|

مروری بر رسانه‌های عربی‌زبان / ۹ بهمن ۱۴۰۰/ ۲۶ جمادی الثانیه ۱۴۴۳

کشف یک «واحه» 3600 ساله در قطر

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه الرایة قطر، النهار کویت،الشرق الاوسط، عکاظ عربستان و االفرات نیوز عراق.

کشف یک  «واحه» 3600 ساله در قطر

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه الرایة قطر، النهار کویت،الشرق الاوسط، عکاظ عربستان و االفرات نیوز عراق.

در این میان الرایة قطردر گزارشى به کشف یک "واحه" 3600 ساله در قطر ،پرداخته است.

النهار کویت:

برادر سعد الحریرى در انتخابات لبنان شرکت مى‌کند

پس از اعلام انصراف سعد الحریری از مشارکت در انتخابات، برادر بزرگ‌تر وی «بهاء الحریری» اعلام کرد که وارد کارزار «بازپس‌گیری میهن» می شود.

بهاء الحریری با انتشار ویدئویی در توئیتر خود تأکید کرد که نیازی برای توضیح وضعیت پرمخاطره کشور نمی‌بیند و افزود که دین و اخلاق و تربیت ما فرزندان رفیق الحریری ایجاب می‌کند که از مسئولیت شانه خالی نکنیم.

او گفت که مسیر رفیق الحریری را ادامه خواهد داد و از هیچ‌گونه تخریب و ایجاد وحشت نخواهد ترسید و افزود: ما مدافع اعتدالیم نه افراط، مدافع سازندگی هستیم نه ویرانی، مدافع شهروندی هستیم نه تفرقه، مدافع حاکمیت هستیم نه وابستگی، مدافع عمق عربی لبنان هستیم.

بهاء الحریری از زمان ترور پدرش فعالیت سیاسی چندانی نداشت اما از سال 2018 فعالیت هایی را در عرصه عمومی آغاز کرد.

الفرات نیوز:

کویت پروازهای خود به مقصد عراق را به تعلیق درآورد

شرکت هواپیمایی کویتی از تعلیق موقت همه پروازهایش به مقصد عراق خبر داد.

در بیانیه رسمی این شرکت تأکید شده که به توصیه مدیریت هواپیمایی مسافربری کویت با توجه به اوضاع کنونی عراق همه پروازها به مقصد عراق موقتا به تعلیق درمی‌آید.

الرایة قطر:

کشف یک «واحه» 3600 ساله در قطر

دانشمندان و محققان شواهد محکمی از وجود یک واحه (منطقه سبز) با قدمت بیش از 3600 سال در منطقه ای بین 2 تا 3 کیلومتری جنوب قطر را کشف کرده اند.

دانشمندان می‌گویند که تاریخ‌گذاری مستقل کربن و نمونه‌های زغال‌سنگ بازیابی شده نشان می‌دهد که این مکان حداقل ۳۶۵۰ سال قدمت دارد و احتمالاً قدمت آن به همان دوران تمدن دیلمون برمی‌گردد.

محققان بر این باورند که این سکونتگاه به دلیل توسعه کشاورزی و وابستگی به آب های زیرزمینی، باید برای مدت طولانی برقرار بوده باشد، واقعیتی که گویای نبوغ مهندسی پیشرفته این تمدن با توجه به سفره های آب های پیچیده قطر و زمین های ناهموار است.

محققان تاکید کردند که این کشف آثار تاریخی و علمی قابل توجهی دارد. از نظر تاریخی، این ممکن است اولین شواهدی از یک جامعه مستقر در منطقه باشد، و احتمالاً شواهدی از مهندسی پیشرفته برای این دوره زمانی باشد در حالی که ما نمی توانیم بقایای یک بنای تاریخی یا دیوارها را ببینیم، چرا که بیشتر شواهد در خاک است.

الشرق الأوسط: پدرسن:

روسیه و امریکا در پرونده سوریه اختلاف نظر راهبردی ندارند

گر پدرسن نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تأکید کرد که امریکا و روسیه درباره پرونده سوریه اختلاف نظر راهبردی ندارند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، تأکید کرد که از حمایت قاطع شورای امنیت برای اجرای طرح جدید خود برخوردار شده که شامل «تعیین گام‌های تدریجی و متقابل و واقع‌بینانه و قابل تحقق» می‌شود که به صورت موازی در چارچوب قطع‌نامه 2254 اجرا می‌شوند.

او گفت که نمایندگان روسیه و امریکا به وی گفته‌اند که آماده همکاری برای اجرای این طرح هستند و افزود که دو سال است که پرونده سوریه دچار توقف و رکود شده است.

پدرسن تأکید کرد که همه طرف‌ها به وی گفته‌اند که عملیات نظامی در سوریه تمام شده و کسی نمی‌تواند حرف آخر را در این باره بزند و همه احساس می‌کنند که لازم است چیز تازه‌ای در سوریه آزموده شود و افزود که امریکا سیاست تغییر نظام در سوریه را کنار گذاشته و سیاست «تغییر رفتار حکومت سوریه» را پیش گرفته است.

عکاظ عربستان:

شرکت السیسی و بن سلمان و پوتین در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی پکن

سفارت چین در عربستان سعودی اعلام کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودى، و وزیر دفاع عربستان در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی در پکن، در چهارم فوریه شرکت خواهد کرد.

تلویزیون ملی چین روز جمعه اعلام کرد که بیش از 20 شخصیت خارجی از جمله محمد بن سلمان ولیعهد، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی در پکن شرکت خواهند کرد.

تعدادی از کشورها علاوه بر آمریکا، استرالیا، نیوزلند، کانادا و انگلیس، اعلام کردند که نمایندگان رسمی خود را به بازی‌های المپیک زمستانی پکن اعزام نخواهند کرد.

بیست و چهارمین دوره بازی‌های المپیک زمستانی قرار است با حضور 2861 ورزشکار از 91 کشور در روزهای 4 تا 20 فوریه (15 بهمن تا اول اسفند) در شهر پکن پایتخت چین برگزار شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها