|

نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا:

بایدن افغانستان را نابود کرد

سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد گفت «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور و معاونش باید استعفا کنند.

بایدن افغانستان را نابود کرد

«نیکی هیلی» سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گفت «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور و معاونش باید استعفا کنند.

به نوشته وبگاه خبری «هیل»، این مقام سابق جمهوری‌خواه کنفرانس خبری اخیر بایدن را «مطلقاً افتضاح» توصیف کرد و اظهارات او درباره روسیه و اوکراین را ارائه بیش از حد اطلاعات دانست.

هیلی در این‌باره گفت: «هرگز نباید کارت‌های خود را نشان بدهید، به‌خصوص زمانی که هیچ کارتی ندارید و این عیناً همان کاری بود که او (بایدن) انجام داد».

این دیپلمات سابق دولت «دونالد ترامپ» افزود: «اگر بایدن کشورمان را دوست دارد باید خودش و معاونش [کامالا] هریس استعفا کنند. اگر در برابر دشمنان خود ضعیف به نظر برسیم آن‌ها هر کاری که بخواهند انجام خواهند داد».

او در ادامه مدعی شد: «تنها امید و دعای من این است که آن‌ها خودشان را جمع‌وجور کنند و بفهمند که مسئله فقط آمریکا نیست، مسئله فقط ناتو نیست، بلکه بحث درباره تمام ما و درباره امنیت است. مسئله قدرت است». هیلی گفت:‌ «نگاهی به وضعیت بیاندازید. در وضعیت خطرناکی قرار داریم. او افغانستان را نابود کرد. او ما را در این موقعیت با روسیه قرار داد».

دولت آمریکا و رسانه‌های این کشور از حدود دو ماه پیش ادعای حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین را مطرح کرده و تنش‌ها در شرق اروپا را تشدید کرده‌اند. در مقابل روسیه تأکید کرده هیچ قصدی برای حمله به اوکراین ندارد و یک بسته ضمانت‌های امنیتی درخصوص فعالیت‌های ناتو در شرق اروپا ارائه کرد که از سوی آمریکا و ناتو رد شد.

از سوی دیگر، خروج مفتضحانه نیروهای آمریکایی و متحدانش از افغانستان پس از بیست سال اشغال و ویرانی در این کشور، به یکی از انتقادات جدی داخلی و خارجی علیه دولت بایدن تبدیل شده است. کار تا جایی پیش رفت که کشورهای اروپایی بحث ایجاد اتحاد نظامی مستقل از آمریکا را مطرح کرده‌اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها