|

پوتین در مسیر پکن

سریال امضای بیانیه مشترک میان روسیه و چین

​مشاور رئیس‌جمهوری روسیه در روابط بین‌الملل امروز، چهارشنبه اعلام کرد، قرار است یک بسته گسترده از اسناد در جریان سفر ولادیمیر پوتین به پکن امضا شود که شامل بیش از ۱۵ توافقنامه خواهد بود.

سریال امضای بیانیه مشترک میان روسیه و چین

مشاور رئیس‌جمهوری روسیه در روابط بین‌الملل امروز، چهارشنبه اعلام کرد، قرار است یک بسته گسترده از اسناد در جریان سفر ولادیمیر پوتین به پکن امضا شود که شامل بیش از ۱۵ توافقنامه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، یوری اوشاکوف، مشاور رئیس‌جمهوری روسیه در امور روابط بین‌الملل به خبرنگاران گفت: قرار است مجموعه گسترده از اسناد دو جانبه از جمله دولتی و تجاری مصوب شود، هماهنگی‌ها در جریان است و لیست را در پایان مذاکرات منتشر خواهیم کرد.

اوشاکوف ادامه داد: این اسناد در توسعه همکاری بین روسیه و چین در زمینه‌های مختلف سهیم خواهند بود. می‌توانم بگویم ما بیش از ۱۵ توافقنامه در پرونده‌ای داریم که برای این سفر تهیه شده‌اند.

وی تاکید کرد: تقویت مستمر روابط دوجانبه در جهت خدمت به منافع مستقیم کشورهای ما هستند، این روابط مبتنی بر اجماع عمومی درباره چشم اندازهای همکاری و سطح و عمق آن است. مهم این است که روابط ما با هر کشور دیگری تحت تاثیر قرار نگیرد علیه هیچ کشور دیگری نباشد.

اوشاکوف اضافه کرد: بسیار مهم است که کشورهای ما استفاده از تحریم‌های یکجانبه را نپذیرند و در امور کشورهای دیگر مداخله نکنند.

به گفته این مقام روسیه، مسکو و پکن مواضع متشابه و همسویی در قبال بخش اعظمی از مشکلات جهانی دارند.

دستیار رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: پوتین و شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین بیانیه‌ای مشترک درباره ورود روابط جهانی به مرحله جدید امضا خواهند کرد.

اوشاکوف تاکید کرد: این بیانیه مشترک پیرامون ورود روابط جهانی به دوره جدید، توسعه پایدار جهانی است. این بیانیه دیدگاه‌های مشترک روسیه و چین درباره مهمترین مسائل جهان از جمله مسائل امنیتی را منعکس می‌کند.

وی افزود: بعد از این مذاکرات برای یک ضیافت ناهار بین دو رئیس‌جمهوری برنامه ریزی شده است. این چارچوب همکاری بررسی مهمترین مشکلات جهان و دو کشور را تا حد زیادی به شکل صریح فراهم می‌کند. رئیس‌جمهوری روسیه عصر در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی پکن مشارکت می‌کند.

اوشاکوف تاکید کرد: چین از خواسته‌های روسیه در زمینه تضمین‌های امنیتی حمایت می‌کند. پکن موضعی همسو با روسیه دارد مبنی بر اینکه امنیت کشور از رهگذر خسارت به امنیت کشور دیگر ممکن نیست و نابودی ثبات منطقه‌ای از طریق تقویت ائتلاف‌های نظامی نباید انجام شود.

قرار است پوتین در راس هیئت روسیه چهار فوریه به پکن سفر کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها