های سابق القاعده بر آن مسلط بوده،‌ چه می‌کرده است؟ او چگونه توانسته شبکه‌‌های داعش را در صحراهای پیرامونی عراق و سوریه فرماندهی کند؟

به نظر می رسد ادعای کارشناسان و مقامات امنیتی درباره ابو ابراهیم قرشی هاشمی که روز پنجشنبه کشته شد، درست باشد: او سر مار بود،‌ اما واقعیت این است که برای نابودی کامل این حفره عمیق و پیچیده، نیازمند همکاری‌های بیشتر بین‌المللی هستیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها