|

مروری بر رسانه‌های انگلیسی‌زبان / ۲۹ دی ۱۴۰۰/ ژانویه ۲۰۲۲

رهایی انگلیس از محدودیت‌‌های کرونایی

روزنامه‌های انگلیسی سرگرم بررسی وضعیت بوریس جانسون هستند. وضعیت برای نخست‌وزیر سخت شده است. شرکت او در مهمانی‌های دور قرنطینه و سپس انکار و در آخر عذرخواهی برایش گران تمام شده است.

رهایی انگلیس از محدودیت‌‌های کرونایی

روزنامه‌های انگلیسی سرگرم بررسی وضعیت بوریس جانسون هستند. وضعیت برای نخست‌وزیر سخت شده است. شرکت او در مهمانی‌های دور قرنطینه و سپس انکار و در آخر عذرخواهی برایش گران تمام شده است. این گاف‌ها باعث واکنش هم‌حزبی‌های او و فشار برای لغو محدودیت‌های کرونایی شده است. در کنار این موضوع اخبار تنیس استرالیا هم مورد توجه قرار گرفته است.

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای مثل روزنامه‌های عربستان سرگرم سفر رئیس‌جمهور کره جنوبی به ریاض و گفت‌وگوها و قراردادهای اقتصادی هستند. در کنار آن ماجراهایی حوثی ها در یمن و همچنین قیمت نفت هم موضوعات مورد توجه هستند.

اماراتی‌ها هم بیش از هر موضوع دیگری درگیر وقایع سودان و یمن هستند. چینی‌ها هم مثل این چند روز همچنان بیش از هر موضوع دیگری به شیوع امیکرون توجه نشان می‌دهند.

گاردین

رهایی انگلیسی‌ها از محدودیت‌های کرونایی؟

تا پایان امروز بوریس جانسون و کابینه‌اش تصمیم می‌‌گیرند برنامه جایگزین محدودیت‌های کووید ۱۹ امیکرون را اعلام کنند یا نه.

اگر برنامه جایگزین تصویب شود، شهروندان به محل کار خود باز می‌گردند و پایان دورکاری اعلام می‌شود. همچنین شهروندان بدون ارائه کارت واکسن می‌توانند از رستوران‌ها، بارها و اماکن عمومی سربسته و استادیوم‌ها استفاده کنند.

حوصله نمایندگان هم‌حزبی جانسون از محدودیت‌‌های امیکرونی سر رفته و به کابینه فشار آورده اند هرچه سریعتر آنها را لغو کند و برنامه جایگزین ارائه دهد.

نشنال

اعتصاب سودانی‌ها در اعتراض به کشتار

اقدامات خشونت‌بار نیروهای امنیتی سودان در خارطوم باعث شده تظاهرات مسالمت‌آمیز شهروندان این کشور رنگ و بوی دیگری بگیرد.

بعد از آنکه در اثر شلیک نیروهای امنیتی در اعتراضات خیابانی دیروز 7 نفر کشته شدند، اعتصاب و نافرمانی مدنی در دستور کار معترضان سودانی قرار گرفته است. مردم مغازه‌ها را تعطیل و خیابان‌ها را خلوت کرده اند.

این اعتراضات از ماه اکتر و علیه جریان کودتا در سودان آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. تا کنون دست‌کم 71 نفر از شهروندان سودانی جان خود را به ضرب گلوله نیروهای امنیتی این کشور از دست داده اند.

نخست‌وزیر چندی پیش به منظور انتقال قدرت استعفا داد، اما معترضان همچنان در خیابان هستند و معتقدند راه‌کار دموکراتیکی برای انتخاب دولت جدید به کار گرفته شود.

چاینا دیلی

تکاپوی چینی‌ها برای کنترل شیوع امیکرون

افزایش تعداد مبتلایان کووید ۱۹ در دو کلان‌شهر چین و البته بروز سویه امیکرون در میان آنها باعث شده چینی‌ها سختگیرانه‌تر عمل کنند. از جمله سختگیری‌های چینی‌ها در پایانه‌های مرزی است.

ماموران بهداشتی مستقر در فرودگاه‌های این کشور با رعایت همه نکات و پوشیدن لباس مخصوص همه محموله‌های هواپیماهای باری را کنترل می‌کنند مبادا باعث شیوع بیشتر ویروس کرونا در این کشور شود.

گفته شده دو مورد از موارد ابتلا به سویه امیکرون در یکی از شهرهای چین با بسته‌های پستی ارسالی از کانادا در تماس بوده اند.

عرب نیوز

توسعه اقتصاد سبز هیدروژنی در عربستان

رئیس‌جمهور کره جنوبی راهی ریاض شده و برای توسعه اقتصاد سبز هیدروژنی در عربستان با سران این کشور قرارداد امضا کرده است.

عربستانی‌ها به این نتیجه رسیده اند بهتر است از انرژی‌های سبز در اقتصاد سود ببرند. آنها ظرفیت تولید هیدروژن پاک مثل هیدروژن سبز و آبی را دارند و کره جنوبی هم در تولید خودروهای هیدروژنی و تکنولوژی پیل‌های هیدروژنی سرآمد و دراری سابقه قابل ملاحظه‌ای است.

رئیس‌جمهور کره جنوبی علاوه بر دیدار با بن‌سلمان با رئیس‌ آرامکو به عنوان رئیس شرکت نفت ملی عربستان دیدار کرده و نکاتی را با او در میان گذاشته است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها