|

لیره ترکیه افزایش پیدا کرد

پس از آنکه رئیس جمهور ترکیه، از طرحی رونمایی کرد، ارزش پول ترکیه امروز (سه‌شنبه) ۱۵ درصد افزایش یافته است.

لیره ترکیه افزایش پیدا کرد

در پی اتخاذ سیاست‌های جدید از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، ارزش پول این کشور افزایش پیدا کرد.

به گزارش رویترز، پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از طرحی رونمایی کرد که به گفته وی سپرده‌های ارز محلی را در برابر نوسانات بازار تضمین می‌کند، ارزش پول ترکیه امروز (سه‌شنبه) ۱۵ درصد افزایش یافته و روند سقوط خود را متوقف کرد.

اردوغان روز دوشنبه پس از نشست با کابینه در آنکارا برای تشویق مردم به حفظ سپرده های بانکی خود به صورت لیره، اعلام کرد اگر نرخ لیره در برابر ارز‌های خارجی از نرخ بهره بانکی کمتر شود، دولت زیان صاحبان سپرده به لیره را جبران خواهد کرد.

سخنرانی اردوغان پس از آن انجام شد که در پی نگرانی از کاهش شدید ارزش پول ترکیه، مردم در حال تبدیل پول خود به دلار بودند. رئیس جمهور ترکیه در این خصوص گفت: «از این به بعد هر یک از شهروندان ما که نگرانند نوسانات نرخ ارز ممکن است سود بهره آن‌ها را از بین ببرد، نیازی به تغییر سپرده‌های خود از لیره ترکیه به ارز‌های خارجی ندارند.»

با تعهد اردوغان و تشویق به پس‌انداز لیره به جای دلار در بانک، افت شدید ارزش پول ترکیه متوقف شد.

قبل از اعلام این خبر، لیره به پایین‌ترین سطح خود رسیده بود و هر لیره با ۱۸.۴ دلار مبادله می‌شد. اما کمی بعدتر، با افزایش ۲۵ درصدی ارزش پول ترکیه، ارزش هر لیره به ۱۳.۵ دلار رسید.

با این حال، نرخ لیره در سال جاری ۴۵ درصد کاهش یافته و تورم در ترکیه نیز به ۲۱.۷ درصد رسیده است. در پی افزایش شدید قیمت کالاها، مردم ترکیه اخیرا در شهر‌های گوناگون دست به اعتراض زده اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها