|

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه:

اجازه وقوع انقلاب‌های رنگی را نمی‌دهیم

رئیس‌جمهور روسیه گفت: کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی اجازه نخواهند داد که شرایط در داخل یکی از این کشورها متزلزل شود تا سناریوهای انقلاب‌های رنگی اجرا شود.

اجازه وقوع انقلاب‌های رنگی را نمی‌دهیم

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (دوشنبه 20 دی 1400) گفت نیروهای اعزامی سازمان پیمان امنیت جمعی به قزاقستان، تا زمان اتمام مأموریت‌شان در این کشور باقی می‌مانند.

پوتین با بیان اینکه سازمان پیمان امنیت جمعی پتانسیل خود و توانایی برای واکنش سریع به حوادث امنیتی را نشان داد، توضیح داد:‌ «همه می‌دانند که تهدیدهایی که در قزاقستان به وجود آمده یک اقدام خودجوش به دلیل افزایش قیمت سوخت نیست. بلکه این واقعیت است که نیروهای مخرب داخلی و خارجی از این موقعیت سوء استفاده کردند».

به نوشته وبگاه شبکه «ریانووستی»، وی در نشست فوق‌العاده سازمان پیمان امنیت جمعی تاکید کرد: «کسانی که از وضعیت بازار گاز حمایت کردند یک ملت هستند و اهداف یکسانی دارند و کسانی که اسلحه به دست گرفتند و به دولت حمله کردند افراد کاملاً متفاوتی هستند و اهداف متفاوتی دارند».

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه حمله به قزاقستان اساساً یک اقدام تجاوزکارانه بود و باید بدون تأخیر به آن واکنش نشان داده می‌شد، تصریح کرد: «از گروه‌های شبه‌نظامی به خوبی سازمان‌دهی‌شده و به خوبی کنترل شده، از جمله کسانی که در اردوگاه‌های خارج از کشور آموزش دیده‌اند، [در قزاقستان] استفاده شد».

بر اساس این گزارش، پوتین با بیان اینکه کار پرزحمت انجام شده در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی برای تشکیل یک سیستم امنیتی، مثمر ثمر خواهد بود، اظهار داشت: «کار طولانی مدتی در چارچوب این سازمان انجام شده، من می‌خواهم بر این تاکید کنم، کاری طولانی مدت برای تشکیل یک سیستم امنیتی یکپارچه از کشورهای شرکت کننده. سازمان پیمان پیمان امنیت جمعی نتیجه می‌دهد».

به نوشته ریانووستی، وی با تاکید بر اینکه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی اجازه نخواهند داد که شرایط در داخل یکی از این کشورها متزلزل شود تا سناریوهای انقلاب‌های رنگی [توسط بیگانه‌ها] اجرا شود، گفت: «تدابیر اتخاذ شده توسط سازمان پیمان امنیت جمعی به وضوح نشان داده است که ما اجازه نمی‌دهیم شرایط در داخل کشورهایمان متزلزل شود و اجازه نخواهیم داد سناریوی به اصطلاح انقلاب‌های رنگی محقق شود».

رئیس‌جمهور روسیه همچنین ابراز اطمینان کرد که در آینده نزدیک وضعیت قزاقستان تثبیت خواهد شد و صلح و آرامش به این کشور باز خواهد گشت.

پوتین در این‌باره توضیح داد: «به لطف اقدامات سران قزاقستان، با حمایت ما، وضعیت به تدریج به حالت عادی باز می‌گردد. تعدادی از تاسیسات حیاتی از جمله فرودگاه آلماتی به طور کامل از وجود تروریست‌ها و اشرار توسط نیروهای مسلح قزاقستان و سازمان‌های مجری قانون پاکسازی شده است».

وی همچنین افزود: «من مطمئن هستم که با تلاش‌های مشترک در آینده بسیار نزدیک وضعیت در کل کشور در نهایت تحت کنترل و تثبیت خواهد شد و صلح و آرامش در نهایت به سرزمین قزاقستان باز خواهد گشت».

در روزهای نخستین سال ۲۰۲۲، اعتراضاتی در شهرهای «ژانائوزن» و «آکتائو» در منطقه «مانیگیستاو» واقع در غرب قزاقستان در پی افزایش دو برابری قیمت گاز مایع برپا شد که برخی این اعتراضات را به خشونت کشاندند و با اغتشاش تلاش کردند تا اعتراضات مردم را به حاشیه بکشانند و به مؤسسات دولتی حمله کرده و از سلاح گرم نیز استفاده کردند.

در پی تشدید اعتراضات، رئیس‌جمهور قزاقستان از روسیه و کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی تقاضا کرد به منظور کمک به این کشور در مهار اعتراضات خشونت‌آمیز، به قزاقستان نیرو اعزام کنند، اما با این حال برخی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا فشارها به روسیه را به دلیل اعزام نیرو به قزاقستان برای کمک به آرام کردن اوضاع تشدید کرده‌ و سعی می‌کنند تا روسیه را به تلاش برای مداخله در قزاقستان متهم کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها