|

غرب به اقدامات تلافی‌جویانه توسط مسکو تهدید شد

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما اجازه نخواهیم داد طرح‌ها و درخواست‌های ما در بحث‌های بی‌پایان خاتمه یابد.

غرب به اقدامات تلافی‌جویانه توسط مسکو تهدید شد

لاوروف در جمع نمایندگان دومای دولتی روسیه افزود: «ما اجازه نخواهیم داد طرح‌ها و درخواست‌های ما در بحث‌های بی‌پایان خاتمه یابد و چنین خطی به وضوح قابل مشاهده است، ما اجازه نمی‌دهیم ابتکار عمل ما به پایان برسد».

وزیر امور خارجه روسیه، گفت: «اگر پاسخ سازنده‌ای داده نشود و غرب به مسیر تهاجمی خود ادامه دهد، مسکو همانطور که رئیس جمهوری ما بار‌ها اعلام کرده است، اقدامات تلافی جویانه لازم را انجام خواهد داد».

لاوروف همچنین گفت که پوتین در گفتگو با سران کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا با آن‌ها در خصوص گسترش همکاری‌ها در همه حوزه ها، همچنین همکاری‌های نظامی- فنی، توافق کرده است.

در پایان سال ۲۰۲۱، روسیه پیش نویس معاهده با ایالات متحده و توافقنامه با ناتو در مورد تضمین‌های امنیتی را منتشر کرد.

مسکو به ویژه از شرکای غربی خود ضمانت‌های قانونی برای امتناع از گسترش بیشتر ناتو به شرق، از پیوستن به بلوک اوکراین و ایجاد پایگاه‌های نظامی در کشور‌های پس از فروپاشی شوروی می‌خواهد. این پیشنهادات همچنین شامل بند عدم استقرار تسلیحات ضربتی ناتو در نزدیکی مرز‌های روسیه و خروج نیرو‌های اتحاد در شرق اروپا به مواضع سال ۱۹۹۷ است.

اولین نشست بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده که به گفتگو در مورد ابتکارات روسیه اختصاص داشت، در ۱۰ ژانویه در سطح معاونان وزارت امور خارجه برگزار شد. به دنبال آن نشست شورای روسیه و ناتو در بروکسل و رایزنی در سایت سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین برگزار شد.

در ادامه گفت و گوها، در ۲۱ ژانویه، مذاکرات لاوروف و بلینکن در ژنو انجام شد. لاوروف پس از گفتگو با وزیر امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن قول داده است تا ظرف این هفته پاسخی به پیشنهادات مربوط به تضمین‌های امنیتی به روسیه ارسال کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها